door quichot » 11 Apr 2014, 12:16
De verpletterende werkelijkheid is dat er geen tovermiddelen bestaan waarmee je met weinig inspanning, goedkoop en voor lange tijd van onderhoud bent verlost.
Vloerenlak lijkt me heel geschikt voor eh... vloeren. Dus onzettend sterk en heel slijtvast. Kwalitatief zonder twijfel goed spul, maar doorgaans ook keihard.
De vraag is dan ook: hoe blijft dat buiten, in weer en wind, op werkend hout? Dan weer in de felle zon, dan weer in de vrieskou, dan weer droog, dan weer nat. Volgens mij gaat dat niet lang goed voor de naden door rek en krimp barsten, waardoor er toch weer vocht onder kan kruipen. Maar ik heb er geen ervaring mee moet ik erbij zeggen.
Owatrol daarentegen is speciaal voor blank buitenhoutwerk op schepen ontwikkeld, en dus weer af te raden voor vloeren. Die 20 a 30 lagen D1 lijkt erger dan het is. Het valt wel een beetje mee, want het moet nat in nat, en je mág het tussentijds niet eens schuren. Dus je bent in feite een dagje bezig telkens weer hetzelfde hout in te soppen, maar dan ben je er ook vanaf. De volgende dag nog 2 a 3 laagjes D2 (ook zonder eerst te schuren) en klaar is kees. Dus in feite gaat het nog sneller dan steeds een etmaal wachten, schuren, weer een etmaal wachten, enzovoorts.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido