Wandbekleding in stalen schip en raamrubbers, graag tips!

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Wandbekleding in stalen schip en raamrubbers, graag tips!

Berichtdoor St nykster » 21 Jan 2015, 22:29

Deze week zijn wij begonnen met het opknappen van ons "nieuwe schip" buitenom alles schuren, plamuren en opnieuw in de verf. We hebben 4 weken de tijd en willen het graag goed doen dus ook de ramen eruit gehaald. Jee wat kom je dan wat tegen! Nu moeten er ook stukjes ingelast worden. Roest onder elk raamrubber zowel buiten als binnen dus ook de binnen wand bekleding moet eraf.
Wat een pokke werk om vinyl eraf te krabben zeg! (Is daar ook een mooi foefje voor??)

Nu de vragen: ik heb begrepen dat t verstandig is toch weer voor vinyl te gaan ivm isolatie en condens. Maar moet dit per sé speciaal scheepsvinyl zijn of kan vinyl van Gamma, Karwei of Leenbakker ook? Moet het een bepaalde dikte hebben of andere voorwaarden? Ik zal hier geen goedkope lijm voor gebruiken, heb ik al elders gelezen ;-)

Ook gaan we de raamrubbers vervangen (nu we toch bezig zijn) en leken mij de grijze erg mooi. Dit word ons door andere boot eigenaren sterk afgeraden omdat na verloop van tijd altijd het "weer" erin komt. Te zien aan zwarte onuitpoetsbare kleine stipjes. Dit gebeurd uiteraard ook wel bij de zwarte rubbers maar hier is dit niet te zien. Bestaan er echt geen middeltjes voor, of zijn er dan echt geen weer bestendige grijze rubbers?

Wij zijn ook van plan 1,2 of 3 vaste ramen te vervangen door aluminium. Schuif of kiep. Bij het grote achterraam kregen wij de tip om hier een schuifraam te doen waarvan de bovenste helft naar beneden kan schuiven. Het dak steekt wat uit en daardoor kan je dat raam bij regen op een kiertje laten staan. Bovendien is er te weinig loop ruimte (en stuurkolom staat in de weg) om hier een uitzetraam te plaatsen. Maaaaarrrrr gaat op den duur dat raam niet uit zichzelf naar beneden?? Door slijtage oid?? Achteruitgang heb ik ook al aan gedacht, maar dat word wel een hele grote uitdaging, en erg kostbaar denk ik.

Graag lees ik tips, adviezen en trucs van jullie! :-)

alvast heel erg bedankt!
St nykster

ligplaats: st nyk
info:

Re: Wandbekleding in stalen schip en raamrubbers, graag tips

Berichtdoor Blacktoppie » 21 Jan 2015, 23:57

St nykster schreef:Wat een pokke werk om vinyl eraf te krabben zeg! (Is daar ook een mooi foefje voor??)

jep dat is een rotwerk, ik ben bij mijn boot met hetzelfde bezig ook ramen eruit en vinyl eraf. Om het vinyl weg te halen gebruik ik zo'n multitool(zo'n oscillerend apparaat) het is bijna net zoals in de tell sell reclame het gaat behoorlijk snel, de laatse restjes en het lijm schuur ik er daarna af met een roterende schuurmachine, goed in de verf en klaar.

er komt bij mij ook weer schuim vinyl terug, geen speciaal boten spul maar gewoon bij een bouwmarkt/vloerenboer vandaan. soort lijm geen idee(ik hoor graag de tips) maar iig in de kleur van het vinyl als je bijvoorbeeld wit vinyl neemt moet je geen bruine lijm gebruiken, mocht er een klein kiertje oid ontstaan dan zal je altijd het lijm zien zitten..

ik vind 4 weken wat aan de krappe kant, als je de verf er op hebt zitten moet het goed uitharden voor je de ramen terug plaatst anders heb je kans op beschadigingen van de verf en eventuele nieuwe roestvorming in de toekomst.

uit interesse.. wat voor soort boot gaat het over?

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor broekie » 22 Jan 2015, 08:37

Bij onze collega's de zeilers is hier het nodige over te vinden.
http://www.zeilersforum.nl/index.php/fo ... dbekleding
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor vuuren1 » 24 Jan 2015, 21:26

Bouwmarkt vinyl is behang voor op een muur en niet voor op staal te plakken als isolatie.

Gewoon schuimvinyl is het minste wat kan maar dat condenseert evengoed omdat het vrij dun is en erg weinig isolatiewaarde heeft.

Viva Vinyl heeft een scheepswandbekleding met een vinyl toplaag en dat is er wel voor (maar isoleert ook niet geweldig).

Het laatste is het duurste maar ik zou niet voor mindere kwaliteit gaan omdat je waarschijnlijk niet om dubbel werk verlegen zit?
(ofwel, de goedkope alternatieven vallen in de categorie knoeiwerk)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor JerryR » 25 Jan 2015, 07:31

Wij hebben ook schuimvinyl bij een behangers zaak gekocht is een mm of 3 dik en isoleerd goed
. Kost ongeveer 12euro per m2 er is speciale vinyl lijm voor te koop die je in verschillende hoeveelheden erbij kan bestellen. 1kg 2,5 kg . Wij hadden een klein emmertje (denk 2,5kg ) die maar voor de helft op was met heel de boot doen.

En wij hebben ook grijze rubbers. (http://Www.puttyflex.nl) was ik 250 euro kwijt je ziet er idd meer op als op zwart, maar naar verloop van tijd gaat zwart weer donkere vegen achter laten op de boot. Ik heb gewoon bedacht ze na een jaar of 8 te vervangen. 1 omdat ik dan het staal weer goed kan behandelen en 2 het er weer mooi fris uitziet. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Voor het vinyl heb ik geen extra dikte genomen met de raamrubbers. De pees gaat er wat lastiger in maar zit wel lekker strak voor het vocht.

Nog een tip ik heb voor de ramen een grote ruiten zuignap gebruikt dan kan je het raam goed sturen. En om zeepsop in de "sponning" te spuiten heb ik een grote plastic injectie naald gebruikt. samen met het randje van het raam insmeren flopt het rubber er zo omheen.

Neem voor je raamranden de tijd beter nu een paar uurtjes langer als over 3 jaar weer opnieuw beginnen. De kopse kanten van het staal mooi afronden dan heb je geen scherpe randen waar je de verf beschadigt met rubbers erop drukken. Aan de binnenzijde lekker dik smeren met een kwast. En meerdere lagen je ziet het straks niet meer.

Gebruik epoxy plamuur dit neemt geen vocht op, ployester plamuur wel dit wordt zacht en gaat het roesten alleen maar bevorderen.
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor Basher » 25 Jan 2015, 16:01

Ik heb er gewoon Swing-3 van L..n B..... (€ 4,95/m²) opgeplakt met vinyllijm bij dezelfde club vandaan.
Bevalt goed. Geen condens en goed af te nemen. Kleur moet je van houden, is nl niet helder wit.
Basher

ligplaats:
info:

Berichtdoor juttertje » 26 Jan 2015, 11:04

Hé wat leuk, meerderen met hetzelfde klus(je) bezig :o :o
Hadden we dat maar eerder tegen elkaar geroepen dan hadden we wellicht de boel bij elkaar gezet en elkaar zo nu en dan wat moed kunnen inspreken.
Man... Wat een K.. klus. Bij mij is bisonkit gebruikt.
met een multitool vinyl eraf is zo gebeurd maar dan... die resterende lijmlaag......
schuren gaat ook niet want die bende zit meteen als kauwgum in je schuurschijf.
zou ik een lijmrestenoplosser kunnen gebruiken??
of lost daarmee de hele verflaag ook meteen op??
maar goed, als het straks klaar is wil ik natuurlijk eerst weer goed conserveren en dan voor isolatie een laag kurk zetten. met daaroverheen dan de vinyl.
dit vooral omdat we vaak erg veel condens hebben in de slaapcabine. met dubbele isolatie is dat uiteraard minder.
ik heb verder het plan om scheepsramen in kunststof profiel te gaan plaatsen ( http://www.topwindows.nl/nl/topwindows )
ook weer om condens kwijt te zijn.
iemand die dingen al eens in het echt gezien en/of ervaring of een mening hierover??????????

benieuwd naar jullie reacties, groet wim
juttertje

ligplaats: Jirnsum
info:

Berichtdoor Ardi » 26 Jan 2015, 16:38

Je kan beter ventileren dan isoleren als je een natte slaapcabine hebt.
Met meer isolatie krijg je ook meer condens als je niet ventileert.

gr Ardi
No Guts, No Glory
Gebruikers-avatar
Ardi

ligplaats: Oostvoorne
info:

Berichtdoor Popeye » 26 Jan 2015, 17:26

Ardi schreef:Je kan beter ventileren dan isoleren als je een natte slaapcabine hebt.
Met meer isolatie krijg je ook meer condens als je niet ventileert.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Relatieve_luchtvochtigheid

Goed isoleren kan helpen, maar je moet ook ventileren.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor JerryR » 26 Jan 2015, 21:21

Hij hebben 2 grote patrijs poorten die staan altijd open maar als het staal koud wordt en binnenlucht warm het je zowiezo condens. Bij ons is de achterkajuit ook altijd lekker nat op de wanden.
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen