lekkende oliekoeler

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

lekkende oliekoeler

Berichtdoor phes62 » 21 Feb 2015, 20:44

Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum en lees met veel interesse alle topics.
Heb sinds kort nieuwe (oude)boot maar deze verliest koelvloeistof via oliekoeler.Vandaag deze uitgebouwd en breng deze maandag naar revisie bedrijf om deze te testen.
Als ik deze morgen leuk inwendig schoon ga maken(kosten besparing)heeft het afpersen dan nog wel zin omdat ik geen nieuwe pakkingen heb en misschien juist alles verstoor?
phes62

ligplaats: Huizen
info:

Re: lekkende oliekoeler

Berichtdoor Marcel010 » 21 Feb 2015, 22:54

phes62 schreef:Hallo,
Ik ben nieuw hier op het forum en lees met veel interesse alle topics.
Heb sinds kort nieuwe (oude)boot maar deze verliest koelvloeistof via oliekoeler.Vandaag deze uitgebouwd en breng deze maandag naar revisie bedrijf om deze te testen.
Als ik deze morgen leuk inwendig schoon ga maken(kosten besparing)heeft het afpersen dan nog wel zin omdat ik geen nieuwe pakkingen heb en misschien juist alles verstoor?

Wat voor een oliekoeler is het, van de keerkoppeling of de motorolie?
Heb je er een foto van?

Als je al weet dat deze inwendig lek is hoef je deze natuurlijk niet te laten testen maar zou ik deze laten reviseren of een nieuwe aanschaffen.
Ik zou mij voorlopig eerst druk maken om de KVS die in de motor of keerkoppeling olie is gekomen, heeft de motor naderhand nog gedraaid?
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor phes62 » 22 Feb 2015, 10:14

Hallo Marcel,het is een oliekoeler en de motor heeft niet gelopen.Koelvloeistof is in de biels gelopen en er zat geen olie bij.Olie gaat er uit maar zal extra opletten of er onder in carterpan en keerkoppeling koelvloeistof aanwezig is.Hoop dat het alleen pakking aan buitenzijde is.Als ik dingen ga schoonmaken ben ik bang dat het moeilijk wordt om lekkage op te sporen.
Met loshalen oliekoeler (kielkoeling) ben ik ook geen ole tegen gekomen.Breng hem dinsdag weg en blijf er verder maar af.Zal straks even foto maken
Groeten Eric.
phes62

info:

Berichtdoor Marcel010 » 22 Feb 2015, 11:47

phes62 schreef:Hallo Marcel,het is een oliekoeler en de motor heeft niet gelopen.Koelvloeistof is in de biels gelopen en er zat geen olie bij.Olie gaat er uit maar zal extra opletten of er onder in carterpan en keerkoppeling koelvloeistof aanwezig is.Hoop dat het alleen pakking aan buitenzijde is.Als ik dingen ga schoonmaken ben ik bang dat het moeilijk wordt om lekkage op te sporen.
Met loshalen oliekoeler (kielkoeling) ben ik ook geen ole tegen gekomen.Breng hem dinsdag weg en blijf er verder maar af.Zal straks even foto maken
Groeten Eric.

Aha, de koeler is lek aan de buitenkant.
Ik was er zelf vanuit gegaan dat de koeler inwendig lek was zodat de kvs in contact met de olie kon komen ;)

Dan is het al een stuk minder spannend, lekt het hard?
Als het een pakking aan de buitenzijde is zou je dat zelf ook moeten kunnen waarnemen.
Even goed droog maken en dan keukenpapier eronder leggen, dan zie je precies waar de lek zit.

Ook een klein spiegeltje is onmisbaar als je er lastig bijkomt.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor phes62 » 22 Feb 2015, 13:49

Onderkant aan voorkant was nat.Aan de achterkant zit een aftapkraantje en die was helemaal verstopt en wil alles graag goed hebben dus laat ik hem testen en daarna goed schoonmaken zodat die er weer even tegen kan.Zit alleen met het probleem dat ik niet weet wat er aan koelmiddel in zit.Licht helder blauw en erg zoet maar of het nu koelvloeistof of antivries is?Ligt in het water dus helemaal spoelen wordt lastig.
Leer zo wel de boot goed kennen maar oliekoeler verwijderen is geen hobby :-) .Heb geloof ik overal spierpijn van spieren waarvan ik het bestaan niet eens wist.(liggend over spanten sleutelen)
Stroomgedeelte van varend gedeelte ziet er aardig uit,maar een of andere hobbyist heeft voor gebruikers kris kras 12v en 230v kabels getrokken dwars door machineruimte zonder vast te zetten en overal stekkertjes van 12v.
Een is van de bilgepomp die er wel in zit maar niet aangesloten.Zal wel stuk zijn.
phes62

info:

Berichtdoor Marcel010 » 22 Feb 2015, 13:58

Mbt tot de elektra, als je het goed wilt hebben alles zonder te kijken eruit knippen en helemaal opnieuw beginnen.
Heb ik ook gedaan, was veel werk (3 dagen totaal) maar dan heb je een echt betrouwbaar systeem wat nog jaren meekan.

Heb je kielkoeling?

Opzicht moet dat spoelen wel lukken, gewoon zorgen dat je perslucht hebt en dan vanaf de ene aansluiting de kielkoeling ook doorblazen.
Ik ga binnenkort hetzelfde doen, ik sta dan wel op de kant maar aan de onderkant van de boot zitten toch geen aansluitingen of aftappunten doorgaans dus de werkwijze
blijft hetzelfde.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor phes62 » 22 Feb 2015, 13:59

Foto oliekoeler http://1drv.ms/1B5qmpx
phes62

info:

Berichtdoor phes62 » 22 Feb 2015, 14:10

Wat ga jij er in doen?Koelvloeistof of antivries.Hoeveel liter zal er ongeveer in zitten in een boot van 10M i.v.m. opvang vloeistof?
phes62

info:

Berichtdoor Marcel010 » 22 Feb 2015, 14:25

Ik ga er kvs ingooien, gewoon de groene variant.
Qua inhoud moet je het niet onderschatten, paar dikke slangen, motorblok, uitlaatkoeler, oliekoeler, buizen onder het schip.
Als ik zo moet schatten dan minimaal 40 liter.

Ik ga de leidingen die door het vlak heen gaan ook verlengen naar het hoogste punt en daar radiatorontluchters plaatsen, lekker makkelijk ontluchten tijdens het vullen.

Afbeelding
Is uiteraard bestand tegen hoge druk en temperatuur, dus dat lijkt me geen issue.
Ik moet alleen nog uitzoeken of de o-ring tegen kvs kan, maar volgens mij kan het sowieso tegen glycol en dat zal qua samenstelling niet veel schelen t.o.v. kvs qua agressie.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor phes62 » 22 Feb 2015, 14:51

Bij mij zit er dikke slang van +/- 1 meter lang met blindstop.Als ik die los draai en recht omhoog plaats komt die ruim boven de motor en moet ontluchten niet te moeilijk zijn.Misschien zie ik iets over het hoofd en hoor het graag.
Zal wel foto maken als ik weer aan boord ben.
phes62

info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen