- Opgelost - Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Bultjes in de verf na 1 jaar tijd

Berichtdoor JulienH » 17 Jan 2012, 19:57

Ja, die zitten ook in de loodmenie. Omdat ik de oorzaak in de loodmenie zoek, begin ik daar aan te twijfelen. Desondanks ben ik zeker dat er op de reling ook loodmenie zit.
JulienH

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 18 Jan 2012, 06:02

Dan is het vreemd dat daar geen bultjes inzitten.
gast

Berichtdoor Guerto » 18 Jan 2012, 10:19

Ik heb precies hetzelfde!
In het voorjaar van 2011 heeft onze Doerak 2 weken binnen gestaan. Ik ben toen voornamelijk bezig geweest met het weghalen van de roest tussen de klapramen, maar ook de achterkajuit had een paar slechte plekken die ik toen heb aangepakt. Ik heb deze slechte plekken achterop zoveel mogelijk kaalgeschuurd. Probleem is alleen dat ik niet meer weet wat ik als eerste primer heb gebruikt. Dit is of multimarineprimer geweest van Epifanes of de Universele grondverf/primer van Sikkens Yachtpaint geweest. Afgelakt is met Supergloss van Sikkens. Onze Doerak is verzinkt en de Universele Primer van Sikkens kan officieel niet over verzinkt staal. Ik heb daarom juist de multimarineprimer van Epifanes gekocht, want deze kan wel over verzinkt staal. Maar ik ben wel wat aan het experimenteren geweest met wel of geen multimarineprimer te gebruiken. Op één of andere manier (vraag me niet waarom) vond ik dat geen plezierige verf. Boot ligt nu weer buiten, gewoon in het water, ik kom er regelmatig en zag laatst op de achterkajuit op twee plaatsen precies dezelfde soort bultjes als op de getoonde foto's. Ik dacht eerst niet goed ontroest, maar de multimarineprimer zou in dit verhaal wel eens de grote gemene deler kunnen zijn...

Hopelijk ben ik zo een beetje duidelijk, ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar de oorzaak/oplossing.
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto

ligplaats: Burgum
info:

Berichtdoor sinty » 18 Jan 2012, 13:34

als ik zo de fotos zie,dan denk ik eerder dat er een verkeerde roller is gebruikt in combinatie van te veel verdunnen .je ziet het meer aan de kleine putjes of blaasjes , dat komt uit je roller vandaan dat lijkt op lucht en het lijkt erop dat die bijelkaar gekomen zijn op bepaalde plaatsen en zo een grotere blaas vormen .ik weet haast zeker dat er geen vachtroller is gebruikt dat zie je al aan al die zeer kleine blaasjes daar is gewoon lucht getrokken .dat stukkie pijp is waarschijnlijk met de kwast gedaan daarom zit daar ook niks op .
dat is mijn opinie . :?:
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor Frieslandvaarder » 18 Jan 2012, 14:57

sinty schreef:als ik zo de fotos zie,dan denk ik eerder dat er een verkeerde roller is gebruikt in combinatie van te veel verdunnen .je ziet het meer aan de kleine putjes of blaasjes , dat komt uit je roller vandaan dat lijkt op lucht en het lijkt erop dat die bijelkaar gekomen zijn op bepaalde plaatsen en zo een grotere blaas vormen .ik weet haast zeker dat er geen vachtroller is gebruikt dat zie je al aan al die zeer kleine blaasjes daar is gewoon lucht getrokken .dat stukkie pijp is waarschijnlijk met de kwast gedaan daarom zit daar ook niks op .
dat is mijn opinie . :?:

gaat helemaal mank, heeft echt te maken met dampvorming, hetzij vocht, hetzij oplosmiddel. Kan een combinatie zijn van (helaas) echte loodmenie die de eigenschap heeft om te verzepen en dat de ondergrond verzinkt is geweest en niet is ontdaan maar slechts opgeschuurd. Dit zou heel goed de oorzaak kunnen zijn, ben vanmorgen bij verfleverancier langs geweest en heb hem foto laten zien. Kwam meteen met de optie dampvorming.
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder

ligplaats:
info:

Berichtdoor JulienH » 18 Jan 2012, 17:27

Het dak is 100% met een vachtroller gedaan (kortharige mohair). Ik heb Epifanes een mail gestuurd en zij hebben me al gebeld. Er komt een vertegenwoordiger langs om te kijken wat het probleem is.
De man aan de telefoon vermoedde zelf oplosmiddel dat naar buiten wil. Dat zou betekenen dat er tussen de lagen niet lang genoeg gewacht is. Dat lijkt mij zeer, zeer sterk, haast onmogelijk. Tussen elke laag
zit minimaal 3 dagen verschil. De lagen zijn verdund zoals aangegeven en niet te dik opgebracht. Daarnaast zou ik het vreemd vinden dat dat oplosmiddel zich dan nu pas (na bijna een jaar) zou melden. Temperatuur destijds was tussen de 15 en 17 graden. Luchtvochtigheid rond de 70%.

De vermeende grote blazen van Sinty zijn gewoon waterdruppels. Het "enige" wat er mankeert zijn de kleine puntjes in de lak.

Wil er wel bij zeggen dat ik de manier van handelen van Epifanes hier bijzonder netjes vind. De man verwacht dat de vertegenwoordiger in de loop van de week langs komt of in ieder geval een afspraak maakt.
JulienH

ligplaats:
info:

Berichtdoor Frieslandvaarder » 18 Jan 2012, 17:42

Ja, hun is niets teveel, hebben ook een tel helpdesk voor als je het echt niet meer weet, ben benieuwd naar de uitslag
Met vriendelijke groet
Frieslandvaarder

ligplaats:
info:

Berichtdoor sinty » 18 Jan 2012, 18:06

kon ik niet zien dat het waterdruppels zijn ,had beter direct even gezegd kunnen worden of ben ik de enige die dacht grote blasen te zien ? ben blij voor je dat er in ieder geval iemand komt kijken .maar blijf het vreemd vinden dat het presies eindigt waar jij met rollen bent gestopt bij die pijp je ziet exact tot waar je met de roller kwam lijkt het wel ,maar ben benieuwd wat er gezegd gaat worden. het lijkt echt sterk op te veel doorrollen zodat het niet gevloeid heeft . ben benieuwd
Gebruikers-avatar
sinty

ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Berichtdoor henkvd » 18 Jan 2012, 18:20

sinty schreef:kon ik niet zien dat het waterdruppels zijn ,had beter direct even gezegd kunnen worden of ben ik de enige die dacht grote blasen te zien ?

Ik, vandaar het woord bizar in m'n eerste antwoord.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Jan 2012, 20:34

Meneer Epifanes komt wel langs, maar daar verwacht ik niet heel veel van.

Solvent-retentie treedt op als je in 1x teveel laagdikte opzet en /of binnen de droogtijd (met bijbehorende temperatuur) vervolglagen aanbrengt.
Dan wil het opgesloten oplosmiddel er uit, maar -vooral- als de zon er lekker op staat omdat het dan wil vergassen en druk op gaat bouwen. Dan krijg je bulten met de genoemde oorzaak.

Ik zou een blaasje open maken om eens te kijken wat er onderuit komt.
Pas daarna is er misschien iets zinnigs over te melden.

Heel vaak is het probleem terug te voeren op achtergebleven roest en/of een te hoge relatieve vochtigheid tijdens het behandelen.
Een verkeerde keuze en/of combinatie van de toegepaste middelen komt ook vaak voor.

Een gescopeerd schip zoals o.a. een Doerak is een ander verhaal.
Als je daar tussen het kaalmaken, schuren, grondig wassen en vochtdicht afdekken (met een etsende primer) een dag wacht vormen er zich weer zinkzouten en dan komen er weer blaasjes.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen