Jan,
Ik heb juist de ervaring dat de besturing veel relaxter wordt als het aantal boord naar boord omwentelingen toeneemt.
Op mijn huidige boot heb ik een dubbele hydraulische besturing die permanent onder druk staat (ongeveer 3 bar)
Deze is van Hynautic (tegenwoordig onderdeel van Teleflex)
De stuurkoppen zijn alleen maar pompen zonder voorraad, deze worden gevoed door een centraal geplaatst drukvat.
Alle leidingwerk is uitgevoerd in goed gebeugelde koperen leiding. (behoudens de cilinderaansluiting natuurlijk)
Boord naar boord is 6,8 omwentelingen, en gaat vanaf beide stuurposities met een 800 mm stuurwiel dat in alle omstandigheden met 1 vinger te bedienen is.
Zelfs al loop ik vaart achteruit kan ik met 1 vinger het roer van boord naar boord draaien.
Aan de cilinder hangt desondanks een roerblad van 800 mm hoog en 1000 mm lang (balansroer) bij een scheepsgewicht van 18 ton
Jan, ik zou je kennis in ieder geval willen adviseren om met vaste leiding te werken in plaats van slang.
Indien dit niet mogelijk is de slang nauwkeurig te beugelen (vooral in bochten).
Ik heb met veel schepen gevaren, en behoudens orbitrol systemen weinig handhelm systemen gevoeld die fijner reageren.
Groet,
Aquanaut