blanke lak

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: blanke lak

Berichtdoor quichot » 12 Apr 2014, 08:06

Ik ben benieuwd of die vlettenwerf nog met een reactie komt. Wellicht -maar dat komt zomaar bij me op- dat de rompjes na te zijn geïmpregneerd, ter bescherming en voor de glans nog een paar laagje van die vloerenlak meekrijgen, vanwege de grote slijtvastheid. Dat zo'n vletje er dan uit ziet om door een ringetje te halen, dat geloof ik meteen.
Het is overigens wel vaker voorgekomen dat een industrieel product onbedoeld heel geschikt bleek voor een totaal ander doel dan waarvoor het was ontwikkeld, dus wie weet. Houd ons op de hoogte, paure nesci, en of er een god is die verstand heeft van houten schepen...vraag het Noach! :lol:

ps mijn stuurhutje is van teakhout.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 14 Apr 2014, 22:59

Er zijn vooral 2 uitersten en dat is hout behandelen met een harde lak of met een olie product zoals Owatrol...

Iets wat hard is als conservering op hout kan niet meegaan met temperatuurswisselingen en zal loskomen, een olieachtig product wel en vooral als het een dunne olie is die je in tig lagen moet aanbrengen.
Dan impregneer je het hout.
Houten delen afdekken tegen de zon helpt ook maar is niet altijd praktisch.

In geval van teakhout is het allemaal lastiger omdat teak vettig is en op iets wat vet is houdt lak niet goed.

Het aardige is dat ik mijn mahoni mastje en vlaggenstokken al enige jaren met een transparante beits van de Action behandel en dat blijkt veel langer mee te gaan dan producten die 6x meer kosten.
(ik neem de grenen variant omdat teak in dit geval op donker eiken gaat lijken de bussen staan vanaf het voorjaar bij de tuinproducten, niet bij de verf)

Het droogt niet snel maar het resultaat is boven verwachting.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor quichot » 15 Apr 2014, 12:55

Hans, ik gok dat je dat vlaggenmastje na het varen en buiten het seizoen binnen opbergt. Maatgevend voor de houdbaarheid is het in dat geval niet.
Ik heb in het verleden ook geëxperimenteerd met kleurloze beits. Van Cetabever, niet van de Action, alhoewel dat in kwaliteit en werking weinig zal verschillen.
Hoe dan ook, bij mij kwam het helaas de winter niet door. Niet dat het losliet, zoals bij lak, maar het waren gewoon kale gebleekt grijze plekken geworden. Achteraf begreep ik ook waarom: het dringt niet voldoende in het hout omdat je het niet nat in nat mag aanbrengen. Daardoor impregneert het niet wezenlijk.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Berichtdoor vuuren1 » 15 Apr 2014, 19:17

De siermast is er in 7 jaar 3 x 3 maanden af geweest om onderhoud te plegen, staat er dus zomer en winter op.

De eerste keer zat er gewone lak op en moest ik de mast kaal maken ivm barsten en blazen, nu gaat het veel beter.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor paure nesci » 15 Apr 2014, 19:58

Nou, nog geen reactie van die vlettenboer, morgen maar eens ouderwets in de telefoon klimmen. Ik twijfel nog steedts tussen die vloerenolielak en owatrololol........ :roll:
Believe me , my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats......
paure nesci

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 15 Apr 2014, 21:37

De zon is de grote boosdoener..

Vloerenlak is hard en niet UV bestendig.
Dat zal op hout snel gaan blazen en op de naden scheuren/inwateren.

Owatrol is zacht en moet op kaalgemaakt hout om in te kunnen trekken.
Dat kan langer tegen UV straling.

Een transparante beits met UV filter is niet hard en vergt een stuk minder uren dan Owatrol D1 en D2.

Voorheen gaf ik 35 euro uit aan een merk UV beits en nu 6 euro bij Action en dat voldoet beter...

Los van het hele verhaal is het ook belangrijk welke houtsoort er onder dat conserveringssysteem zit.
Teak is vettig en erg lastig te behandelen omdat de hechting slecht is.
Mahonie heeft daar geen last van.
Meranti gaat ook goed en merbau kan weer 'bloeden' en daar komen blazen van.

Ieder systeem zal in de tijd a.g.v. UV straling uitharden en breken, daarom is gewoon preventief onderhoud aan te bevelen.
Ofwel tijdig opschuren en behandelen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 16 Apr 2014, 08:06

Toevallig sprak ik gisteren op de haven de buurman met een zeiljacht.
Hij had zijn teak handgrepen op het voordek kaal gemaakt van de vernis.
Zijn buurman met hetzelfde jacht laat alles vergrijzen, wat ik best mooi vind.
Hij wil toch de houtkleur hebben en weet niet goed wat hij zal nemen.
Het is een gepensioneerde scheepstimmerman, dus iemand met ervaring.

Het is blijkbaar toch een dillemma.
Ik zou Owatrol D1 verzadigen en afwerken met D2.
Maar niets is voor eeuwig dus ook dit moet je bijhouden.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor MARC33 » 16 Apr 2014, 09:44

Merbau hout moet je eerst laten ( zoveel mogelijk) laten uitbloeden alvorens te behandelen .
behandelen/laten bloeden met een zeep en goed karcheren en veel spoelen met water totdat het helemaal doordrenkt is .
Meerdere dagen herhalen
Eigenlijk moet je Merbau niet echt behandelen maar toont dan iets mooier.
Niet iedereen ziet de verschillende kleurschakkering niet echt graag .( eigen aan dit hout )
Is wel heel duurzaam hout
MARC33

ligplaats:
info:

Berichtdoor paure nesci » 16 Apr 2014, 13:31

De vlettenbouwer gebruikt aan de buitenkant Epifanes PP lak, maar dan wel n stuk of 7 lagen....... :o
Believe me , my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats......
paure nesci

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 16 Apr 2014, 16:52

Heel vreemd mij is geadviseerd lagen opbouwen met X10 ,aflakken met epifanis met een goeie uv bescherming.
Gr René ( De Stoere).
P.s Hoe doet hij dan de binnenkant,want die vlets leggen vaak open in de haven,en glimmen als een keutel
Klaver vier

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen