Bericht door De Waalschokker » vr 22 jun 2012, 21:43
Vraag me af hoe de booteigenaars die hun scheepje verbouwen en aan isolatie toe zijn dit oplossen, bedoel ik mee welke materialen gebruiken ze daarvoor.
Weet het hoor, hier (en op de voorloper van het forum) was het meestal gaswol of aanverwante.
Op mijn schuit was de isolatie glaswol, heb de volledige betimmering gesloopt om het interieur kompleet te vernieuwen en wat bleek...glaswol en kurkdroog, jawel.
De enige reden is volgens mij het "scheepsvet" dat tegen de scheepswand is aangebracht en daarop onmiddelijk de glaswol.
Ook de onderkant van het dek was zo geisoleerd en we weten allen dat een stalen dek gemakkelijk 45° of meer celcius haalt in de volle zon, desondanks was ook deze isolatielaag kurkdroog toen ik ze vorige zomer eruithaalde.
Het vet was iets vloeibaar maar nog altijd dikke stroop.
Origineel ging ik onder het dek een PUR isolatielaag aanbrengen, zware spanten (balkjes van 4.5cm) om de grote druk van het expanderende schuim op te vangen geplaatst , edoch deze middag een expirement gedaan met PUR (750ml) spuitbus en tegenvallend. zou enorm tijdrovend zijn, technisch zeer moeilijk want we spreken hier van een hoogte van 11cm spanten om te vullen.
Was in ieder geval vorige week naar Gent gereden en bij Port Service een vaatje (nouja) gekocht van 20kg, dit was bedoeld voor de wanden maar ga gelijk het hele schip doen waar ik bij kan.
De oude laag vet zo veel als mogelijk verwijderd met Tinner om een mooi nieuw laagje te smeren.
Tussen haakjes dit vet wordt nog dagelijks gebruikt in de beroepsvaart.