Schuurmachines

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Schuurmachines

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 10:47

Bericht door vuuren1 » ma 24 sep 2012, 19:48

Ik heb een keer een deelrenovatie uitgevoerd waarbij de eigenaar zelf schuurde en die kwam met twee verschillende Festool machines aan.
Dat was hem zo geadviseerd, eentje met meer excentrische uitslag en eentje met minder voor fijner werk.
De Makita heeft m.i. een redelijk forse uitslag maar ik schuurde jachten uiteindelijk tot korrel 340 na en dat gaf een zeer strak lakresultaat.

Bij de mijne werkt de stand volledig roteren niet meer, die heb ik zelf gesloopt. Maar ieder schroefje van die machine is los te koop dus zal ik er een keer een vers tandwiel inzetten (7 euro..).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor eagle » 21 Dec 2013, 10:47

Bericht door eagle » ma 24 sep 2012, 21:39

We zijn nogal Festo- fans, en werken met meerdere van deze machines van verschillende types. Vooral de div.zagen, en niet te vergeten de polijstmachine!

Tot ca 3 jaar geleden schuurden we er ook mee, totdat de exentermachine defect raakte (viel stuk op de kade; eigen schuld). Er moest snel iets anders komen, Festo kon even niet leveren, dus werd het de er op lijkende Makita Bo 6040....

Daarna werd alles anders! Schuren was niet meer hetzefde; wat een fijn ding! Neemt veel meer af, houdt veel prettiger vast, is heel robuust (had al wel tig keer stukgevallen moeten zijn, maar kan er gewoon tegen..) Afzuiging gaat goed.
Het ding wordt gebruikt polyester, staal en hout. Bewijst zichzelf elke dag.

zoek niet verder..

gr Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 10:47

Bericht door Jan Huibers » ma 24 sep 2012, 21:54

Duidelijk verhaal mannen!!! Ik krijg er al haast enorm veel zin in om me boot kaal te schuren :D

Et spulletje is besteld, gelijk ook een bijpassende Makita stofzuiger bijgedaan, springt automatisch aan als ik de schuurmachine aanzet.... Als het goed is... Partijtje schuurvellen besteld ook...

Nu nog een smalle rolsteiger, gehoorbeschermers, bril en stofkap...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 10:49

Bericht door vuuren1 » ma 24 sep 2012, 22:47

De gehoorbeschermer en de bril zijn niet nodig.
Stofkap? Je bedoelt een stofmasker? Die heb je wel nodig, niet alle stof wordt afgezogen door de stofzuiger.
Geen witte mondkapjes, die werken niet of nauwelijks.
Gewoon een echt goed sluitend stofmasker voor de ademhaling met een Hepa filter.

Weet je ook dat als je tot de plamuurlagen schuurt dat die laag vocht aantrekt?
En ook wanneer je wel, of zeker niet kan schilderen ivm het dauwpunt?

Het zou zonde zijn als je jezelf weken in het zweet werkt en de lak later niet vast blijkt te zitten (net zoals nu het geval is).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 10:49

Bericht door Jan Huibers » ma 24 sep 2012, 22:57

Dat weet ik allemaal niet precies, maar dat ga jij me of de vertegenwoordiger van Altura me vast wel vertellen :D

Mocht et uit de klauwen lopen zet ik de boot rondom in de steigerpijpen en doe ik er krimpfolie omheen (zoals ze soms ook bouwwerken inpakken) dan heb ik zogezegt een tent om de boot, heleluchtkanon op diesel met een thermostaat erin... Maak mij de pis nie lauw.. :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 10:49

Bericht door vuuren1 » ma 24 sep 2012, 23:21

Het laatste idee is niet helemaal goed..

Hoe kom je aan het merk Altura? Dat is niet echt bekend in NL.
Ik heb ook eens wat geprobeerd met een toen nog wat onbekend merk en het ene was prima en even later deugde het niet.

Inmiddels hebben we voor coatings een heel goed adres en voor aflak is het steeds De IJssel of Epifanes (in beide gevallen in 2-compontenten lak).

Twee componenten is wel zo sterk, kan niet altijd over oude 1 component lagen (om dat te testen hebben we truukjes).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 10:50

Bericht door Jan Huibers » ma 24 sep 2012, 23:52
Hoe ik bij Altura kom... Nou daar zijn ze op de Koornwaard dealer van... De vertegenwoordiger wil bij de boot komen kijken... Al 2+ punten dus.. Verder heb ik een link voor je:

http://www.devestingh.nl/files/anwblaktest2010.pdf

Bij de top 5 één-compenenslakken kijken.

En waarom is een tent bouwen op de boot bouwen en verwarmen geen goed idee in geval van nood?
Geval van nood is dus dat het opeens niet voorzien te koud wordt om te verven terwijl dat wel moet.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor Bejakruiser » 21 Dec 2013, 10:50

Bericht door Bejakruiser » di 25 sep 2012, 07:21

De heteluchtkanon zorgt voor een te hoog vocht gehalte in de lucht, en door de folie kan die niet weg.
Bejakruiser

ligplaats:
info:

Berichtdoor sogna mi » 21 Dec 2013, 10:50

Bericht door sogna mi » di 25 sep 2012, 08:17

v Vuuren bij doorschuren tot de plamuurlaag is er een risico dat de gebruikte plamuur vocht aantrekt, dat klopt !! Echter niet bij de tegenwoordig beschikbare epoxyplamuur. ( van de ijssel is deze zelfs onder de waterlijn bruikbaar)
sogna mi

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 10:51

Bericht door Jan Huibers » di 25 sep 2012, 13:41

Ik weet vrij weinig over de geschiedenis van de verflagen die op het schip zitten... Ik ga er gemakshalve maar van uit dat de plamuur van 1983 er nog op zit en die trekt wel vocht aan...

En ik dacht dat het met het vochtgehalte van een dieselgestookte heteluchtkanon wel meeviel. Dacht dat het alleen met gasgestookte zo was. Zijn er andere alternatieven dan als de temperatuur klote is??
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen