beginnersvraag... hoe kom ik er in en uit?

beginnersvraag... hoe kom ik er in en uit?

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:26

Bericht door henm » za 07 sep 2013, 12:40

Tsja, op de gok dat het wel een hele domme vraag is...
we zijn op zoek naar een klein bootje om wat mee te toeren.
hebben wat bootjes op het oog en afgelopen week ook een proefvaart gemaakt.
nou komt t...
dat bootje lag in een haventje met haaks op de steiger van die loopplankjes.
volgens de eigenaar kun je ook alleen vanaf de zijkant instappen in het speedbootje met dichte kap.
dat was al lastig genoeg!
nou is er in de haven bij onze camping nergens een loopplankje vanaf de steiger. alle boten liggen tussen palen.
de meeste boten liggen met de neus naar de steiger. (die met binnenboordmotor liggen wel met de achterkant (plateautje) naar de steiger)
en dan zitten er ook met drukkers ofwel dekzeilen ofwel gesloten cabriokappen op.
begrijp je nu onze vraag?
hoe komen die mensen bij de laatste drukkers? mag je over de neus lopen? hoe klim je daar op?
het bootje waar wij in zaten had drie raampjes waarvan de middelste wel open kon, daaronder aan de binnenzijde een plateautje waar je wat spulletjes op kunt leggen. kan dat meer dan 100 kg dragen of... is dat niet de bedoeling?
graag de gouden tip!
.....

ligplaats:
info:

Re: beginnersvraag... hoe kom ik er in en uit?

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 22:26

Bericht door vuuren1 » za 07 sep 2013, 20:15

Wat moeten we daar op antwoorden?
Ik ben niet bij die boot geweest en als het opstappen moeilijk is dan kan je toch een andere jachthaven en/of ligplaats kiezen?

Een haven met palen vindt ik ook 3x niks..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:27

Bericht door henm » za 07 sep 2013, 20:45

Deze haven hoort bij onze camping. Daarom geen andere keuze.
onze vraag is vanavond beantwoord. we moeten dus inderdaad een bootje hebben met zo nvklapraampje in het midden.

we hebben hier op dit forum al veel gelezen. maar niet echt gevonden waar de echte beginnersvragen staan... jammer. wel leuke site!
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor pleziervaarder » 22 Dec 2013, 22:27

Bericht door pleziervaarder » za 07 sep 2013, 21:05

Een aparte rubriek voor beginnersvragen is er niet, deze kunnen gewoon geplaatst worden onder de rubriek waar ze het beste passen.
Via de boeg op en afstappen is nooit ideaal, bij geen enkele boot. In het geval van een speedboot is het idd het makkelijkst als de middenruit neer te klappen is maar nog steeds niet makkelijk, zeker niet als je ook nog het kleed moet loshalen. Is er geen mogelijkheid om bij je camping ergens langszij te liggen?

groet, Albert
pleziervaarder

ligplaats: IJsselmuiden
info:

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:27

Bericht door henm » zo 08 sep 2013, 11:11

Nee Albert, de hoekplaatsen zijn allemaal bezet. er zijn daarvan ook maar een paar.
we hebben dus een bootje op het oog waar het heel onhandig in komen is omdat er precies voor het middenruitje een zonnepaneeltje is geplaatst op de boeg.
de havenmeester bedenkt een oplossing heeft ie ons beloofd, zouden we dit bootje gaan aanschaffen :-)

Maar nu hoorden we weer dat we geen 2takt met autolube (wat wij wel handig vonden) moeten kopen, omdat op korte termijn vw milieueisen die motertjes niet meer mogen.
Dus moeten we nu maar gaan uitzoeken hoe dat zit.In de prijklasse waarin wij zoeken (tot 5000) wel veel toerbootjes maar OF dure inboard OF 4pk...
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 22 Dec 2013, 22:28

Bericht door vuuren1 » zo 08 sep 2013, 19:33

Dat 2-tact erg vervuilend is is bekend maar er zal vast een overgangsregeling komen zodat bestaande motoren niet ineens op de hoop worden gesmeten.
Wel kan het zijn dat bepaalde gebieden de 2-tact gaan weren maar dan kan nog wel effe duren (we zitten immers ook nog met een heleboel brommers en scooters met een 2-tact motor).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:28

Bericht door henm » di 10 sep 2013, 22:08

pfff wat staan er veel verschillende boten en motors. we zien door de bomen het bos even niet meer.
zijn er hier ook mensen die ons zouden willen helpen? als we een advertentie doormailen met een bootje dat we leuk vinden kun je misschien al zien wat voor motor het is? zo hoorden we al dat we geen evo motor moeten kopen omdat daar haast geen onderdelen meer voor te krijgen zijn. kijk, dat zijn tips waar we iets aan hebben :-)
we kunnen hier in de buurt een aankoopkeuring voor 60,- laten doen, maar veel bootjes staan hier niet in de regio...

en nu gaan er al veel boten het water uit, zien we wel op de camping.
we hadden gedacht nu een boot met een cabriokap te kopen zodat we nog een poos konden varen.
maar...
tot hoe lang kun je normaal gesproken varen? begin oktober is de bedoeling het vaarbewijs te halen.
we vragen ons ook af wat nu handig is. prijstechnisch nu of in het voorjaar kopen?
meer keus nu of in het voorjaar?
als we nu kopen, wat moeten we dan aan voorbereidingen doen om de motor goed de winter door te laten komen? We kunnen de boot op onze oprit wel wegzetten.

sorry wel veel vragen...
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 22 Dec 2013, 22:28

Bericht door elrenegado » do 12 sep 2013, 14:07

varen kan je feitelijk het hele jaar, zolang er maar geen ijs ligt.

Wel is er sprake van een vaar seizoen, durend van april tot 15 oktober.
Sommige havens / trailerhellingen hanteren 1 oktober als einde seizoen.

nadeel van het winter seizoen is dat bruggen en sluizen aangepaste tijden draaien, en sommige wellicht voor pleziervaart helemaal niet meer draaien.
Dat kan je allemaal vinden in de anwb almanak deel 2
ik heb nog wel eens een kersttochtje gemaakt over de grote rivieren met een groepje snelle boten bv.

prijstechnisch is het kopen in het najaar vaak wat voordeliger.
de verkoper heeft dan geen kosten meer voor winterstalling.

winterklaar maken van een buitenboordmotor is niet veel werk,
het water moet er volledig uit zijn, en staart olie moet vervangen worden omdat er kans is dat er water bij zit,
laat je dat in de winter zitten en het is veel water dan zet dat uit bij bevriezing met gevolg een gescheurt staartstuk.
als het een buitenboordmotor is die niet al te zwaar is zou je hem van de boot kunnen halen en binnen kunnen zetten.

je kan mij ook wel mailen indien je vragen hebt over een specifiek bootje, doe me dan even een prive berichtje
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Terug naar Hints en tips