Nadraaitijd CV pomp Kabola HR300 met boilerregeling

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Nadraaitijd CV pomp Kabola HR300 met boilerregeling

Berichtdoor henkvd » 20 Feb 2016, 21:28

Dat laatste wordt te lastig denk ik.
De pomp laat je voeden zoals het nu zit, alleen zet je een diode in de plus erbij, vervolgens neem je een thermostaat en die voedt je uit de voeding naar de thermostaat en zet daar ook een diode in de plus.

De pomp start normaal via de voeding die de pomp normaal aangeboden wordt, dat de thermostaat als die de inschakel temp bereikt ook gaat voeden is geen probleem, de diodes zorgen ervoor de de evt electronica van de pomp sturing niet beïnvloed wordt op de werking, kachel thermostaat schakelt uit, pomp voeding valt weg, maar de pomp loopt door op de naloop thermostaat die je erbij hebt gezet, tot er geen warmte afgifte meer plaats vind en de thermostaat afschakelt, de vraag is nog even hoe wordt de ventilator aangestuurd, op tijd, temperatuur en evt waar zit de voeler. de naloop thermostaat plaats je in de buurt van de radiator.
henkvd
Beheerder

ligplaats: Almere
info:

Berichtdoor Klaver vier » 20 Feb 2016, 21:50

Ik kan mij niet voorstellen dat de pomp geen nadraai tijd heeft,je wilt dus zeggen de vlam gaat uit en de pomp gaat uit
Als dit het geval is gaat de ketel gegarandeert door de beveiliging,zeker als het een gietijzeren ketel is hij kan immers nergens zijn warmte aan kwijt,en gaat dus koken
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor Yep » 20 Feb 2016, 22:14

De Stoere schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat de pomp geen nadraai tijd heeft,je wilt dus zeggen de vlam gaat uit en de pomp gaat uit
Als dit het geval is gaat de ketel gegarandeert door de beveiliging,zeker als het een gietijzeren ketel is hij kan immers nergens zijn warmte aan kwijt,en gaat dus koken
Gr René ( De Stoere)

Yep. Zelf gecheckt en bevestigd door de producent.
En dat is nou net mijn 'probleem'.
Laatst gewijzigd door Yep op 20 Feb 2016, 22:16, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep

ligplaats: Europa
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Feb 2016, 22:15

Nee René, deze ketel kookt niet, dat lees ik nl. nergens en dan zouden alle Kabola's problemen hebben.
Jij bedoelt dat de ketel nog doorwarmt als de brander + pomp uitgaan.

Dat hangt van de constructie af.

Als de maximaal temperatuur beveiliging om een of andere reden aanspreekt ontploft de ketel immers ook (nog) niet.
Ook zie je geen stoomwolken verschijnen.

Dat het niet de meest elegante en effectieve manier is om de pomp meteen af te schakelen ben ik met je eens.
Huisketels zijn veel verder doorontwikkeld, de markt voor Kabola is immers veel kleiner.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 20 Feb 2016, 22:25

Vuuren 1 ik ben van de huis tuin en keuken ketels,en als jullie er allebei van overtuigt zijn dat de pomp niet nadraait geloof ik jullie natuurlijk, alleen begrijp ik niet dat hij dan niet gaat koken, of door de beveiliging heen gaat.
Een ander voorbeeldje als de pomp van je motor stopt kookt je motor toch ook meteen.
Hoe ondervangen ze bij kabola dit probleem dan?
Gr Rene
Klaver vier

Berichtdoor Yep » 20 Feb 2016, 22:45

vuuren1 schreef:Nee René, deze ketel kookt niet, dat lees ik nl. nergens en dan zouden alle Kabola's problemen hebben.
Jij bedoelt dat de ketel nog doorwarmt als de brander + pomp uitgaan.

Dat hangt van de constructie af.

Als de maximaal temperatuur beveiliging om een of andere reden aanspreekt ontploft de ketel immers ook (nog) niet.
Ook zie je geen stoomwolken verschijnen.

Dat het niet de meest elegante en effectieve manier is om de pomp meteen af te schakelen ben ik met je eens.
Huisketels zijn veel verder doorontwikkeld, de markt voor Kabola is immers veel kleiner.

Toch nog maar even gaan kijken.
Direct na het afslaan van de ketel stopt ook de pomp.
De luchtaanvoerventilator loopt nog en kleine minuut door.
Dit laatste zal nog voor enige verkoeling zorgen.
Gebruikers-avatar
Yep

info:

Berichtdoor Klaver vier » 20 Feb 2016, 22:51

Yep mag ik vragen wat voor temperatuur de ketel aangeeft als de pomp afslaat.
En hoor je de pomp zo erg dat je meteen weet dat hij afslaat,want normaal hoor je een pomp niet of nauwelijks
Gr René
Klaver vier

Berichtdoor Yep » 20 Feb 2016, 23:04

De Stoere schreef:Yep mag ik vragen wat voor temperatuur de ketel aangeeft als de pomp afslaat.
En hoor je de pomp zo erg dat je meteen weet dat hij afslaat,want normaal hoor je een pomp niet of nauwelijks
Gr René

De temperatuur van de ketel varieert als deze afslaat.
De ketel wordt aangestuurd door een on/off thermostaat, dus deze bepaalt.

De pomp is muisstil maar je kunt het verschil tussen aan en uit net horen.
Verder heeft de pomp een verlichting in de draaiknop.
De manual van de pomp meldt dat als de verlichting uit is, de pomp ook niet meer loopt.
En dat laatste wordt ook weer bevestigd door geen enkel geluid uit de pomp meer te horen na ketel uit.
Gebruikers-avatar
Yep

info:

Berichtdoor Chicken power » 20 Feb 2016, 23:14

Yep schreef:Toen ik nog in een normaal huis woonde had ik een CV ketel met een nadraaitijd van de CV pomp van een minuut of 10.
Gedurende deze periode werd er nog wat warmte afgegeven door de radiatoren.
Ha Yep,

Dat is ook begrijpelijk en efficiënt bij een condenserende aardgasketel. Maar helemaal niet bij deze niet-condenserende olieketel (dat 'HR' in het type nummer is listig gevonden door de marketingafdeling, maar het zet mensen op het verkeerde been)! Ik ga proberen ook dit weer uit te leggen...

Yep schreef:Ik heb gecontateerd dat de huidige CV pomp geen nadraaitijd heeft.
Klopt, het werkt hier zelf nog een beetje anders dan bij een gasketel. Buiten een ketel thermostaat, zit er in deze ketel ook nog een pompthermostaat. Omdat dit geen condenserende ketel is, moet de ketelwatertemperatuur minimaal boven het condensatiepunt blijven. Anders krijg je heel veel zure condensvorming, en daar is deze ketel helemaal niet op gebouwd. Zie ook mijn artikeltje bij tweetaktolie: viewtopic.php?f=24&t=2314&start=20#p33223

Om die condensatie te voorkomen, past men dus die pompthermostaat toe. Als je simpele AAN/UIT thermostaat (wss Siemens) warmte vraagt, dan start je brander, maar je pomp nog niet. De ketel moet namelijk eerst boven de condensatietemperatuur komen. Pas wanneer dat het geval is, start de circulatiepomp (in de tijd voor de echte condenserende HR-gasketel had Intergas een 'VR' ketel, dat stond voor Verbeterd Rendement, waarbij de circulatiepomp volgens hetzelfde principe geschakeld werd ten einde condensatie in de ketel te vermijden.)

Om exact dezelfde reden schakelt je driewegklep bij SWW vraag pas om als de ketelwater temperatuur boven de 50 graden Celcius is. Dat is dus ook elementair anders dan bij de aardgasketel die je gewent was.

Yep schreef:Mede i.c.m. een plintverwarming met ventilator, aangestuurd door een pompschakelaar welke op de CV leidingtemperatuur reageert, lijkt mij dit niet echt handig.
Du moment dat de plintverwarming koud geblazen is, stopt de blower, terwijl er in de rest van de leidingen nog wel warm water aanwezig is.
Dat lijkt me toch anders te moeten zijn, is het niet een aanlegthermosstaat i.p.v. een pompschakelaar die de ventilatoren schakelt? Of staan die plintconvectors op een soort vloerverwarmings verdeler?

Yep schreef:Mijns inziens zou het beter zijn als het warme CV water nog wat doorloopt om op deze wijze de nog aanwezige warmte te kunnen afgeven, zeker in het voor en naseizoen waarin de ketel minder frequent aanslaat.
Wat vinden jullie? Mis ik iets?
Nee, niets aan veranderen!

Die warmte die opgeslagen is in je leidingsysteem is niet verloren, en blijft hopelijk binnen de geïsoleerde schil van je schip. Daarnaast zorgt die 'restwarmte' dat je ketelwatertemperatuur ook niet te veel terugloopt, bij een herstart gaat je circulatiepomp dus eerder pompen dan van af helemaal koude toestand.

Elke extra start van je olieketel vanaf 'koud' doet door de onvermijdelijke zure condensatie, de standtijd van je ketel met sprongen achteruit gaan! Vandaar dus niets aan veranderen.

Groet, Cp
Laatst gewijzigd door Chicken power op 20 Feb 2016, 23:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Chicken power

ligplaats: Achterover
info:

Berichtdoor Yep » 20 Feb 2016, 23:21

Mmm. Erg gefundeerd verhaal!
Klopt, zoiets heet een aanlegthermostaat.
Deze thermostaat + schakelaar welke de blower aanstuurt, is geplaatst bij de convector onder in de keuken.

De eindconclusie van jou is, als ik het goed lees 'niks veranderen'.
Laatst gewijzigd door Yep op 20 Feb 2016, 23:24, in totaal 2 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep

info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen