toilet en waterlijn

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: toilet en waterlijn

Berichtdoor aquanaut » 24 Feb 2015, 20:25

Arthur schreef: maar niet als er met die plens water nog een natte drol meekomt.

Dat is wel je lot met een bovenwaterlijn toilet...
Als je daar wat handelingen verkeerd om doet, ......wordt het wassen, watergolven en een coupe soleil :mrgreen:
In de standpijp van een bovenwaterlijn toilet wil zich, vooral tijdens het varen, nogal eens lucht ophopen.
Omdat deze lucht overdruk creëert op de klep wordt deze extra stevig dicht gedrukt, waardoor de luchtbel goed opgesloten zit.
Als je in dergelijke situatie eerst water in de pot pompt, je grote of kleine boodschap op de klep deponeert en vervolgens deze klep te enthousiast opent..... :? :lol:

Daar kan geen Geberit AquaClean tegenop :mrgreen:

proost
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor JerryR » 25 Feb 2015, 09:42

hoe zit het met die twist en lock pompen van johnson? we waren toch al van plan het toilet te vervangen voor een grotere pot, als we de hele set dan vervangen kan ik de plunjer wel afsluiten. in het geval van fout bedienen zou het water dan op 10 cm onder de pot blijven steken en moet het even weg ge pompt worden.

op de vraag waarom in geen beluchter zou willen? in 60 cm slang omhoog beluchter en vervolgens weer 80 cm omlaag kunnen aardig wat verstoppingen optreden, dit wil ik voorkomen door de weg naar buiten zo kort mogelijk te houden in mijn geval 30 cm.

groet
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor aquanaut » 25 Feb 2015, 10:39

Jerry,

De twist/lock of sealock toiletten hebben inderdaad de voorziening om de plunjer in de onderste stand te vergrendelen en zo de uitgang af te dichten.
Ik ben er geen voorstander van en vind het een schijnveiligheid.
Verstoppingen in handpomp toiletten treden nooit op in het stuk slang wat je beschrijft, mits je de juiste materialen gebruikt.
Uitgangsverstoppingen zitten altijd in de loosklep (duckbill), maar wat vaker voorkomt,: in de inlaat van de pomp.
Vuiltjes, steentjes of schelpjes blokkeren de pompklepjes waardoor de plunjer niet meer naar beneden wil (vacuum).
Dit voelt als een verstopping maar is dat eigenlijk niet.
Ook wil het zuigklepje nog wel eens door vuil klem zitten, je kunt nu blijven pompen maar krijgt het water niet opgepompt ( ook dit wijten mensen soms aan een verstopping)

Daarnaast weer iets persoonlijks, als je ooit met een RM toilet hebt gepompt wil je nooit meer een ander, zeker geen Johnsson, dit is een nick off van de Jabsco toiletten.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen