Glasvezelband om droge uitlaat: waar beginnen?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Glasvezelband om droge uitlaat: waar beginnen?

Berichtdoor mschapendonk » 16 Jun 2016, 10:51

Hoi, dat werkje heb ik inderdaad gelezen. Maar het maakt het niet duidelijker voor me. Ik zie daar onder "(3) gekoeld spruitstuk met ongekoelde uitlaat" dat er "volstaan kan worden met relatief dunne isolatie".

Hans gaat uit van een uitlaatgastemperatuur van wel 500 graden. Maar in mijn spruitstuk zit koelvloeistof die maximaal 90 graden is en blijft. Kan er dan echt honderden graden verschil ontstaan met het uitlaatgas?
mschapendonk

ligplaats: Waspik
info:

Berichtdoor varg » 16 Jun 2016, 15:24

Ik heb een Yanmar 4jh4e met watergekoeld spruitstuk en droge uitlaat.
Zelfs bij langdurig flink gebruik weigert de uitlaat bijzonder warm te worden. Ik heb wel matrassen geïnstalleerd en ik moet Hans gelijk geven, die isoleren meer dan alleen band. Toch kan je met koord (werkt dikker dan band) ook veel bereiken.
Kortom, 500 graden...niet na een watergekoeld spruitstuk is mijn ervaring. Overigens staat in het volgende nummer van 20M een handleiding hoe je zelf matrassen maakt.
succes
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 16 Jun 2016, 21:11

Een watergekoeld spruitstuk zal (afhankelijk van de constructie) de uitlaatgassen zeker koelen maar veel is het niet omdat de uitlaatgassen snelheid hoog is en de koelwatersnelheid laag is.

We hebben meetvoorbeelden van 12 cilinder Detroit diesels met vloeisofgekoelde uitlaatspruitstukken én daarachter uitlaat temperatuurmeters, die gaven bij vollast tot 500 graden aan.
Dat is niet te isoleren met een beetje band.
Daar kwam je ook de zilverkleurige dekens tegen zoals veel op die mooie site met uitleg is te zien.

Dat band is beter dan niets en als je het aanraakt voelt het veiliger aan dan ongeisoleerd staal.
In een motorkamer hou je ook rekening met hete delen.

Maar als een uitlaat bv. onder bedden van een achterkajuit doorloopt wordt het in de gesloten ruimte heus erg heet..
Dat is overigens een veel besproken en bekend probleem bij een droge uitlaat.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 16 Jun 2016, 23:59

Ik had dezelfde (veelbesproken) warmteproblemen in de Valkkruiser Content 1300. Daarin staat een JohnDeere 130pk met droog uitlaatspruitstuk en dus ook droge uitlaat. De uitlaat loopt vanaf de motor meteen naar de bakboordzijde en gaat dan onder de wc door en daarachter onder het bed door van de stapelbed-slaapkamer. In die ruimte onder het bed is een combidemper gemonteert. Toen ik die boot ophaalde viel me al op dat het bar heet was daaronder, alles werd op den duur heet... De houten bedombouw, de bedbodem en zelfs de matras werd flink warm. En die demper had 3 lagen isolatieband waarover in dit topic gesproken word. Hans heeft dus gelijk, die meuk helpt nauwelijks. Ik heb toen een matras besteld en dat werkt perfect!!! Zelfs na urenlang flink doordraaien word het nauwelijks warm onder het bed, proefondervindelijk weet ik dat de ijzerdraad die erom gewikkeld zit wel f*cking heet word :shock:
Hieronder de offerte van betreffende demper:

Geachte heer Huibers,

wij danken u voor uw aanvraag en kunnen u geheel vrijblijvend aanbieden.

50 mm dikke isolatiematrassen.
gevuld met steenwol 80 kg tot max 600 celc.
doek grijs gecoat glasvezel doek 440 gr tot max 550 celc.
rvs haken tbv montage.
rvs draad tbv van montage.

1x matras demper dia 250mm met lengte van 1300
2x matras tbv koppen
2x matras tbv flens dia 190 en 200 breed.

totaalprijs euro. 295,00 ex btw en af fabriek zonder verzendkosten.

levertijd; 3 dagen na schriftelijke opdracht.
betaling; 100 % na levering binnen 14 dgn netto.

vertrouwende u hiermee van dienst te zijn verblijven wij.

Met vriendelijke groeten / Mit freundlichen grüßen / Kind regards,

Isolatiebedrijf Franssen BV

Remon Franssen

Isolatiebedrijf Franssen BV
Kerkstraat 32
NL - 6651 KG Druten
tel; 0031 (0) 487 510716
fax; 0031 (0) 487 510745
web; www.franssen.nl
E; isolatiebedrijf@franssen.nl

Zoals jullie zien is het helemaal niet duur, zeker niet voor zo'n grote demper!!!!!
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor mschapendonk » 17 Jun 2016, 11:14

Bedankt iedereen voor de adviezen. Ik wacht de nieuwe 20M even af om te zien hoe ik dit klusje zelf kan klaren. Gelukkig gaat het in mijn geval om een uitlaat die uitsluitend door het motorruim loopt, we hebben geen last van de warmte. Het gaat dus alleen om aanraakgevaar als de vloerluiken open zijn tijdens of kort na het varen.
mschapendonk

ligplaats: Waspik
info:

Berichtdoor varg » 17 Jun 2016, 20:11

Nee! niet de nieuwe 20M maar het nummer NA het nummer dat ik gestuurd heb....https://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-27.pdf

Henk maakt hier alles zelf, zelfs een mal om zelf de matrashaken te maken die je gewoon goed kunt kopen.... mooi artikel! Heerlijke watersporter, helaas te vroeg overleden.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen