slechte plekken op de waterlijn

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: slechte plekken op de waterlijn

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 19:04

Berichtdoor vuuren1 » za 04 aug 2012, 23:29

jeroenwd40 schreef:
Jan schrijft in zijn reactie, aub geen co2 lassen. Ik vroeg me af waarom geen co2 te gebruiken bij een boot?

Je bedoelt Mig/Mag (het moderne Co2).
Dat kan prima bij nieuwbouw met gestraalde plaat, iedere vorm van vervuiling zoals zelfs lichte vliegroest gaat ten koste van het resultaat en van de kwaliteit.
Dus bij een oude boot met roest, verfresten in putjes etc. wordt dat niks en zal je er een passende elektrode bij moeten zoeken en het gewoon elektrisch moeten lassen.

Een elektrode bestaat uit een metalen kern en een mantel die mee opsmelt/brandt bij het lassen en met het smeltbad mee vloeit.
Mig/mag is met een metalen draad waarbij er een beschermgas wordt toegevoegd om invloeden van buitenaf af te schermen. Dat kan niet goed omgaan met vervuiling van de plaat.
Co2 werkte met een inert gas, mig/mag vaker met menggassen die bestaan uit een inert gas en een actief gas, dat doet het al beter dan alleen Co2.
Bij oude plaat wordt er nog steeds naar een (bijpassende) elektrode gegrepen omdat het met mig/mag niet of niet goed lukt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 21 Dec 2013, 19:04

Bericht door Jan Huibers » zo 05 aug 2012, 00:41

Even inhakend op wat Hans uitlegt over de reden om geen MigMag te gebruiken op een oude boot. Dat is inderdaad de reden dat je het gewoon niet doen moet. Zeker niet op een boot omdat je graag wilt dat het waterdicht is ook. Als je een nieuwe as onder de tractorkar van boer Harmsen op de boerderie moet lassen kun je het nog eens doen als je binnen werkt...

Er zijn zooo plenty verschillede soorten elekrodes voor vuil werk. Ik heb met elektrodes gewerkt van 60cm lang, hele dikke mantel en je kon er zo door het oude conserveringsvet en roest mee heen lassen, dan krulde de slak nog zo omhoog met een prachtige las eronder.. Maar die zijn voor laswerk onder de hand. Deze man moet boven zijn hoofd en in de zij lassen vandaar dat ik Supra 3,5 aanbeveel... Maar ook weer geen 2,5 zodat je het met een goedkoop lasapparaatje kunt doen want dan kun je de boel net zo goed aan elkaar pritten. De verdubbelingsplaten moeten telkens bij een spant aanelkaar en aan het schip gelast worden... Bij de spant(en) die je overslaat moet je met sleufgaten werken en dan vollassen dat ze daar ook goed vast zitten... De verdubbelingsplaten moeten ook strak op de oude huid zitten!

Ohw... Denk er ff over na hoe je de verdubbelings platen in de juiste vorm krijgt... Die vormen over het voorschip enzo...
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Klaas » 21 Dec 2013, 19:04

Bericht door klaas » zo 05 aug 2012, 18:33

als ik even mag mee inhaken met een probleem wat ik met mijn laswerk heb voorkomen door alles uit te hameren, en dagen een klop in mijn hoofd had, nl als je gaat dubbelen dan hoor je toch ook rekening te houden met het werken van het oude staal. ik weet van voorbeelden uit dubbelen dat de boel zo enorm begon te golven...... dat ik er iig niet meer zou willen varen.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 19:05

Bericht door vuuren1 » zo 05 aug 2012, 19:18

Klaas, ik neem aan dat jouw schuit geklonken is?
In dat geval moet je spanning na het lassen voorkomen omdat de nagels anders gaan lekken.

Bij een gelast casco is dat niet zo spannend, wel heb je een lasser nodig die gewend is met relatief dunne plaat te lassen, die weet (hopelijk) hoe daar mee om te gaan.
Bij een scheepslasser die bv. zeeschepen repareert wordt het werk aan een jachtje meestal veel te heet en gaat alles trekken.
De kunst va het vak is om goed te lassen en er toch niet teveel warmte en spanningen in te brengen.

Iedereen hier heeft het over dubbelen maar wellicht is dat helemaal niet nodig.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor jeroenwd40 » 21 Dec 2013, 19:05

Bericht door jeroenwd40 » ma 06 aug 2012, 15:33

bij mij stalen cascaruda heb ik een aantal gaten in de boden waar oude standpijpen gezeten hebben die niet meer terugkomen omdat er een vuilwatertank in komt. en er gaat in boegschroefbuis in gelast worden van vetus. voor de gaten in de bodem heb ik stalen plaatjes op maat gemaakt en de boegschoefbuis is origineel van vetus het staal van de boot word gestraald en is dus goed schoon. een vriend van mij is lasser en heeft professionele mig/mag apparatuur, dus als ik het goed begrijp kan het wel met mig/mag gelast worden. het materiaal is goed schoon en de boot staat binnen. is het verstandig om de plaatjes binnen en buiten af te lassen?
jeroenwd40

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 21 Dec 2013, 19:05

Bericht door chaea » ma 06 aug 2012, 16:37

Als het materiaal geen verontreiniging heeft zoals oude verfresten of roestputjes is er geen verder bezwaar om MAG te lassen. Op schoon materiaal is het juist prettiger en makkelijker lassen hiermee. Heb je verontreiniging is BMBE beter zoals al aangegeven is.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor ..... » 21 Dec 2013, 19:06

Bericht door Herman » ma 06 aug 2012, 18:31

Bij mijn boot is de onderwater toilet ook weggehaald en het gat dicht gelast.
Na alles goed schoon geschuurd te hebben is er op en naast de lasplek een grondlaag opgestreken, 2x een 2 componentenlaag zwart.
Op advies van de werf, Amerlock was het geloof ik.
Daar zijn 2 lagen antifouling overgegaan.
Toen in oktober de boot er uit gehaald werd was alleen de verf op het gelaste deel en er rond weg.
Voor de rest was de gehele romp nog netjes in de onderwaterverf.
Waar komt dit dan door?
Komt dit ook door spanning?
.....

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 21 Dec 2013, 19:06

Bericht door vuuren1 » ma 06 aug 2012, 21:08

Als de coating los laat is er een hechtingsprobleem.
Komt meestal door (onzichtbaar) vocht op het staal.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaas » 21 Dec 2013, 19:06

Bericht door klaas » di 07 aug 2012, 10:24

vuuren1 schreef:
Klaas, ik neem aan dat jouw schuit geklonken is?
In dat geval moet je spanning na het lassen voorkomen omdat de nagels anders gaan lekken.

Bij een gelast casco is dat niet zo spannend, wel heb je een lasser nodig die gewend is met relatief dunne plaat te lassen, die weet (hopelijk) hoe daar mee om te gaan.
Bij een scheepslasser die bv. zeeschepen repareert wordt het werk aan een jachtje meestal veel te heet en gaat alles trekken.
De kunst va het vak is om goed te lassen en er toch niet teveel warmte en spanningen in te brengen.

Iedereen hier heeft het over dubbelen maar wellicht is dat helemaal niet nodig.

ja dat klopt geklonken, ze is gebouwd in 1918 in opdracht van de veiling langebroek als veil cq sleepschuit.
maar ik heb ooit eens begrepen dat je zoiezo met ouder staal en oude lasnaden hier rekening mee moest houden.
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas

ligplaats: Bovenkarspel
info:

Berichtdoor jeroenwd40 » 21 Dec 2013, 19:07

Bericht door jeroenwd40 » di 07 aug 2012, 14:55

Dankjewel voor de reacties. Is het verstandig/nodig om de plaatjes die precies op maat gemaakt zijn om in de gaten te lassen aan de binnenkant en de buitenkant van het schip af te lassen?
jeroenwd40

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen