Afstellen trailer

Afstellen trailer

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:30

Bericht door J. Outshoorn » wo 11 sep 2013, 13:40

Hallo allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij wat tips / duidelijkheid verschaffen voor het afstellen van de trailer.
Mijn vader en ik hebben een toerbootje gekocht, incl. trailer, maar er klopte niets van de afstelling van de trailer.
We hebben een aantal aanpassingen gedaan, maar het werkt nog verre van optimaal.

Het betreft een Ryds 435RS en een kanteltrailer (merk weet ik niet precies, maar er staat 450K op de zijkant. Misschien zegt iemand dit iets).
Wat is nu het punt:
Bij aanschaf steunde de boot aan de achterzijde enkel op de kimrollen. De achterste kielrol was immers niet verstelbaar.
De Ryds heeft geen vlakke kiel, deze is in het midden van de boot lager dan voor en achter. Om dit te corrigeren hebben we de achterste kielrol losgeslepen en vast gelast met verlengers.
De boot steunt nu tijdens het rijden op alle 3 de kielrollen. (de kimrollen opnieuw afgesteld zodat deze goed zijdelinge steun geven, maar niet te veel dragen).

We weten niet hoe het voorheen was, maar de boot trailert erg lastig. Om de boot af te lieren moet het eerste stuk de boot als het ware omhoog geduwd worden, omdat het laagste stuk van de kiel dus over de verhoogde kielrol aan de achterzijde geduwd moet worden. De trailer kantelt dan nog niet ivm de gewichtsverdeling. Een oplossing zou misschien zijn de achterste kielrol weer te verlagen, en de voorste nog verder omhoog te zetten. Echter komt dan de staart van de bbm te dicht bij de weg om te rijden (dat is nu al niet heel veel ruimte). Wat we nog gaan proberen van het weekend is de lierband om de as van de trailer te doen en dan met de lier de boot het eerste stukje naar achteren te trekken.
Verder heb ik het idee dat de kielrollen niet goed rollen. Dit zijn uiteindelijk gewoon rubberen rollen met een draadeind erdoor. Zou het schelen om hier een versie met stalen binnenbus en glijlagers te plaatsen?
Ook hebben we een centreerset besteld, in de hoop dat een en ander iets soepeler rolt dan.

Bij het oplieren van de boot rolt ook de achterste kielrol niet, deze trekt enkel een zwarte streep op de boeg.
Ik ben in de veronderstelling dat het kantelsysteem zichzelf regelt, maar mijn vader is altijd in paniek omdat de boot extreem verticaal staat voor zijn gevoel.
Nu beperkt hij dan het liefst de slag die het kantelsysteem kan maken, tot ca. een cm of 60 op de plek waar de vergrendeling van het kantelsysteem zit dmv een sjorband.
Zijn we daarmee te voorzichtig en moeten we dit gewoon laten kantelen of gaat dan uiteindelijk de bbm kopje onder?

Zijn er nog andere zaken waar we op moeten letten / aan kunnen denken?
.....

ligplaats:
info:

Re: Afstellen trailer

Berichtdoor elrenegado » 22 Dec 2013, 22:30

Bericht door elrenegado » wo 11 sep 2013, 15:26

alle rollen op een trailer horen gewoon soepel te draaien.
Doen ze dat niet zijn ze wellicht vervuild, zo niet gewoon vervangen.
Want van 1 vast zittende rol kan je al flink last hebben met traileren.

Bij een kanteltrialer kan het gebeuren dat de boot voor je gevoel verticaal het water in gaat,
e.e.a. hangt af van de lengte van de boot, wanneer die het water raakt en wanneer die drijfvermogen creëert.
De hoek zal in praktijk ongeveer op _\ uit kunnen komen.
Niks mis mee, zolang de motor niet onder water komt, of de boot volloopt.

Als de boot op 2 kielrollen staat, en ook nog kimrollen lijkt mij dat voldoende.
Dat de kiel bol loopt vind ik vreemd, dat heb ik nooit eerder gezien.
Maar door het omhoog stellen van die kielrol bemoeilijk je nu het traileren.
Beste is dus om de kielrollen gelijk te houden, en indien nodig meer steun te creëren met kim rollen o.i.d.

Ik had vroeger een Elan 495f op een kanteltrailer staan,
als ik die los koppelde om te kantelen gebeurde er ook niets, die moest je ook eerst "optillen" voordat die eraf rolde
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:31

Bericht door J. Outshoorn » wo 11 sep 2013, 15:59

Bedankt voor je reactie.
Ik zal zsm foto's maken, ik hoop dat dit zaterdag lukt.
De kiel loopt niet echt bol, maar er zit een soort knik in en halverwege de boot is het laagste punt, meer richting spiegel steekt de kiel weer minder uit.
De boot achter enkel op kimrollen laten steunen lijkt mij niet de bedoeling. Juist deze kielrol lijkt mij het belangrijkst tijdens transport.
Er hangt sinds vorige week een 25pk Yamaha 4-takt achter. Hiermee hebben we nog niet getrailerd, enkel met de oude motor (mercury 9,9 4-takt).
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 22 Dec 2013, 22:31

Bericht door elrenegado » do 12 sep 2013, 12:06

er bestaan ook opdraai steunen,
dat zijn steunen die tijdens traileren omlaag kan draaien met een paar slagen,
tijdens transport draai je ze omhoog zodat de boot meer steun heeft,
wellicht is dat dan een goede optie.

Voorbeeld : http://www.haak-m-an.nl/catalogus.asp?c ... cat=113330
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:31

Bericht door J. Outshoorn » ma 16 sep 2013, 08:44

Zo, afgelopen weekend weer even bezig geweest met het vaartuig.
De bestelde centreerset was binnen, deze zaterdag gemonteerd. Daarna begon het steeds harder te regenen, waardoor we besloten om te stoppen.

Zondag had ik de wekker gezet, om nog gebruik te kunnen maken van het mooie weer.
Sinds de nieuwe buitenboord er achter hing hadden we nog niet gevaren met de boot, dus vroeg richting mijn vader en richting trailerhelling.
Hier samen nog eens goed gekeken naar hoe de boot precies op en van de trailer gaat, en waar het misgaat.
Het grootste probleem is gewoon dat de kielrollen niet rollen. Het optraileren gaat wel beter met de centreerset, dit hebben we getest, maar de achterste kielrol blijft gewoon stil staan dus we moeten het volledige gewicht van de boot over een rubber blok heentrekken als het ware.

De proefvaart ging prima, boot planeert mooi en haalt naar schatting zo'n 25 a 30 km/h met 2 personen.
De boot op zijn ligplaats gelegd en toen de trailer opgehaald. De middelste en achterste kielrol hebben gedemonteerd, en hiervoor meteen nieuwe besteld.
De nieuwe zijn compleet met as, en voorzien van kunststof glijlagers. We hopen dat deze beter rollen.
Ook hebben we voor de achterste rol een verstelbare besteld, zodat alles goed afgesteld kan worden.

Ik heb een paar foto's gemaakt met de telefoon, maar ik moet eerst weer een account aanmaken op Photobucket o.g. Die houden jullie dus nog tegoed.
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 22 Dec 2013, 22:32

Bericht door elrenegado » ma 16 sep 2013, 12:53

ik weet zeker dat het met nieuwe rollen veel beter gaat.
zeker de achterste/eerste is belangrijk.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:32

Bericht door J. Outshoorn » ma 16 sep 2013, 19:34

Als we getrailerd hebben met de nieuwe rollen laat ik het wel weten.
Hier nog een foto van gisteren op de 'trailerhelling' Een helling is het nauwelijks te noemen, maar goed...

Afbeelding
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 22 Dec 2013, 22:33

Bericht door elrenegado » di 17 sep 2013, 09:06

dat moet met een kanteltrailer geen probleem zijn.

Ik zou nog iets verder naar achteren rijden (zover mogelijk) dan komt de boot wat dichter bij het water.
Daarnaast zou ik de motor gekanteld houden tot deze in het water ligt.
Nu steekt hij achter uit, dus word het diepste punt bij te water laten dmv het kantelen van de trailer.
ik weet niet of het gebeurd, maar zo loop je kans dat er water in de motor loopt onder de kap.
als de motor gekanteld blijft liggen totdat de boot erin ligt is die kans niet aanwezig.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor ..... » 22 Dec 2013, 22:33

Bericht door J. Outshoorn » wo 18 sep 2013, 08:49

Dat van die motor kantelen is wel een goede tip. Ik zei dit ook al tegen m'n vader, maar hij ziet het nut er niet van in. Dat van dat water scheppen zal hem hopelijk overtuigen.
Verder naar achteren rijden op deze helling gaat nauwelijks. De helling stopt nu onder de centreerwielen op deze foto, iets onder de trailer zelfs nog.
Daarbij schijnen de bandjes watervrees te hebben, nou ja, de bandjes mogen nog wel nat, maar verder niet...

De nieuwe rollen waren gisteren binnen en zitten op de trailer. Geen idee wanneer we weer gaan traileren. Ik zal weer verslag uitbrengen.
Bedankt voor de tips tot zover.
.....

ligplaats:
info:

Terug naar Hints en tips