Ontheffing varen in centrum Amsterdam

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Ontheffing varen in centrum Amsterdam

Berichtdoor kajoe » 06 Apr 2025, 09:06

ik weet niet hoe her nu is in haarlem 1 keer geweest en bij het havenkantoor betaald .
in de tijd dat wij zeer geregeld door Haarlem kwamen moest je ook op de sluis Spaarndam nog betalen toen 1.60 per doorvaart .
haarlem altijd betalen havenmeester kwam langs kon de man nog uit mijn tijd op de tankvaart maar ja gewoon betalen iedere week maar weer dit was inclusief passage voer je alleen helemaal door betaalde je het zelfde .
en drinkwater was gratis kon je laden op het steiger van het kantoor en had een turbo als je de knop naast de kraan indrukte liep het dubbel zo hard .
we lagen dan rond de gravestener brug .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor heuvels » 06 Apr 2025, 12:54

kajoe schreef:ik weet niet hoe het nu is in haarlem 1 keer geweest en bij het havenkantoor betaald ..
bij havenkantoor of per aan/uit net kun je betalen. je geeft je bootnaam dan op en als dat klopt mag je de bruggen passeren. Spaarndammer sluis wel iets duurder geworden. 3,50 euro geloof ik.
Ik vaar altijd geklapt vanuit Katwijk de Trekvaart op (prachtig stuk varen) en in één ruk zonder dat ik op bruggen hoef te wachten naar Haarlem. Schiet dan bij molen de Adriaan de Zijl op, onder alle bruggen door en stukje voorbij de Waarderbrug aan bakboord aan de steiger van de scouting zet ik de stuurhut weer overeind.
Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor kajoe » 06 Apr 2025, 18:04

bij mijn laatste keer hoefde ik op spaarndam niets te betalen zoals vroeger nar boven bediening van sluis en brug hoefde niet zij de bedienaar dus hoi.
toen in leiden gingen we altijd naar binnen direct door de brug aan de singel betaalde maar een paar cent water toen daar als je kon laden moest je dat opgeven in emmers van 10 liter beste klus voor diegenen die daar water wouden laden dat wast meest rond 3/5 kub .
helaas vind ik dat geen leuke route meer wij deden Haarlem/leiden binnen of Wilhelmina brug Rijswijk delft in de kom Rotterdam .coolhaven en dan door .
moeilijk met ligplaatsen delft 3/5 breed geen lol aan .
kajoe

info:

Berichtdoor heuvels » 16 Apr 2025, 10:18

Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Renegade » 16 Apr 2025, 14:42

heuvels schreef:Meer info over varen door Weesp
https://scheepspost.info/kort-afmeren-i ... -nog-even/

Citaat uit de link:
We willen dat iedereen zich welkom voelt op het water en begrijpen goed dat bezoekers soms even kort willen aanmeren in Weesp, bijvoorbeeld om een ijsje te halen of een boodschap te doen,’’ aldus een woordvoerder namens de gemeente.
Voor het afmeren biedt de gemeente Amsterdam twee opties: je kiest kiezen voor 6 of 24 uur en dit kost respectievelijk €17,- of € 33,-.

In het kort komt het er dus op neer ,dat men er niet meer gaat aanmeren ,en "oprot".
Even een uurtje boodschappen doen ,en nog effe een terrasje doen, wordt dus "plus 17 euro" .
Wat zal het daar vanaf volgend jaar heerlijk vertoeven zijn met een doodsaaie bende. ;)
Renegade

ligplaats: Noord Nederland
info:

Berichtdoor kajoe » 16 Apr 2025, 15:37

en zo hebben de groene idioten weer hun zin gekregen overal word men door hun ideeën weg gejaagd helaas .
geld is alles waar het om draait in dat dorpje amsterdam dus die groenen hebben al veel schepen (passagiers)die bergen geld binnen brachten weg gejaagd gelukkig zijn er andere steden die wel geld willen verdienen ,en vergeet niet de middenstand en aanlever bedrijven dus moet dat geld vervangen worden dus is de kleine man weer de dupe ,maar ondanks dat zal de schuld van amsterdam toch wel fiks oplopen van honderden miljoenen naar miljarden dus staat ons nog wat te wachten .
als je denkt dat in vroegere jaren toen ik nog op bunkerbootjes in en door amsterdam voer je zonder vaarbewijs over de rijkswateren kon varen dwz de vaargeul van het amsterdam rijn kanaal via het ij naar ijmuden kwam je buiten de tonnen lijn dan moest je een vaarbewijs halen voor de stad amsterdam na een proces verbaal tja ik was 13 jaar bootje 18 meter 45 ton omdat ik naar een klant ging in de burgermeester vlugt haven ja dus dat vaarbewijs en dat moest bij de hooft havenmeester met van kunt u varen ??? nou ja dus of er iemand voor mij in kon staan tja een buurman die bij de waterpolitie als schipper voer daar ,uiteindelijk met dat papiertje de deur uit ,helaas was dat alleen geldig in de amstrdamse havens verder nergens , bij mijn 16 de naar de marine daarna na 7en een half jaar weer terug op een bunkerbootje en heel trots dat ik dus dat vaarbewijs had commentaar donder maar in de vuilnisbak ,tj dus toen maar aan de studie voor het binnenvaart diploma .
kajoe

info:

Berichtdoor Renegade » 16 Apr 2025, 16:19

In dezelfde link die @Heuvels staat ook het volgende citaat:

Wie alleen door Weesp gaart, hoeft geen Binnenhavengeld of doorvaart vignet te hebben.

Zolang het duurt. ;)

Ga er maar vanuit dat dat ook na 1 a 2 jaar tot het verleden gast behoren ,want als men merkt dat het grosso modo leeg blijft ,en de bootjes doorvaren naar bv Breukelen of een andere plaats ,en ze zien dat de nering ook daarheen gaat ,dat er dan wel een doorvaartvignet verlangt wordt .
We hebben in Nederland nog nooit kunnen bogen op een betrouwbaar links bestuur .
Die hebben altijd al iets minder aangenaams in hun port folio zitten,wat er t.z.t. als een aap uit de mouw komt.
Renegade

ligplaats: Noord Nederland
info:

Berichtdoor kajoe » 16 Apr 2025, 17:48

de vecht vroeger van Rijkswaterstaat een aantal bruggen werd bediend door de provincies en een waar je moest betalen maar op de meeste bruggen hing een bordje ,,brug geld 1.50 tja zo gouw als er een rws of politie boot langs kwam werd het bordje omgedraaid naar geen brug geld als je niet betaalde lieten ze je rustig een kwartiertje of langer wachten dit heeft lang geduurd tot er met ons een schipper van Rijkswaterstaat eens meevoer van Muiden tot Maarsen de doorslag .wij waren te lang en te hoog voor Utrecht Maarsen ging maar net met 3.50 en donders goed oppassen dat er geen groter schip in de buurt was anders alsnog dikke boem .
op de Hollandse ijssel van de doorslag sluis tot Nieuwegein was het toen ook Rijkswaterstaat dus vrij van bruggeld behalve in Haastrecht als je dar niet betaalde of fooi gaf)lag je zomaar een kwartiertje tot half uur te stinken verder had je nergens last negens kade geld of dergelijke geklaagd bij de hooft havenmeester Utrecht maar daarna even goed en daarna nog slechter wij kwamen daar het meest een 4 /6 schepen door heen per week .buiten de reguliere vrachtschepen om .
kajoe

info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen