JerryR schreef:Wij hebben ook schuimvinyl bij een behangers zaak gekocht is een mm of 3 dik en isoleerd goed
. Kost ongeveer 12euro per m2 er is speciale vinyl lijm voor te koop die je in verschillende hoeveelheden erbij kan bestellen. 1kg 2,5 kg . Wij hadden een klein emmertje (denk 2,5kg ) die maar voor de helft op was met heel de boot doen.
En wij hebben ook grijze rubbers. (http://Www.puttyflex.nl) was ik 250 euro kwijt je ziet er idd meer op als op zwart, maar naar verloop van tijd gaat zwart weer donkere vegen achter laten op de boot. Ik heb gewoon bedacht ze na een jaar of 8 te vervangen. 1 omdat ik dan het staal weer goed kan behandelen en 2 het er weer mooi fris uitziet. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Voor het vinyl heb ik geen extra dikte genomen met de raamrubbers. De pees gaat er wat lastiger in maar zit wel lekker strak voor het vocht.
Nog een tip ik heb voor de ramen een grote ruiten zuignap gebruikt dan kan je het raam goed sturen. En om zeepsop in de "sponning" te spuiten heb ik een grote plastic injectie naald gebruikt. samen met het randje van het raam insmeren flopt het rubber er zo omheen.
Neem voor je raamranden de tijd beter nu een paar uurtjes langer als over 3 jaar weer opnieuw beginnen. De kopse kanten van het staal mooi afronden dan heb je geen scherpe randen waar je de verf beschadigt met rubbers erop drukken. Aan de binnenzijde lekker dik smeren met een kwast. En meerdere lagen je ziet het straks niet meer.
Gebruik epoxy plamuur dit neemt geen vocht op, ployester plamuur wel dit wordt zacht en gaat het roesten alleen maar bevorderen.
Ik heb geen zeep gebruikt(aggressief)maar zuurvrije vaseline,het raam glijd er goed in en je beschadigd niks,en de rubbers zet ik elk jaar aan het einde van het seisoen in de glycerine,dan gaan ze langer mee,na 10 jaar nog geen kraakje te zien.
Vrg,Ed