Isolatie (nog maar eens)

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Isolatie (nog maar eens)

Berichtdoor varg » 22 Dec 2013, 20:14

Ik heb gewerkt met Armaflex.http://www.youtube.com/watch?v=FAzlmccqUG4 Alle horizontale vlakken (onderzijde dek etc) met 1 cm armaflex beplakt (tegen een ontvette epoxy-verflaag).
Alle andere delen (zijden voornamelijk) eerst ingesmeerd met een stevig conserverend vet ( (fluid film). Daarna 8 cm schapenwol aangebracht, zonder verdere dampremmende lagen. Met echte wol kan je technisch isoleren zonder gevaar voor roest onder isolatie. Tegen de armaflexlaag onder het dek heb ik ook nog een 4 cm dikke wollaag aangebracht, zonder vet..het zit immers tegen het armaflex.
Armaflex is een prettig te verwerken materiaal, er zijn tapes en lijm bij te leveren en alles is op elkaar afgestemd. Niet goedkoop, maar ik wilde maar 1 keer isoleren en niet over 10 jaar nog eens terug moeten komen.
Voordelen: wol werkt erg prettig, fluidfilm ruikt prettig, armaflex is ook een goed te verwerken product. Mijn ervaring is dat het merendeel van de condens ontstaat tegen de onderkant van de dekken. Daar heb ik dus eerst het armaflex-materiaal tegenaan geplakt. ook de dekspantjes ingep(l)akt. Ik heb de zelfklevende variant gebruikt en het is nergens losgegaan, ook niet nadat deze zomer de zon flink op het dek heeft staan branden.
Ik geloof niet zo in dampremmende lagen op een schip, wol neemt het vocht op, blijft isoleren en staat het vocht langzaam weer af. De hygrometer aan boord geeft altijd een prettige stand aan en na het koken keert de normale situatie snel terug. Het zit er nu 5 jaar op en ik zo het gelijk weer zo doen. Als ik aan boord kom ruikt het prettig fris en niet muf zoals vaak op (mijn vorige) schip. De geluiddempende eigenschappen van wol en armaflex zijn ook goed, altijd prettig als de motor draait.
Armaflex heb ik bij een groothandel in Sliedrecht gekocht, maar hier http://www.technischeisolatiewinkel.nl/c-1579201/elastomeer-platen/ kun je de prijzen zien. De wol komt van Graaf isolatie (Texel).
Groet
Varg / Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor john6121 » 06 Jan 2014, 23:18

ik heb ook mijn boot met arma flex geisoleert,had er een ontvetter en lijm bij van armaflex.is 19 mm dik en is makkelijk te snijden of te knippen.Wat de warmte betreft hoe warm het ook is overdag,savonds altijd een temperatuur van rond de 20graden.Heb hem ook bij hetzelfde adres bestelt als de link hierboven,dit jaar word het motor ruim gedaan want hij heeft nieuwe platen acoustische armaflex van 50mm dik.ik kon ook 2 platen van 19mm op elkaar plakken was goedkoper maar ga toch voor de 50mm.

mvg john
john6121

ligplaats:
info:

Berichtdoor gewoonmich » 07 Jan 2014, 07:47

Ik heb afgelopen weekend onze achterhut ook geïsoleerd. Heb Arma flex overwogen maar kon daar niet snel genoeg aankomen. Wilde het ook op bovenstaande site bestellen. Deze hadden erg nette prijzen. Zeker voor de 13mm versie. Maar waarschijnlijk door de feestdagen kon dat niet geleverd worden. Heb daarom maar X-trem isolatie materiaal genomen. Deze gehaald bij de Wit in Schijndel. Prijs is na genoeg gelijk aan Arma flex. Ziet er eigenlijk ook het zelfde uit als Arma flex. Deze platen zijn 1cm of 2cm dik. Heb voor de 1cm gekozen. Omdat de isolatie waarde niet erg veel verschilt en het bij ons toch voornamelijk te doen was de condens.

Zo nu kunnen we gaan beginnen met de herinrichting van onze slaaphut.
Gebruikers-avatar
gewoonmich

ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Berichtdoor Popeye » 18 Jan 2014, 11:23

Kennelijk kun je ook zelf polyurethaanschuim spuiten.
Ik heb even gezocht op het net, en vind tot nu toe alleen aanbod in de VS. Een set voor 330 dollar, en daar kun je dan 220 m2 mee spuiten. Kom je op ruim 1 euro/meter. :)

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jan 2014, 11:57

Popeye.Ik heb dat filmpje eens gekeken,en dat is wel erg mooi spul,en de prijs is natuurlijk ook wel heel interesant.Ik heb altijd begrepen dat er heel gevaarlijke damp vanaf komt maar deze man staat het gewoon te spuiten met alleen een bril op.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Popeye » 18 Jan 2014, 14:24

De Stoere schreef:Popeye.Ik heb dat filmpje eens gekeken,en dat is wel erg mooi spul,en de prijs is natuurlijk ook wel heel interesant.Ik heb altijd begrepen dat er heel gevaarlijke damp vanaf komt maar deze man staat het gewoon te spuiten met alleen een bril op.Gr René ( De Stoere).

En het is voor een schip de perfecte manier van isoleren!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen