open kuip echt open maken

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: open kuip echt open maken

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 19:37

Bericht door quichot » wo 16 okt 2013, 08:40

Het deurtje moet het kennelijk mogelijk maken om zonder te klauteren op het zwemplateau te stappen, of omgekeerd.
De kuiprand komt tot halverwege de dij, dus je moet wel behoorlijk in je bewegingen beperkt zijn om daar niet even overheen te kunnen stappen.
Maar okee, laten we aannemen dat het toch wenselijk is, dan volstaat een opening waaronder een flinke drempelhoogte overblijft. Een stap van 40 cm hoogte is voor niemand zonder zeer ernstige beperking een probleem. Dan blijft er dus een deuropening open van ongeveer 40 cm hoogte. Eerder een flinke uitsparing dus. Als de rest van de spiegel van voldoende star materiaal is wordt daardoor de stijfheid van de constructie geen enkel geweld aangedaan, maar voor de zekerheid zou je daaronder over de volle breedte nog een verstijving kunnen aanbrengen. Met een drempelhoogte van 40 cm is daartoe immers voldoende ruimte. De bovenzij van die verstijving zou precies op drempelhoogte kunnen liggen, waardoor er ook nog een opstapmogelijkheid ontstaat.

@Hans, op de voormalige Zuiderzee zinken enkele schepen per jaar. De oorzaak daarvan is steevast vervulling van niet-afgesloten ruimen door overslaande golven. Dat gaat razendsnel. Per golf komt een paar ton water binnen (tot 10 ton aan toe!), en die golven komen om de 6 seconden, dus reken maar uit. Dat lot treft eerder grote vrachtschepen dan jachten. Of de jachtjes die jij bedoeld zijn vergaan door zo'n kuipdeurtje is zeer de vraag
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Popeye » 21 Dec 2013, 19:37

Bericht door Popeye » wo 16 okt 2013, 08:55

quichot schreef:
De bovenzij van die verstijving zou precies op drempelhoogte kunnen liggen, waardoor er ook nog een opstapmogelijkheid ontstaat.

Je bedoelt waarschijnlijk op 20 cm hoogte? Dat is ongeveer de hoogte van een traptree.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor quichot » 21 Dec 2013, 19:38

Bericht door quichot » wo 16 okt 2013, 09:02

Popeye schreef:
Je bedoelt waarschijnlijk op 20 cm hoogte? Dat is ongeveer de hoogte van een traptree

Dat zou ook nog kunnen, maar ik dacht eerder aan een staand kokerprofiel waarvan de hoogte aanzienlijk groter is dan de dikte, want dan werkt de verstijving optimaal. De relatief smalle bovenkant zou de drempel kunnen worden, waardoor er een opstapmogelijkheid ontstaat voor diegenen die 40 cm ineens toch nog teveel vinden.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor Klaver vier » 21 Dec 2013, 19:38

Bericht door De Stoere » wo 16 okt 2013, 12:04

Ik denk als je geen hoogte weet van de kuipvloer ten opzichte van de waterlijn je weinig kan zeggen over de hoogte van het deurtje.Wat ook niet echt onbelangrijk is of de boot van staal is of van polyester.Marc heeft het over trap op en dan weer naar beneden de kuip in.Allemaal dingen die niet duidelijk zij wat betreft de hoogte verschillen.Volgen mij hoeft het niet zo moeilijk te zij om in een stalen boot een stalen deur te maken,mits het geen hele bolle of zelfs holle spiegel is.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor MARC33 » 21 Dec 2013, 19:38

Bericht door MARC33 » wo 16 okt 2013, 21:32

Ik zal dit weekend is wat foto"s nemen en op het forum plaatsen .
In een ander topic had ik gesproken over de brandstoftank die boven de waterlijn geplaatst is /was .( stabiliteit)
Om mijn toegang tot de kuip te verbeteren heb ik ondertussen de brandstoftank weggenomen.
Tank is 2 mr breed ,0,40 mr hoog en 0,50 mr diep ,die achteraan rond is in de vorm van de spiegel . .
Die tank diende als trap 1 tussen achterdekje en kuip . Had nog een 2 de trap voorzien om op de kuipvloer te komen .
Hoogteverschil ts achterdekje en kuipvloer is 0,60 mr .
De Verhoefkruiser heeft een verlengde romp achter de spiegel DIE dichtgemaakt is en dienst doet als koffer ,dus heb ik eigenlijk 2 spiegels.
MARC33

ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen