hydraulische besturing gaat steeds zwaarder

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: hydraulische besturing gaat steeds zwaarder

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jun 2014, 22:23

Hert oliepeil is al snel te laag omdat er erg weinig buffer is maar dan stuurt de boel niet goed meer omdat er lucht in komt en dat merk je meteen.

Zoals ik al schreef is het verhaal nogal vaag en dan kunnen we alleen maar gokken.

Iemand mag best zijn best doen om een duidelijk verhaal neer te zetten, we helpen iemand daar dan ook mee.
Helaas blijft de info vaak te summier en kunnen we er te weinig mee.

Ik los inmiddels al jaren technische problemen op via de telefoon en internet maar dan moet ik wel de juiste info krijgen.

Zoals al eerder geschreven krijgen we bij betaald werk meestal wel de goede infomatie..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 03 Jun 2014, 22:38

vuuren1 schreef:Hert oliepeil is al snel te laag omdat er erg weinig buffer is maar dan stuurt de boel niet goed meer omdat er lucht in komt en dat merk je meteen.

Zoals ik al schreef is het verhaal nogal vaag en dan kunnen we alleen maar gokken.

Iemand mag best zijn best doen om een duidelijk verhaal neer te zetten, we helpen iemand daar dan ook mee.
Helaas blijft de info vaak te summier en kunnen we er te weinig mee.

Ik los inmiddels al jaren technische problemen op via de telefoon en internet maar dan moet ik wel de juiste info krijgen.

Zoals al eerder geschreven krijgen we bij betaald werk meestal wel de goede infomatie..

Heb je zonder meer gelijk in Hans.

Dat laat onverlet dat we evengoed wel willen helpen toch?
Dat pompje ken ik goed, en doet het half gevuld ook nog...., droogt lekker uit in de winter....

Afkoppelen zoals ik voorstelde?
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jun 2014, 23:20

Ik heb de ervaring dat die Vetus pompjes al snel lucht happen en dat is ver voordat het niveau op half vol staat want dan doen ze niks meer.
In de Winter gebeurt er niks anders dan in de zomer en van uitdrogen heb ik nooit gehoord.

Helpen doen we zo als mogelijk en als we voldoende informatie krijgen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 03 Jun 2014, 23:40

Het rubber was op die "plunjertjes" zit, droogt uit als ze niet onder het olieniveau staan, dit was bij mijn bovenste stuurpomp duidelijk te zien.
Doordat de pomp in de winter niet wordt gedraaid, droogt het juist dan in. Onderdelen kon Vetus niet meer leveren, heb uiteindelijk een goede 2e hands
ter vervanging gevonden. De nieuwere pompen hebben een ietwat kleinere diameter en ik zat met een bestaand gat in het Schot vandaar 2e hands.
Heb er nu een buffertankje boven en ben er dus vanaf.
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jorisss » 04 Jun 2014, 10:59

Hartelijk dank voor de reacties, zeker jij Lucter nadat je je beledigd voelde..
Ik begrijp ook goed dat mijn eerste post warrig was. Niet om het goed te praten maar door NAH en een paar (te) lange dagen gonst het dan in mijn hoofd waardoor ik het niet goed op papier krijg.

Zoals Lucter ook al zegt, en ik mezelf een paar postings terug ook al corrigeerde, er zitten geen kleppen in het geheel. De, in mijn ogen tweede stuurstand, blijkt een nood- en/of helmstokbesturing en kan door middel van de kortsluitkraan wel of niet gebruikt worden.

Ik denk dat de rubbers inderdaad dan uitgedroogd geweest zijn geweest (de boot heeft 3 jaar te koop gelegen en zal weinig tot geen aandacht gehad hebben). Het olieniveau was voor de winter op peil maar zal door de verkoper nog wel even gauw bijgevuld zijn voor de verkoop. Door het (eigenlijk eerste echte) gebruik van de afgelopen dagen zal het rubber wel in de leidingen terecht gekomen zijn.
Hoe krijg ik dit nu het beste uit de koperen leidingen gespoeld?
En stel dat de pomp niet overleden zou zijn, hoe heeft Lucter er een expansietankje aan toegevoegd
Twee afbeeldingen uit de originele Vetus handleiding ter verduidelijking;

Afbeelding

Afbeelding
Jorisss

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 04 Jun 2014, 11:22

Joriss, No problem ;)
Het omschrijven van een probleem is niet altijd zo simpel als je zelf niet goed weet waar het over gaat, daar staat niet iedereen altijd bij stil :roll:

Leidingen doorspoelen heb ik zelf destijds niet hoeven doen omdat ik ze vervangen heb.
Ik denk dat je ze het beste loskoppelt van pomp en cilinder en met perslucht doorblaast (let op de troep!!)
De afgekoppelde cilinder ook even heen en weer halen om oude olie en evt. vuil eruit te krijgen

Als je jouw pomp op de achterkant bekijkt, heb je 4 aansluitpunten, waarvan de bovenste en onderste zullen zijn afgedopt. De linker/rechter aansluiting zijn de stuurleidingen.
- De onderste aansluiting wordt als compensatieleiding gebruikt indien er een (lager geplaatste) 2e stuurpomp aanwezig is (bij jou dus niet van toepassing)
- De bovenste aansluiting wordt dan gebruikt om het buffertankje op aan te sluiten, dit houdt de pomp op niveau.

Let er op je leidingen te markeren, als je ze per ongeluk sb/bb omwisselt stuur je verkeerd om en kun je opnieuw beginnen met vullen/ontluchten.
Van belang is dat je nieuwe pomp gelijk van capaciteit is, wel of geen ingebouwde kleppen is eigen keus, zie hiervoor eerdere topics

Volgens mij levert Hans (Vuuren) dit materiaal, zou hem even een pm sturen.

Succes :!:
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor JerryR » 06 Jun 2014, 11:36

heeft iemand een foto van zo'n tankje? heb wat lopen zoeken maar kan weinig vinden kwa tankjes. ik heb 1/4 aansluiting en ruimte zat om er 1 te plaatsen bij de bovenste pomp. Heb je dan geen problemen met het dopje met gaatje neem aan dat je boven dit niveau komt?
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor Lucter » 06 Jun 2014, 11:47

Tankje heet bij Vetus "h-tank"

Vuldop bovenste stuurpomp moet zijn afgedicht
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 06 Jun 2014, 13:26

Mag de pomp helemaal vol zitten? Ik heb een Telerex; en daar zit een peilstokje in, wat mij de indruk geeft dat het een bepaald nivo moet zijn.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 06 Jun 2014, 14:02

Telerex ken ik niet. Ook bij Vetus is het tankje niet onmisbaar, wel handig & zo als het meeste veel te duur :!:
Lucter

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen