Bericht door J. Outshoorn » wo 11 sep 2013, 13:40
Hallo allemaal,
Hopelijk kunnen jullie mij wat tips / duidelijkheid verschaffen voor het afstellen van de trailer.
Mijn vader en ik hebben een toerbootje gekocht, incl. trailer, maar er klopte niets van de afstelling van de trailer.
We hebben een aantal aanpassingen gedaan, maar het werkt nog verre van optimaal.
Het betreft een Ryds 435RS en een kanteltrailer (merk weet ik niet precies, maar er staat 450K op de zijkant. Misschien zegt iemand dit iets).
Wat is nu het punt:
Bij aanschaf steunde de boot aan de achterzijde enkel op de kimrollen. De achterste kielrol was immers niet verstelbaar.
De Ryds heeft geen vlakke kiel, deze is in het midden van de boot lager dan voor en achter. Om dit te corrigeren hebben we de achterste kielrol losgeslepen en vast gelast met verlengers.
De boot steunt nu tijdens het rijden op alle 3 de kielrollen. (de kimrollen opnieuw afgesteld zodat deze goed zijdelinge steun geven, maar niet te veel dragen).
We weten niet hoe het voorheen was, maar de boot trailert erg lastig. Om de boot af te lieren moet het eerste stuk de boot als het ware omhoog geduwd worden, omdat het laagste stuk van de kiel dus over de verhoogde kielrol aan de achterzijde geduwd moet worden. De trailer kantelt dan nog niet ivm de gewichtsverdeling. Een oplossing zou misschien zijn de achterste kielrol weer te verlagen, en de voorste nog verder omhoog te zetten. Echter komt dan de staart van de bbm te dicht bij de weg om te rijden (dat is nu al niet heel veel ruimte). Wat we nog gaan proberen van het weekend is de lierband om de as van de trailer te doen en dan met de lier de boot het eerste stukje naar achteren te trekken.
Verder heb ik het idee dat de kielrollen niet goed rollen. Dit zijn uiteindelijk gewoon rubberen rollen met een draadeind erdoor. Zou het schelen om hier een versie met stalen binnenbus en glijlagers te plaatsen?
Ook hebben we een centreerset besteld, in de hoop dat een en ander iets soepeler rolt dan.
Bij het oplieren van de boot rolt ook de achterste kielrol niet, deze trekt enkel een zwarte streep op de boeg.
Ik ben in de veronderstelling dat het kantelsysteem zichzelf regelt, maar mijn vader is altijd in paniek omdat de boot extreem verticaal staat voor zijn gevoel.
Nu beperkt hij dan het liefst de slag die het kantelsysteem kan maken, tot ca. een cm of 60 op de plek waar de vergrendeling van het kantelsysteem zit dmv een sjorband.
Zijn we daarmee te voorzichtig en moeten we dit gewoon laten kantelen of gaat dan uiteindelijk de bbm kopje onder?
Zijn er nog andere zaken waar we op moeten letten / aan kunnen denken?