Leuke Paal !

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Leuke Paal !

Berichtdoor vuuren1 » 16 Feb 2014, 22:25

Ik dacht al dat de cilinder aan de zuigerstang zou hangen maar ivm de gewenste slaglengte heb ik wat vragen / enige twijfel.
En, niet onbelangrijk: Wat doen we aan een weinig lekkage van olie?
Kom eens met een schets, nu moet ik maar steeds raden...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor stentor950 » 16 Feb 2014, 22:26

Plaats er eens wat foto's van, dat maakt de boel een stuk inzichtelijker dan alleen je verhaal.

Dan wordt dit "ter lering en de vermaeck" al een stuk interessanter, en zijn er wellicht forumleden die hier wat aan hebben (en wel in positieve zin bedoeld).

Ik heb een scheepvaart achtergrond. Ik snap de techniek wel degelijk, maar mijn quote moet voldoende zijn om bij jou een lichtje te gaan laten branden.
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor laserdevil » 17 Feb 2014, 00:13

Wolf resume overflakkee...
Als ik je goed begrijp dan staat de zuiger vast en word de cilinder als studpaal op en neer bewogen?
Zeg maar de omgekeerde werking van een hydraulische cilinder?
Correct me if i'm wrong.....
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil

ligplaats: rijkel
info:

Berichtdoor Wolf1 » 17 Feb 2014, 02:19

laserdevil schreef:Als ik je goed begrijp dan staat de zuiger vast en word de cilinder als studpaal op en neer bewogen?
Zeg maar de omgekeerde werking van een hydraulische cilinder?

Ik denk dat je net zo ver bent als Hans, en zover geheel correct.
Maar dat is de grap niet ! Die zit in de gelijke snelheid voor zowel op en neer ?
En Hans een hydrauliek cilinder lekt niet, is dat wel het geval dan moet je repareren, kijk eens om je heen alles gaat met hydrauliek cilinders en motoren zonder speciale milieu eisen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 17 Feb 2014, 10:17

Voor het maken van een ligplaats in de Biesbosch lijkt me zo'n spudplaal ideaal. Daar heb je maar een relatief korte paal voor nodig, vanwege de geringe diepgang, zeker langs de oevers. Nu moet ik halsbrekende toeren uithalen om een tros om een wilg te slingeren, en dan moet ik ook nog 's dat loodzware stokanker achter laten zakken, want gewoon je neus vastvaren tussen de boomwortels kan ertoe leiden dat je bij laagwater de eerste uren niet loskomt.
Maar om ermee voor een brug te wachten vind ik het een overdreven hulpmiddel, nog los van het feit dat je dan echt wel een flinke paal nodig hebt. Okee, gemak dient dan de mens, maar het moet wel raar lopen als je, als de wachttijd oploopt, niet even je neus tegen een dukdalf of een remming aan kunt drukken.
De opstelling die Wolf bedacht heeft, zou bij mij niet werken, omdat ik de stuurhut neerklapbaar moet houden. Wat het grote voordeel is van gelijke val- en ophaalsnelheid ontgaat me trouwens een beetje.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor enzoishet » 17 Feb 2014, 15:02

Hallo Jan,

Het is volgens mij Spudpaal en geen Sputpaal ;)

Wellicht leuk ter info :

Waar mag ik bij het meren wel of niet de spudpaal gebruiken?

De nieuwe schepen, met uitzondering van tankers, beschikken bijna allemaal over spudpalen. Een spudpaal is inmiddels een standaard onderdeel geworden van het schip. “Makkelijk in gebruik, paal er onder en je kunt liggen waar je wilt.”
Dat is niet helemaal waar, helaas.
Om ergens ligplaats te mogen nemen en daarbij gebruik van de spudpaal te maken, is het in het BPR zo geregeld dat dit gelijk staat aan het ankeren. Met andere woor¬den wanneer je er mag ankeren mag je ook je spudpaal gebruiken. In het Rotterdams havengebied geldt weer de regelgeving van het havengebied. Volgens het Haven¬bedrijf Rotterdam mag alleen gemeerd worden met de spudpaal op de daartoe aangewezen plaatsen.
Op ankerplaatsen is in Rotterdam, in tegenstelling tot het BPR, het nemen van ligplaats op de spudpaal weer verboden.
Schippers vragen dan ook regelmatig welke schade zij aanrichten door hun gebruik van de spudpaal. Om duidelijkheid over deze vraag te krijgen en een basis te leggen voor het beleid dat Rijkswater¬staat zou moeten maken om het gebruik op meerdere plaatsen toe staan, is ruim één jaar geleden besloten dat Koninklijke Schuttevaer hier een onderzoek naar zou laten doen.
Het onderzoek, dat uitgevoerd is door het ingenieursbureau Witteveen & Bos, is inmiddels gereed.
Het rapport genaamd “Studie naar de invloed van spudpalen op waterbodems”, gaat in op de verschillende soorten spud¬palen in relatie tot de bodem van rivieren en of kanalen.
Ook geeft het inzicht in de soorten spud¬palen die er zijn, te weten open telescopi¬sche spudpalen met een open onderkant of gesloten punt en de open stalenbuispa¬len evenals de stalen buispalen met een gesloten conische punt.
Het rapport geeft door middel van een generiek stappenplan aan waar de spud¬paal, zonder dat hierdoor schade aan de bodem ontstaat, kan worden gebruikt en waar niet. In grote lijnen kun je zeggen dat met name het gebruik in kanalen tot problemen kan leiden. In het rapport wordt geconcludeerd dat het stappenplan een hulpmiddel kan zijn bij het beoordelen van de bodem ten aanzien van de toe¬laatbaarheid van spudpalen. Het schema is toegepast op 6 verschillende typen loca¬ties, zoals: een rivier, een kanaal in een ingraving, een kanaal boven maaiveld, een poldervaart, een wachtplaats bij een sluis en in een merengebied.
Een mogelijk interessante optie om nader te onderzoeken is, met name bij nieuw aan te leggen ligplaatsen, dat in de ont¬werpfase het gebruik van spudpalen wordt meegenomen en de bodem wordt beschermd, bijvoorbeeld door aanleg van een speciaal zandbed.
Als gevolg van het rapport heeft Rijkswa¬terstaat inmiddels besloten tot de aanleg van een aantal proeflocaties.
De tot nu toe aangewezen proeflocaties zijn: het verlengde van het remmingwerk voor de Marijkesluis (binnenzijde oost¬kant), de gemeentehaven van Utrecht, Haven Lage Weide en aan de zuidzijde van de Plofsluis. Ook door Rijkswaterstaat Zeeland wordt nog overwogen om aan te haken met een locatie. Een en ander kan waarschijnlijk 1 juli van start gaan.
Naast de mogelijke proeflocaties is inmid¬dels met Rijkswaterstaat ook over een parallel spoor gesproken, namelijk de benodigde regelgeving op het gebied van spudpalen. Zo moet bijvoorbeeld onder¬zocht worden hoe omgegaan moet worden met locaties waar men gebruik van de spud¬paal maar ook van het anker mag maken. Regelgeving voor het gebruik van spudpa¬len staat immers gelijk aan het ankeren. Bij het gebruik van beiden op open water, bijvoorbeeld het Volkerak, zouden onge¬wenste situaties kunnen ontstaan.
Wij hopen dat het rapport en het instellen van de proeflocaties uiteindelijk zal leiden tot meer plaatsen waar met de spudpaal gemeerd mag worden. Voor het Havenbe¬drijf Rotterdam is het rapport in elk geval al aanleiding om nog eens kritisch naar haar beleid te kijken. Anderzijds hopen wij dat het rapport bij de gebruikers zal leiden tot begrip voor die locaties waar de spudpaal niet mag worden gebruikt.

Bron: Schuttevaer

Groet Ton,
enzoishet

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Feb 2014, 21:00

Ik zit nog met de grote slaglengte van een standaard cilinder en met de eventuele lekkage van olie (iedere afdichting lekt immers altijd iets).

Ik heb recent meegedacht met iemand die ook in de richting van spudpalen dacht:
- Lagering: Rubber schroefaslagers
- Mag geen rammelgeluiden geven, dus rubber (anders slaap je 's nachts niet.)
- Het op en neer gebeuren kan ook met waterdruk (geen milieurisico) of met een (goedkope hand)lier
- In rvs uitvoeren + de benodigde bescherming tegen corrosie

Kom eens met een schets van je idee (kan ook per email als je het nog even niet in het openbaar wilt hebben).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 17 Feb 2014, 21:01

Leuke en ook leerzame info Ton ;)

Wat ik me opeens afvraag... In geval van het gebruik van het ankeren noemen we dat ankeren of voor anker liggen + nog de vele niet officiele variatie's..

Hoe noemen we het gebruik van de spudpaal?? Spudden??? Neejoh :shock: aan de spudpaal liggen.. Jah die kan maar spudden???
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Rob Art » 18 Feb 2014, 20:24

Jan Huibers schreef:Hoe noemen we het gebruik van de spudpaal?? Spudden??? Neejoh :shock: aan de spudpaal liggen.. Jah die kan maar spudden???

Wat dacht je van voor paal liggen ;)

@Jan (Wolff), kan zien dat je wtkér ben geweest. Erg creatief bedacht hoor.
Succes Groetjes Robert, Barkas Delta.
Twitter: @Scheepsspotter
Gebruikers-avatar
Rob Art

ligplaats:
info: Barkas 1100 (Vroegh & Alblas)

Berichtdoor Wolf1 » 18 Feb 2014, 21:26

Afbeelding
Zo moeilijk was het nu toch ook weer niet ! !
"maar wel leuk"
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen