Condens

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Condens

Berichtdoor helenakruiser » 03 Jun 2025, 10:01

Sinds geruime tijd had ik water in de bilge staan na een vaartocht . Na lang zoeken en steeds weer droogmaken bleek dat water via het hennegatskoker zich een weg te zoeken naar de bilge . Dat is inmiddels verholpen door simpelweg een nieuw vetkoord te plaatsen en voldoende vet in de koker te spuiten . En toch bleef er na het varen steeds weer een plas water te zien na een vaartocht . Ik heb het nu gevonden maar vind het toch vreemd en vraag mij dus af hoe en wat . Ik heb tijdens de laatste vaartocht de afzuiging laten draaien en nu is de bilge helemaal droog . Zal dus condens zijn wat zich daar verzameld . Kan dit te maken hebben met een verkeerd luchtfilter of te weinig aanvoer van verse aanzuiglucht in de motorruimte ?

vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: Condens

Berichtdoor pascall » 03 Jun 2025, 10:09

Is het een stalen schip?
Wat is de temperatuur in de motorruimte tijdens het varen?
Een hoge temperatuur in de motorruimte, lage buitenwater temperatuur en een stalen romp is condensatie voor de hand liggend.
Wrijf met je hand over het vlak dan weet je het gelijk.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor helenakruiser » 03 Jun 2025, 10:12

Dat ga ik de volgende keer meten , Het betreft idd een boot van staal

Vriendelijke groet
helenakruiser

Berichtdoor heuvels » 03 Jun 2025, 10:44

Gebruikers-avatar
heuvels

ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Berichtdoor Oeverloos » 03 Jun 2025, 13:59

Als je onverklaarbaar zoet water in de bilge hebt staan, loont het om naar het overdruk ventiel van de boiler te kijken. Het rubbertje in het ventiel kan hard worden door de tijd i.c.m. het hete water en het ding kan gaan druppelen.
Oeverloos

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 03 Jun 2025, 17:25

Lijkt me erg stug dat condens een plas in de bilge gaat vormen. Zeker tijdens het varen niet. Warme lucht kan veel meer vocht bevatten en het aantal kuubs lucht dat een diesel afvoert is mega.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor BertB » 05 Jun 2025, 12:45

Ik had een paar weken geleden iets dergelijks. Rondom de bilge wc-papier met magneten vastgezet op de te zien waar het vandaan kwam. Bleek een lek in de aansluiting van het Jabsco Aqua Filta waterfilter. Ontstond doordat de druk toenam in de koudwatercircuit bij het opwarmen van de boiler. Filter vervangen en opgelost. Ik lees hier en daar dat de belangrijkste oorzaak van water in de bilge tegenwoordig een lekkage in het drinkwatersysteem is. Bij mij dus ook...

Succes met zoeken...

Bert
BertB

ligplaats: Strijen
info:

Berichtdoor helenakruiser » 05 Jun 2025, 14:19

Ja , papier had ik ook neergelegd omdat ik eerst twijfelde of het geen brandstof lek was . Aangezien gtl geur en kleurloos is heb ik dat gedaan . Maar dat bleek gelukkig niet zo te zijn .

Vriendelijke groet
helenakruiser

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen