jij wilt dus graag een boot!

jij wilt dus graag een boot!

Berichtdoor aatv » 14 Dec 2024, 09:12

hoi allemaal, regelmatig lees ik gevraagd advies van mensen die een boot willen kopen.

gezien mijn ervaring die ik reeds heb opgedaan met de totale refit en de opgedane kennis alhier betreffende mijn
eigen boot welke je kunt lezen op mijn draadje " bootje opknappen" kan ik je de volgende adviezen geven.

de drie belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen;

wat is mijn budget. niet alleen de aanschaf maar ook het onderhoud, reparaties en de kosten van de ligplaats
en eventueel vervoer van en naar je ligplaats. de meesten hebben de haven niet naast de deur.

wat wil ik met de boot, en ook je vrouw en kinderen, precies kunnen doen en met hoeveel, vaak dure, luxe ben je tevreden.
heb je een hond die mee moet denk daar ook over na.

wat kan ik zelf, iets laten doen aan een boot is duur dus stel je de vraag wat kan ik zelf en wat ben je bereid te leren om het
zelf te kunnen. heb je familie, kennissen en vrienden die je willen helpen. en zeker niet onbelangrijk geeft je partner je de
tijd een boot op te knappen zonder dat je relatie er aan gaat of jij als gevolg je project opgeeft. ja een boot opknappen kost
veel tijd als je het goed en zelf doet.

ok je bent er van overtuigt dat het haalbaar is de trotse eigenaar van een boot te worden. maar waar ga je op letten als de keuze
voor het type boot samen met het gezin gemaakt is en je eindelijk bootjes kan gaan bekijken.


ten eerste de motor en aandrijflijn. ziet de hele boel inclusief de motor ruimte er spik en span uit dan is de boel waarschijnlijk
ook goed onderhouden. note ik zeg waarschijnlijk. is het een zooitje en grote vetbende, vul het zelf maar in.
de elektrische installatie, op de meeste boten gewoonweg een onveilig zooitje dus ga er van uit dat je daar werk en kosten aan krijgt.
belangrijk en zeker heel handig als er goede schema s van de elektriek bij de boot zijn.
de apparatuur aan boord, meestal oud en niet meer van deze tijd zeker de keuken en de luxe zaken.
de ramen, kijk of er goede ramen van aluminium of kunstof, al dan niet met dubbel glas, inzitten en of ze open kunnen waar jij
dat handig vind. ramen in raamrubbers geven gegarandeerd een hoop herstelwerk [roest] en vaak lekkages. nieuwe ramen laten maken
is een heel duur grapje. kortom je kunt beter een boot kopen die technisch ok is en een net interieur heeft maar waar de vellen verf
aan de buitenkant af hangen dan andersom. verven ga je de rest van je leven toch doen zolang je een boot hebt en je kunt hem meteen
in je eigen kleur maken. mijn advies lak hem meteen met twee componenten verf. ziet er mooier uit en gaat langer mee.

inspecteer de boot overal waar je onder en achter kan kijken! een stalen boot roest van binnen uit. constateer je roest dan hoef je niet meteen
te schrikken zolang je er bij kunt het te repareren zonder een half interieur te slopen. weet dat een laagdikte roest van een centimeter ongeveer
een millimeter staaldikte kost. bobbels in wand bekleding ed.is meestal roest. zitten er op verdachte plaatsen, bv rond de ramen, nieuwe bekleding
en is de rest oud dan is de kans groot dat er iets is weg gemoffeld om de boot verkocht te krijgen. gewoon logisch beoordelen en niet met een roze
bril kijken omdat je een boot wil en de verkoper lekker kan lullen!

de boot even uit het water in de kraan laten hangen geeft je de kans het onderwaterschip te bekijken. hier kijk je naar de algehele toestand. let
op zaken zoals platen die er reeds zijn opgelast om dunne slecht plaatsen te repareren, heel veel putjes in de romp getuigen meestal van een slechte
elektrische installatie wat dus galvanische corrosie geeft en gevaarlijk kan zijn indien je rond de boot zwemt!. goede staat van kielkoelings buizen bij
een gesloten motor koelsysteem, de schroef en het roer en de roerkoning. kijk ook naar de besturing is deze hydraulisch of werkt het met kabels en hoe
is de staat hiervan. als laatste laat een dikte meting van het onderwater schip doen, zeker als je twijfels hebt over de staat ervan. ja het kost je 4 a 500
euro maar is het je eerste boot dan eist bijna elke verzekerings maatschappij de meting voor ze je verzekeren. tip om dit te omzeilen; neem de bestaande
verzekering van de verkoper over, natuurlijk wel pas als je er van overtuigt bent dat de boel in orde is. indien aanwezig de boegschroef en hekschroef bekijken.
bij polyester boten is het belangrijk het onderwater schip te controleren op osmose [ bobbeltjes en blaasjes] wat veel en kostbaar werk is om te herstellen.

kortom gewoon goed kijken en logisch nadenken en indien mogelijk neem iemand die er verstand van heeft mee om te kijken. forum leden bij je in de
buurt, inclusief ikzelf, zijn meetal wel bereid je te helpen al dan niet tegen vergoeding van de [reis]kosten indien je geen kennissen met verstand van zaken
hebt. en laat vooral je roze bril thuis, vragen kost nix een scheepswrak kopen wel.

mijn boot is ook mijn eerste boot en ja achteraf gezien was mijn bril ook enigszins roze. de boot zag er niet echt heel slecht uit ondanks dat ik kon zien
dat er echt wel werk aan zat en het interieur versleten en gedateerd was. maar aangezien ik technisch ben aangelegd, kan maken wat mijn ogen zien en
de gereedschappen en ruimte heb, er toch voor gekozen deze boot te kopen vanwege de mooie lijn die de boot heeft. de klus om er wat moois van te maken
heeft me, de corona tijd niet meegeteld, een jaar of 5 werk gekost maar mijn boot is wel zo goed als een nieuwe nu. wat kost zoiets nu om te doen?

de boot gekocht voor 5000 euries. daarna gestript tot kaal casco en totaal opnieuw afgebouwd waar ik ongeveer 10 a 12.000 aan heb uitgegeven. daar de
materiaalkosten na de corona zo n beetje verdubbeld zijn, kijk naar wat het nu kost in de bouwmarkt, kun je het zelf wel uitrekenen wat het nu gaat kosten.
daarbij zul je een hoop gereedschap nodig hebben wat je ook moet aanschaffen als je dat niet hebt en ook je kosten van heen en weer rijden naar boot,
bouwmarkt ed. ga je erbij krijgen want de benzine is ook niet bepaald gratis tegenwoordig. een auto met veel ruimte of een aanhanger zijn in deze ook
zeer handig.

zoals eerder genoemd kun je mijn hele project, en een groot gedeelte werk aan mijn maat zijn boot, volgen op mijn draadje " bootje opknappen" hier
op het forum. is de moed je nog niet in de schoenen gezakt en ben je bereid je handjes vies te maken kun je voor een redelijk bedrag een mooie goede
boot bezitten maar bedenk wel dat alle werk 3 x zolang duurt als je denkt je altijd verborgen gebreken gaat vinden en je budget net als bij een huis verbouwen
overschrijden gaat worden. ik kan het helaas niet mooier maken of je moet een nieuwe boot kopen. desondanks wens ik je veel plezier met opknappen
en nog veeeeel meer plezier om van je eigen boot te genieten waar je dan heel zeker trots op kunt zijn. mocht je nog vragen hebben, wordt lid ,stuur een
bericht of vraag het op het forum waar iedereen je zal adviseren en helpen.

als laatste, koop geen boot waarvan het opknappen meer gaat kosten als wat de boot daarna uiteindelijk waard is. of die ene boot moet je droomboot
zijn die je nooit meer weg doet! heb je eenmaal een boot gekocht ga er eerst indien mogelijk, een zomertje mee varen dan kom je zeker alle zaken
tegen die je anders wilt hebben en kun je het meteen maken zoals je zou willen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 677
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: jij wilt dus graag een boot!

Berichtdoor Amersfow » 14 Dec 2024, 10:27

Aanvulling; zorg dat je een ligplaats hebt! Als contactpersoon van onze WSV krijgen we regelmatig vragen van mensen voor een ligplaats; "boot gekocht die we niet konden laten liggen, kunnen we aub bij u terecht?" Doe het beter en ga eerst op een wachtlijst staan en ga pas kopen als je een plaats hebt. En niet te ver van huis. 1 boot van ons ligt op een uur rijden. Zoveel tijdverlies met plannen, reizen, toch weer dingen van thuis vergeten mee te nemen, extra naar een winkel moeten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 2255
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: jij wilt dus graag een boot!

Berichtdoor aatv » 14 Dec 2024, 10:37

inderdaad, het is beter eerst een ligplaats te regelen of er voor op de wachtlijst te staan. bij ons in de haven is het
ook geen garantie dat je de ligplaats kunt behouden van de vorige eigenaar. dat is alleen mogelijk als er geen wachtlijst is.
maar aangezien mijn haven ook jachtwerf is kan de boot wel zolang op de wal staan wat op zich niet erg is als je de
boot toch moet opknappen.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 677
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: jij wilt dus graag een boot!

Berichtdoor chaea » 14 Dec 2024, 11:55

Dat is een mooi uitgebreid verslag waar we in de toekomst naar terug kunnen wijzen mocht de vraag weer voorbij komen.

Ik ben momenteel ook met een restauratie bezig ( dit verslag komt als alles klaar is)
Maar je slaat overal de spijker precies midden op de kop.
Nu heb ik niet met een roze bril gekocht maar bewust een opknapper om nu echt voor mijzelf een mooi vaarverblijf te realiseren, maar van motor tot koelbuizen tot rotten van binnenuit, ik heb alle ellende gekocht :lol:

Voor de toekomstige bootkopers, het verslag van Aatv is 100% waar, en zonder ervaring koop je vaak toch ellende.
chaea
 
Berichten: 1086
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: jij wilt dus graag een boot!

Berichtdoor aatv » 14 Dec 2024, 11:57

nog even wat advies over de keuken inrichting en de luxe zaken.

persoonlijk hoef ik op de boot niet alle luxe te hebben wat ik thuis ook heb omdat ik vind dat het ook een beetje
avontuurlijk moet blijven zo van back to the basic en less is more! voor mij is dit ook niets wat nieuw is daar ik
als chauffeur 25 jaar in een vrachtwagen geleefd heb en je zodoende handig wordt met zeer beperkte leefruimte.
ook ga ik op boot tripjes niet zelf staan te koken als dat niet nodig is.
ik verwen mezelf dan is op een goed restaurantje. goed ik ken ook mensen bij ons in de haven die niet zonder
airco, bubbelbad en was /droog masjien kunnen om het zo maar ff te zeggen. ik heb zelfs geen kachel in de boot
daar ik die niet nodig heb omdat mijn boot heel goed geisoleerd is. bij hoge uitzondering laat of vroeg in het seizoen
verwarm ik s avonds en s nachts wat bij met een klein elektro kacheltje want ja het blijft wel nederland met zijn
kloteweer. wel heb ik er met het maken van mijn interieur rekening mee gehouden zodat er plaats is om indien
nodig een diesel kacheltje in te bouwen. ook de gas installatie heb ik eruit gehaald, de meningen hierover zijn
verdeeld, maar ik vind gas in de boot gewoon geen lekker gevoel. voor nood heb ik een tweepitter op campinggas
en een spititus gasstel deze staan meer thuis dan op de boot. verder uiteraard een pingding de bbq, een rijstkokertje en een
slowcoocker welke best weinig stroom verbruikt dus die kan ook mooi prutten tijdens het varen en geeft heerlijke
gerechten terwijl je heel weinig keuken en tijd nodig hebt. je smijt alles in de coocker laat hem 4 tot 8 uur prutten en klaar.
zo kun je dus zonder al te veel dure luxe zaken je eigen prima redden als je ook daar ff logisch over nadenkt.
het vaste vrienden ploegje aan de steiger staat er steeds versteld van wat ik op een eenpits gasbussies kookstel
aan lekkere gerechten op de steiger kan maken haha. tja koken kan ik ook.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 677
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: jij wilt dus graag een boot!

Berichtdoor aatv » 14 Dec 2024, 12:00

ach chaea, slechter kan het niet meer worden dan, alleen maar mooier en beter :D en het
houd je van de straat.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 677
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:

Re: jij wilt dus graag een boot!

Berichtdoor chaea » 14 Dec 2024, 12:21

aatv schreef:ach chaea, slechter kan het niet meer worden dan, alleen maar mooier en beter :D en het
houd je van de straat.

greetzz aat


Idd en ook als je niet fysiek bezig bent dan ben ik in mijn hoofd er al wel mee bezig, het project is binnenin helemaal kaal dus kan vele kanten op.
De motor was versleten maar is inmiddels weer een juweel, koelbuizen waren totaal rot en het verbaasde mij dat er nog blauwe koelvloeistif in zat, inmiddels nieuwe gelast met groter volume. Bodem wc en keuken was van binnenuit zodannig slecht dat ik deze in het gehhel eruit heb geslepen en heb laten vervangen door 4 mm staal, dus geen gedubbel maar gewoon goed. Nu kan ik goed lassen en heb mijn diploma's maar voor het onderwaterlaswerk wou ik het 100% goed dus daar een specialist voor gehuurd ( kosten vielen mee)
Ik heb nu een casco waar de onderzijde tiptop is incl fotoreportage, heb ook direct spanten binnenin vervangen, dus een mooie basis.

Februari ga ik non stop 3 weken in de dhz loods en dan is het vooral de boot optisch weer mooi maken, dus alles in de 2k van de IJssel, motor gaat er dan ook weer in.

Daarna nog steeds casco, maar als het dan wat beter weer is vaar ik de boot naar een goede maat die een steiger heeft, hij is interieurbouwer geweest en doet nu ontwerpen achter de computer, hij heeft goede machines om samen de binnenzijde naar smaak te maken. Ik ga hem daarna helpen om een oldtimercamper te refitten ( ook heel leuk)
Verder heb ik thuis al veel lakwerk gedaan, zoals de verweerde hardhouten deuren ( dat kun je weer zo mooi krijgen) en schoonmaken van over geverfde cq gekliederde messing en koperen delen.

Allemaal al bedacht voor ik de juiste boot vond.

En voor het geld dat ik uitgeef, had ik al een mooie kant en klare kunnen kopen, maar niet naar mijn smaak en persoonlijk arbeid. En daar gaat het mij om.
chaea
 
Berichten: 1086
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: jij wilt dus graag een boot!

Berichtdoor aatv » 14 Dec 2024, 12:28

precies mijn idee, een boot is niet alleen varen ook de rest moet hobby zijn en als ie dan klaar
is ben en mag je zo trots zijn als een hond met 7 ........ haha. ook mijn maat wordt af en toe
knettergek van me dat ik uren bezig kan zijn om een versleten vies oud iets te herstellen tot
zijn oude glorie. kijk bv de foto s van zijn stuurwiel wat hij in de vuilbak wilde gooien. nu vind
hij het een van de mooiste stukken in zijn stuurhuis. tja je moet er de liefde en geduld voor hebben.

greetzz aat
invictus maneo
aatv
 
Berichten: 677
Geregistreerd: 20 Jan 2018, 12:31
ligplaats: wessem
info:


Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten