Wandbekleding in stalen schip en raamrubbers, graag tips!

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Wandbekleding in stalen schip en raamrubbers, graag tips

Berichtdoor pleysant » 27 Jan 2015, 21:41

JerryR schreef:Wij hebben ook schuimvinyl bij een behangers zaak gekocht is een mm of 3 dik en isoleerd goed
. Kost ongeveer 12euro per m2 er is speciale vinyl lijm voor te koop die je in verschillende hoeveelheden erbij kan bestellen. 1kg 2,5 kg . Wij hadden een klein emmertje (denk 2,5kg ) die maar voor de helft op was met heel de boot doen.

En wij hebben ook grijze rubbers. (http://Www.puttyflex.nl) was ik 250 euro kwijt je ziet er idd meer op als op zwart, maar naar verloop van tijd gaat zwart weer donkere vegen achter laten op de boot. Ik heb gewoon bedacht ze na een jaar of 8 te vervangen. 1 omdat ik dan het staal weer goed kan behandelen en 2 het er weer mooi fris uitziet. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Voor het vinyl heb ik geen extra dikte genomen met de raamrubbers. De pees gaat er wat lastiger in maar zit wel lekker strak voor het vocht.

Nog een tip ik heb voor de ramen een grote ruiten zuignap gebruikt dan kan je het raam goed sturen. En om zeepsop in de "sponning" te spuiten heb ik een grote plastic injectie naald gebruikt. samen met het randje van het raam insmeren flopt het rubber er zo omheen.

Neem voor je raamranden de tijd beter nu een paar uurtjes langer als over 3 jaar weer opnieuw beginnen. De kopse kanten van het staal mooi afronden dan heb je geen scherpe randen waar je de verf beschadigt met rubbers erop drukken. Aan de binnenzijde lekker dik smeren met een kwast. En meerdere lagen je ziet het straks niet meer.

Gebruik epoxy plamuur dit neemt geen vocht op, ployester plamuur wel dit wordt zacht en gaat het roesten alleen maar bevorderen.

Ik heb geen zeep gebruikt(aggressief)maar zuurvrije vaseline,het raam glijd er goed in en je beschadigd niks,en de rubbers zet ik elk jaar aan het einde van het seisoen in de glycerine,dan gaan ze langer mee,na 10 jaar nog geen kraakje te zien.

Vrg,Ed
pleysant

ligplaats: Rotterdam
info:

Berichtdoor MARC33 » 01 Feb 2015, 18:00

Ik heb enkele jaren geleden alle rubbers vervangen .
Bootje was voorzien van vinyl. Zag er niet uit voor en na demontage rubbers .
Alle vinyl weggenomen . Goed geverfd en nieuwe rubbers . Zit perfect en ziet er al jaren perfect uit .in mijn prijsklasse zal er altijd condens zijn. Goed ventileren en de zaak extra drooghouden hoort erbij . Om de binnen temp en de buiten temp deftig te kunnen scheiden om geen condens te vormen is nog niet uitgevonden vermoed ik . Ijzer en water en warme lucht zullen nooit echt samengaan .
Succes
M
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor JerryR » 03 Feb 2015, 12:47

wij zijn zeer te spreken over het vinyl ziet er superstrak uit (spack structuur) in de kajuit geen tot weinig condens, in het kleine hokje van het bed wel maar daar lig je ook in een hele kleine ruimte.

als je het staal goed behandeld, en zorg dat het ook onder de rubbers bijgehouden wordt, blijft het vinyl ook goed. na 10 jaar vocht onder rubbers is het staal zowat weg gerot. en dat is het hele probleem. vandaar dat ik van plan ben om de rubbers gewoon te vervangen na een jaar of 5. dan kosten de rubbers voor onze boot 50 euro per jaar, maar dan zijn ze wel gelijk weer netjes.
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor Broertje » 17 Mrt 2015, 16:55

Ik wil binnenkort ook beginnen om het kurk op mijn wanden te plakken in de voor kajuit en achterkajuit.

Deze week wil ik mallen maken om het kurk op maat te maken.

De afgelopen tijd alles kaal gehad en in de epoxy primer gezet.

Alleen met welke lijm kan ik nu het beste her kurk op het staal plakken?
Broertje

ligplaats:
info:

Berichtdoor jano » 17 Mrt 2015, 18:29

Ik heb in een van mijn vorige bootjes kurk geplakt als afwerklaag
gewoon platen vloerkurk gekocht van 30x60 met een gelijk structuur zodat het niet uitmaakt in welke richting je plakt
de kurk was ong 3 a 4 mm dik
ik heb het met bisontix geplakt
twee kanten insmeren dus de kurk en de wand
eenmaal vast is niet meer los aankloppen met een hamer met een latje ertussen
daarna heb ik het twee keer gelakt met blanke lak toen de raamrubbers gezet, heeft bij mij 10 jaar gezeten zonder probllemen
en zag er nog keurig uit toen ik de boot verkocht
jano

ligplaats: schiedam
info:

Berichtdoor FrankM » 17 Mrt 2015, 20:10

Bison Tix is idd een goede keuze. Wacht wel even na het insmeren tot beide kant droog zijn, dat wil zeggen niet meer plakkerig aanvoelen. Pas dan plakken. En let wel, vast is vast, en scheef is in dit geval scheef.................................Mocht je er latjes oid tussen kunnen doen, het niet nalaten. Kan je het begin precies op maat zetten, en dan de latjes stuk voor stuk weghalen. plakt veel makkelijker.

Groeten
FrankM

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen