installatie 2de stuurstand, Welke DS unit te gebruiken ?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

installatie 2de stuurstand, Welke DS unit te gebruiken ?

Berichtdoor elrenegado » 18 Jan 2014, 15:32

Ik ben bezig met het plaatsen van de 2de stuurstand,
maar nu zit ik een beetje in mijn maag met hoe de kabels moeten lopen.

de keerkoppeling kabel zit dwars op het schip zeg maar.
dus daar zou een hele korte kabel van KK naar DS unit moeten lopen, hoe kort kan zo'n kabel zijn ??

dan de gaskabel, die zit in de lengte richting op de motor, naar achteren toe.
stukje kabel van 60 cm, ds unit, en nog een stukje kabel van 2m en ik zit bij de binnenstuurstand,
maar naar buiten moet die kabel eerst 180 graden draaien, naar achteren en dan nog eens 90 graden omhoog.

nu heb ik 2 opties, stuurstand in het midden, maar dan zit die recht boven de keerkoppeling en zal de kabel daarvan wel erg in een S vorm komen
of stuurstand uit het midden, richting de zijkant.

wat is wijsheid,
en ook niet geheel onbelangrijk, hoe scherp kan een teleflex kabel buigen zonder overmatige slijtage eraan ?

ik heb in paint 2 krabbels gemaakt om e.e.a. te verduidelijken.
Tussen de zijkant keerkoppeling en de wand van het schip zit ongeveer 1 meter.

graag advies

Optie 1`
Afbeelding

optie 2
Afbeelding
Laatst gewijzigd door elrenegado op 19 Jan 2014, 11:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: installatie 2de stuurstand, hoe kabels laten lopen

Berichtdoor elrenegado » 18 Jan 2014, 16:07

ik heb van iemand 2 verschillende units gekregen,
een kleine waar 2 kabels op kunnen, 1 sluit je direct aan op het blok, de andere trekt hij dan mee..... dus voor gas.

en 1 waar 3 kabels op kunnen, ik vermoed dat deze voor de keerkoppeling gebruikt word.

Afbeelding
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jan 2014, 17:27

René. Hoe je de kabels laat lopen maakt in principe niet zo veel uit als je altijd maar de kabel met een ruime bocht legt desnoods met een omweg.Beter een omweg dan een korte bocht.Er zijn nu morsekabels te koop met een hele gladde inlage,ik dacht dat het teflon was maar weet het niet zeker ,deze lopen echt veel lichter.Wat die kabel van 60cm betreft,ik zou hem liever met een omweg leggen ,dus langer maken, ik vraag mij trouwens af of zo'n korte kabel wel te koop is.Succes er mee .Gr René (De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor elrenegado » 19 Jan 2014, 11:14

ja die korte kabels zijn te koop, maar als lengte inderdaad niet echt van belang is (metertje meer of minder)
Dan prefereer ik ook de langere, simpelweg omdat je de DS unit dan op een betere plek kan monteren.

Ik was inderdaad van plan om de teflon kabels te kopen, lubri core word dat genoemd.
http://www.4marine.nl/shop?page=shop.pr ... uct_id=721

Heb ik nog 1 vraag,
ik weet niet zo goed wat ik met deze DS unit moet.
Afbeelding

hierbij blijven beide kabels heen en weer bewegen.... is deze dan voor gas, of keerkoppeling
en trekkend of duwend ? (ik heb duwend nodig)

Ook zie je dat bij vetus terug,
2 gaskabels aan elkaar vast gekoppeld....echter is die van vetus enkel voor trekkend gasgeven.
Afbeelding

gaat dat goed ? (ja blijkbaar wel)

maar die grote unit die ik heb, daarin zie je duidelijk dat 1 kabel stil blijft staan als de andere beweegt.
welke van de 2 is nou de beste oplossing, want dan koop ik er gewoon 1 bij.....
ik wil het goed voor elkaar hebben, en niet het risico lopen dat bij manouvreren ineens een functie niet werkt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

Re: installatie 2de stuurstand, Welke DS unit te gebruiken ?

Berichtdoor Wolf1 » 19 Jan 2014, 12:22

Waarom denken jullie allemaal achteruit ?
Begin nu eerst eens gewoon kabels in dat schip te leggen van A naar C en van B naar C.
Zoek daarbij de kortste route en met de minste bochten.
Nu zie je vanzelf of de kabels trekkend of drukkend gebruikt moeten worden.
Een DC-unit dient in verbant met de bewegingen van de, aan de motor zelf gehangen te worden.
Dit gaat het beste met een instelbare verbindingsstang tussen C en de DC-unit.
De DC-unit slijt het meeste van het trillen van de motor !
Daarom kiezen we voor de lichtst mogelijke DC-unit en bedenken daarbij dat de toerental bediening altijd maar één kant op gaat, en de keerkoppeling twee.
De werking van de DC-unit berust op het stil blijven staan van het niet bediende handel, bij zware bedieningen kan dit onvoldoende zijn en moeten we uitwijken naar zwaardere DC-units evntueel met vergrendelingen en omschakelingen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 19 Jan 2014, 13:05

in het geval van de gaskabel moet deze duwend zijn, trekkend monteren gaat simpelweg niet tenzij ik moeilijke construkties op de motor ga maken.

Ik vroeg me dus alleen af hoe erg het is om meer bochten te maken, antwoord is dat dit prima kan.

daarnaast vroeg ik mij af hoe het bij die kleine unit zit, dit omdat beide kabels blijven bewegen.
blijkbaar is dat dus normaal, en word dat bij de niet gebruikte hendel opgeheven ofzo.

voor mij is dit nieuw,
ik ben vrij technisch aangelegd,
maar bij nieuw aan te gane projecten wil ik graag zo goed mogelijk voorbereid te werk gaan.
via google zoeken naar tips leverde weinig op, dus vandaar dat ik het hier stel.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor henkvd » 19 Jan 2014, 13:27

Die laatse zal bij sommige hendels niet werken, de handel die niet gebruikt wordt moet mee kunnen bewegen.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor elrenegado » 19 Jan 2014, 14:14

Ok dan zal die kleine unit die ik heb, zie eerste post, ook niet werken.
ik zal er dan nog zo'n grotere van morse bij moeten halen.
Die laat de ongebruikte hendel/kabel ongemoeid.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor henkvd » 19 Jan 2014, 14:25

ligt er aan, kan je de gashendel makkelijk bewegen door de gaskabel in of uit te trekken.
Meestal gaat dat zonder problemen, tenzij je net zoveel geluk hebt als ik, 2 hendels vervangen, die werkte met schijven en dat ging voor geen meter, veel te zwaar.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Klaver vier » 19 Jan 2014, 16:26

René.Volgens mij heb ik de zelfde ds unit als bij jou op de onderste foto,die met die rvs achterplaat.Ik heb mij er verder nooit in verdiept.Bij mij wordt deze gebruikt alleen om gas te geven ( trekkent) .Onze boot kan +-2300 toeren,maar als ik buiten gas geef of binnen gas geef kom ik nooit hoger als +-1500 toeren.Wil ik op 2300 toeren komen moet ik bijv.buiten eerst gas geven tot 1500 toeren en dan kan ik binnen gas bijgeven tot 2300 toeren,of andersom.Bij mij is het wel zo dat er maar één gashendel beweegt.Zelf vindt ik het een vreemde constructie,maar het zit zo. Misschien verander ik het nog wel eens zodat ik waar ik ook stuur gewoon vol gas kan geven.Gr René ( De stoere).
Klaver vier

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen