Anti fouling

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Anti fouling

Berichtdoor Klaver vier » 17 Feb 2016, 20:10

Die couting heeft de eigenschap dat het gelijk een antiefouling is ,er hoeft dus geen antifouling overheen,maar het kan wel
Het wordt ook heel veel op brugpijlers gebruikt.
Ik heb het al jaren op de boot en het voldoet goed en slijt er ook niet af
Gr René
Klaver vier

Berichtdoor Chicken power » 17 Feb 2016, 20:15

Niets ten nadele van Amerlock 400, laat dat helder zijn. Ik ken het uit een toepassing op een betonvloer van een opslag voor levensmiddelenfust. Bevalt prima.

Maar je gaat nergens in de productspecificatie lezen dat het een anti-foulding is, echt niet!

En dat was wel een van de vragen van Jaco...

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

ligplaats: Achterover
info:

Berichtdoor Klaver vier » 17 Feb 2016, 20:34

Ik kan helaas de product informatie niet zo gauw vinden,maar wel waar ik het gehaald heb,bij luijten vvz in alkmaar.
Ik ben wel met je eens dat het geen speciale antifouling is,maar het heeft wel de eigenschap dat het bijna niet aangroeit.
Mij bevalt het prima en wat vragensteller er mee doet moet hij maar zien
Gr Rene
Klaver vier

Berichtdoor Amersfow » 17 Feb 2016, 21:16

Ter info, Hatenboer gebruikt het als coating onder waterlijn en zet er geen antifouling overheen, ze zeggen dat dat nergens voor nodig is. Ik wil het ook op mijn boot, tenminste geen klachten dat de kinderen gekleurd van het zwemplateau komen ;-)
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 17 Feb 2016, 21:22

Dat is mij ook verteld,en het is goed spul
De eerste keer dat ik het aanbracht had ik er hempel overheen maar dat vondt ik niks,schroeide er op de kant in de zon zo vanaf,of er een brander op had gestaan
Nu gebruik ik het dus puur,bevalt prima
Gr René
Klaver vier

Berichtdoor Jan Huibers » 17 Feb 2016, 22:32

Derby 18 schreef:Hoi,

Ik zal mij eerst even voorstellen...
Mijn naam is Jaco en ben sinds verleden jaar de trotse eigenaar van een voormalige huurboot.
Onze boot (Melisa) ging eerder onder de naam Derby 18 en was in de verhuur bij Hatenboer Yachting.
Wij hebben haar gekocht augustus 2015 en zijn de nieuwe trotse eigenaren.
Na een aantal weken van haar te hebben genoten, ben ik begonnen met haar op te knappen.
Ze was in November 2014 van een nieuwe laklaag op de romp voorzien, dus ik ben met de binnenkant begonnen.
Het werk vordert, en ik ben trots op de resultaten (ben een amateurtje).
Nu hoop ik dat zij in April een paar dagen uit het water kan, want ik wil haar van een nieuwe anti-fouling laag voorzien.
Kan iemand mij vertellen wat ik het beste kan doen.... hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Ik hoor het graag van jullie.

Gr,

Jaco

Jaco, welkom!
En gefeliciteerd met jullie aankoop alsnog. We zijn hier allemaal gek op foto's dus post er een paar.

Als je de boot voor een paar dagen bij ons op de werf brengt kan die het water uit en voor een schappelijke prijs een weekje binnen staan. Dan kunnen we het onderwaterschip bekijken en zien wat er daadwerkelijk onder zit in plaats ervan naar te raden en in welke staat het verkeerd.
Dan wil ik van je weten hoe vaak je van plan ben uit het water te gaam, elk jaar of om het jaar of om de 4 jaar... Dan kan ik je advies geven. Ik ga niet zomaar wat in het wilde weg jou wat adviseren, daarvoor heb ik teveel onderwaterschepen gezien.
Mocht je op basis van mijn advies tot het besluit komen om er antifouling onder te zetten, dan kan ik je een goedkoop adres geven, velen van dit forum zijn je voorgegaan wat het laatste betreft en ik dacht dat niemand klachten had.

Dus eerst kijken en dan praten, zeker als het een ex-hatenboer boot is :shock:
Laatst gewijzigd door Jan Huibers op 17 Feb 2016, 22:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor henkvd » 17 Feb 2016, 22:33

Vind het een opmerkelijke conclussie, of moeten we constateren dat de huidige antifouling rommel is.

verder pik een stukje tekst van een in dit geval minder tevreden gebruiker:

We hebben nog een dispuut over het verfwerk van het onderwaterschip. Dit is geverfd met twee lagen Amerlock zonder antifouling. Dat is natuurlijk lekker goedkoop en weinig werk. Volgens dhr. Knobbe en zijn verfleverancier hoeft geen antifouling over de Amerlock. Nu wordt het wat warmer en hangen er slierten van algen van wel 20 cm rond de boot. Dat is natuurlijk geen gezicht bij een nieuwe boot. Dat zou er met varen wel afgaan. Een ander voordeel zou zijn dat de boot niet alle drie jaren uit het water moet voor een nieuwe antifouling. (en wat met het vervangen van de anodes alle drie jaar?) Ik geloof daar niets van.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Chicken power » 17 Feb 2016, 22:41

Jan Huibers schreef:Als je de boot voor een paar dagen bij ons op de werf brengt kan die het water uit en voor een schappelijke prijs een weekje binnen staan. Dan kunnen we het onderwaterschip bekijken en zien wat er daadwerkelijk onder zit in plaats ervan naar te raden en in welke staat het verkeerd.
Dan wil ik van je weten hoe vaak je van plan ben uit het water te gaam, elk jaar of om het jaar of om de 4 jaar... Dan kan ik je advies geven. Ik ga niet zomaar wat in het wilde weg jou wat adviseren, daarvoor heb ik teveel onderwaterschepen gezien.
Mocht je op basis van mijn advies tot het besluit komen om er antifouling onder te zetten, dan kan ik je een goedkoop adres geven, velen van dit forum zijn je voorgegaan wat het laatste betreft en ik dacht dat niemand klachten had.

Dus eerst kijken en dan praten, zeker als het een ex-hatenboer boot is :shock:
Top antwoord, en een top-aanbod! Hulde!

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

info:

Berichtdoor Chicken power » 17 Feb 2016, 23:06

henkvd schreef:Vind het een opmerkelijke conclussie, of moeten we constateren dat de huidige antifouling rommel is.
Henk, we weten niet eens òf, en zo ja welke anti-foulding er op zit. Er is alleen de aanname van Amesfow dat Hatenboer Amerlock voor het onderwaterschip gebruikt.

Wel eens van gehoord: 'Assumptions are the mother of all' enz? Vandaar dat het aanbod van Jan super is, laten we nu eerst eens kijken waar we het nu echt over hebben.

De ruis wordt alleen maar groter omdat Amesfow en De Stoere er zonder feitenkennis ten onrechte er van uitgaan dat Amerlock een anti-foulding is (en dus de vraag van Jaco helemaal negeren). Als je de link goed had doorgelezen, wist je dat het uitsluitend een goede slijtvaste 2-componentenlak is.

henkvd schreef:verder pik een stukje tekst van een in dit geval minder tevreden gebruiker: enz
Jammer dat je het op deze manier in een foute context zet. Het gaat niet om een ontevreden gebruiker naar het product 'Amerlock'. Nee, het gaat over een ontevreden klant van de heer Knobbe. Hij, en zijn verfleverancier hebben een onvolledig advies over het product 'Amerlock' gegeven.

Dat is heel vervelend voor de fabrikant, die door dit 'verhaal' in een onjuiste context op een onterechte wijze in een kwaad daglicht wordt gesteld. Immers, de fabrikant geeft duidelijk aan dat zijn lak met een passende anti-foulding afgewerkt kan worden. Dat bevestigd nogmaals dat de lak echt geen anti-foulding eigenschappen heeft!

Ik hoop dat je nog even bevestigd dat mijn duiding correct is!

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

info:

Berichtdoor Chicken power » 17 Feb 2016, 23:14

Voor alle zuiverheid nog even de bron naar het hele artikel van de jachtbouwfirma die geen goed advies gaf (meer juist: onterechte verwachtingen schiep), en op meerdere andere punten ook prutswerk leverde:

http://www.machinekamer.nl/forum3/viewtopic.php?t=210

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen