hoi allemaal, regelmatig lees ik gevraagd advies van mensen die een boot willen kopen.
gezien mijn ervaring die ik reeds heb opgedaan met de totale refit en de opgedane kennis alhier betreffende mijn
eigen boot welke je kunt lezen op mijn draadje " bootje opknappen" kan ik je de volgende adviezen geven.
de drie belangrijkste vragen die je jezelf moet stellen;
wat is mijn budget. niet alleen de aanschaf maar ook het onderhoud, reparaties en de kosten van de ligplaats
en eventueel vervoer van en naar je ligplaats. de meesten hebben de haven niet naast de deur.
wat wil ik met de boot, en ook je vrouw en kinderen, precies kunnen doen en met hoeveel, vaak dure, luxe ben je tevreden.
heb je een hond die mee moet denk daar ook over na.
wat kan ik zelf, iets laten doen aan een boot is duur dus stel je de vraag wat kan ik zelf en wat ben je bereid te leren om het
zelf te kunnen. heb je familie, kennissen en vrienden die je willen helpen. en zeker niet onbelangrijk geeft je partner je de
tijd een boot op te knappen zonder dat je relatie er aan gaat of jij als gevolg je project opgeeft. ja een boot opknappen kost
veel tijd als je het goed en zelf doet.
ok je bent er van overtuigt dat het haalbaar is de trotse eigenaar van een boot te worden. maar waar ga je op letten als de keuze
voor het type boot samen met het gezin gemaakt is en je eindelijk bootjes kan gaan bekijken.
ten eerste de motor en aandrijflijn. ziet de hele boel inclusief de motor ruimte er spik en span uit dan is de boel waarschijnlijk
ook goed onderhouden. note ik zeg waarschijnlijk. is het een zooitje en grote vetbende, vul het zelf maar in.
de elektrische installatie, op de meeste boten gewoonweg een onveilig zooitje dus ga er van uit dat je daar werk en kosten aan krijgt.
belangrijk en zeker heel handig als er goede schema s van de elektriek bij de boot zijn.
de apparatuur aan boord, meestal oud en niet meer van deze tijd zeker de keuken en de luxe zaken.
de ramen, kijk of er goede ramen van aluminium of kunstof, al dan niet met dubbel glas, inzitten en of ze open kunnen waar jij
dat handig vind. ramen in raamrubbers geven gegarandeerd een hoop herstelwerk [roest] en vaak lekkages. nieuwe ramen laten maken
is een heel duur grapje. kortom je kunt beter een boot kopen die technisch ok is en een net interieur heeft maar waar de vellen verf
aan de buitenkant af hangen dan andersom. verven ga je de rest van je leven toch doen zolang je een boot hebt en je kunt hem meteen
in je eigen kleur maken. mijn advies lak hem meteen met twee componenten verf. ziet er mooier uit en gaat langer mee.
inspecteer de boot overal waar je onder en achter kan kijken! een stalen boot roest van binnen uit. constateer je roest dan hoef je niet meteen
te schrikken zolang je er bij kunt het te repareren zonder een half interieur te slopen. weet dat een laagdikte roest van een centimeter ongeveer
een millimeter staaldikte kost. bobbels in wand bekleding ed.is meestal roest. zitten er op verdachte plaatsen, bv rond de ramen, nieuwe bekleding
en is de rest oud dan is de kans groot dat er iets is weg gemoffeld om de boot verkocht te krijgen. gewoon logisch beoordelen en niet met een roze
bril kijken omdat je een boot wil en de verkoper lekker kan lullen!
de boot even uit het water in de kraan laten hangen geeft je de kans het onderwaterschip te bekijken. hier kijk je naar de algehele toestand. let
op zaken zoals platen die er reeds zijn opgelast om dunne slecht plaatsen te repareren, heel veel putjes in de romp getuigen meestal van een slechte
elektrische installatie wat dus galvanische corrosie geeft en gevaarlijk kan zijn indien je rond de boot zwemt!. goede staat van kielkoelings buizen bij
een gesloten motor koelsysteem, de schroef en het roer en de roerkoning. kijk ook naar de besturing is deze hydraulisch of werkt het met kabels en hoe
is de staat hiervan. als laatste laat een dikte meting van het onderwater schip doen, zeker als je twijfels hebt over de staat ervan. ja het kost je 4 a 500
euro maar is het je eerste boot dan eist bijna elke verzekerings maatschappij de meting voor ze je verzekeren. tip om dit te omzeilen; neem de bestaande
verzekering van de verkoper over, natuurlijk wel pas als je er van overtuigt bent dat de boel in orde is. indien aanwezig de boegschroef en hekschroef bekijken.
bij polyester boten is het belangrijk het onderwater schip te controleren op osmose [ bobbeltjes en blaasjes] wat veel en kostbaar werk is om te herstellen.
kortom gewoon goed kijken en logisch nadenken en indien mogelijk neem iemand die er verstand van heeft mee om te kijken. forum leden bij je in de
buurt, inclusief ikzelf, zijn meetal wel bereid je te helpen al dan niet tegen vergoeding van de [reis]kosten indien je geen kennissen met verstand van zaken
hebt. en laat vooral je roze bril thuis, vragen kost nix een scheepswrak kopen wel.
mijn boot is ook mijn eerste boot en ja achteraf gezien was mijn bril ook enigszins roze. de boot zag er niet echt heel slecht uit ondanks dat ik kon zien
dat er echt wel werk aan zat en het interieur versleten en gedateerd was. maar aangezien ik technisch ben aangelegd, kan maken wat mijn ogen zien en
de gereedschappen en ruimte heb, er toch voor gekozen deze boot te kopen vanwege de mooie lijn die de boot heeft. de klus om er wat moois van te maken
heeft me, de corona tijd niet meegeteld, een jaar of 5 werk gekost maar mijn boot is wel zo goed als een nieuwe nu. wat kost zoiets nu om te doen?
de boot gekocht voor 5000 euries. daarna gestript tot kaal casco en totaal opnieuw afgebouwd waar ik ongeveer 10 a 12.000 aan heb uitgegeven. daar de
materiaalkosten na de corona zo n beetje verdubbeld zijn, kijk naar wat het nu kost in de bouwmarkt, kun je het zelf wel uitrekenen wat het nu gaat kosten.
daarbij zul je een hoop gereedschap nodig hebben wat je ook moet aanschaffen als je dat niet hebt en ook je kosten van heen en weer rijden naar boot,
bouwmarkt ed. ga je erbij krijgen want de benzine is ook niet bepaald gratis tegenwoordig. een auto met veel ruimte of een aanhanger zijn in deze ook
zeer handig.
zoals eerder genoemd kun je mijn hele project, en een groot gedeelte werk aan mijn maat zijn boot, volgen op mijn draadje " bootje opknappen" hier
op het forum. is de moed je nog niet in de schoenen gezakt en ben je bereid je handjes vies te maken kun je voor een redelijk bedrag een mooie goede
boot bezitten maar bedenk wel dat alle werk 3 x zolang duurt als je denkt je altijd verborgen gebreken gaat vinden en je budget net als bij een huis verbouwen
overschrijden gaat worden. ik kan het helaas niet mooier maken of je moet een nieuwe boot kopen. desondanks wens ik je veel plezier met opknappen
en nog veeeeel meer plezier om van je eigen boot te genieten waar je dan heel zeker trots op kunt zijn. mocht je nog vragen hebben, wordt lid ,stuur een
bericht of vraag het op het forum waar iedereen je zal adviseren en helpen.
als laatste, koop geen boot waarvan het opknappen meer gaat kosten als wat de boot daarna uiteindelijk waard is. of die ene boot moet je droomboot
zijn die je nooit meer weg doet! heb je eenmaal een boot gekocht ga er eerst indien mogelijk, een zomertje mee varen dan kom je zeker alle zaken
tegen die je anders wilt hebben en kun je het meteen maken zoals je zou willen.
greetzz aat