Anti fouling

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Anti fouling

Berichtdoor Chicken power » 17 Feb 2016, 23:33

De Stoere schreef:De eerste keer dat ik het aanbracht had ik er hempel overheen maar dat vondt ik niks,schroeide er op de kant in de zon zo vanaf,of er een brander op had gestaan
René, met alle respect, maar als ik bij Hempel kijk, zie ik dat ze minstens een stuk of vijf verschillende anti-foulings hebben.

Dat lijkt me niet zonder reden. Ik ben niet in die productspecificaties gedoken, maar al die verschillende producten hebben hun eigen toepassingsgebied. Heb je 'zo maar een pot gepakt' en aan het smeren gegaan, net zo als je de vraag van Jaco niet zorgvuldig gelezen (en 'beantwoord') hebt?

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

ligplaats: Achterover
info:

Berichtdoor FrankM » 18 Feb 2016, 11:48

<<elk jaar of om het jaar of om de 4 jaar... >> Jan, mag ik vragen wat hierin het verschil is ? De kwaliteit van de AF die je er dan op moet smeren ? Ik gebruik zelf Foul Away van Epiflanes, totaal geen aangroei gehad, ben alleen niet tevreden over de kleur. Ik bedoel, het wordt roze. Zoals de boot hier de hal uitging, de romp is marineblauw, knalrode AF, mooie combi, maar nu........................................nee.

Groeten
FrankM

ligplaats:
info:

Berichtdoor Beemer » 18 Feb 2016, 12:48

Inderdaad, verkleuren van een AF geeft soms een vreemde totaal kleurstelling aan het schip.
Daarom neem ik tegenwoordig een zwarte AF, wordt wel iets grijzig/zwart. Maar toch veel beter dan dat vreemd vale licht-blauw of rose-rood.
Bijkomend voordeel is geen zichtbare vieze randen op die waterlijn.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marie Christina » 18 Feb 2016, 15:22

Geen rand?
Mwoah.
Ik heb ook zwarte AF, maar daar komt gewoon een kalkrand op, hoor.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor Klaver vier » 18 Feb 2016, 17:26

Chicken power ik ben niet iemand die zomaar iets doet,ik heb dit gedaan op advies van mijn leverancier indertijd
Die heeft mij indertijd de amerlock en de bijbehorende antifouling geleverd.
En ik moest het aanbrengen op de zogenaamde nat op nat manier,dit houd in de antiefouling aanbrengen als de amerlock nog plakt
Je kan nou wel net doen of ik gekke gerritje ben,maar op het eerste blad zijn je eigen woorden de amerlock kan worden overgeschilderd met elke 1 of 2 componentenverf of bij gebruik op het onderwaterschip met elke soort antifouling.
Verder vindt ik wel prima hoe je er over denkt,het is toch enkel kritiek wat weinig tot niets toevoegd,ik ben er verder klaar mee
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor Amersfow » 18 Feb 2016, 17:51

Haha misschien kicked het kippenkrachtje op zulke reacties;). Ieder Zijn ding.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Feb 2016, 18:13

FrankM schreef:<<elk jaar of om het jaar of om de 4 jaar... >> Jan, mag ik vragen wat hierin het verschil is ? De kwaliteit van de AF die je er dan op moet smeren ? Ik gebruik zelf Foul Away van Epiflanes, totaal geen aangroei gehad, ben alleen niet tevreden over de kleur. Ik bedoel, het wordt roze. Zoals de boot hier de hal uitging, de romp is marineblauw, knalrode AF, mooie combi, maar nu........................................nee.

Groeten

Ik gebruik zelf altijd dezelfde AF, die van Jotun. Soms een Hempel.
Als de vraagsteller van plan is om er elk jaar uit te gaan voor stalling dan is 1 laag op een goede basis genoeg en waterlijn 2x.
Is het plan om dat om de 4 jaar te doen dan een paar lagen AF meer.
Vraag was puur voor de laagdikte dus
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2016, 20:26

Het nut van een anti fouling hangt af van waar je boot de meeste tijd ligplaats heeft.

In Midden Delfland gebruikte ik nooit AF en spoot de boten na 5 jaar gemakkelijk schoon.
In Maurik hoefde je dat niet te proberen daar kon je op aangroei wachten.

Eigenlijk geven juist de hier genoemde "beroepsvaartmerken" weinig tot geen problemen.
Vaak zitten daar nog echte (milieu onvriendelijke) oplosmiddelen in die aan een goed hechting bijdragen.
Als je het te snel aanbrengt is de onderlaag van de coating nog niet voldoende uitgedampt en kan kan je bij verschillende oplosmiddelen problemen krijgen.
Te laat aanbrengen is ook niet goed omdat de coatinglaag niet meer open staat, dan moet je schuren.
Iedere fabrikant heeft daar specifieke richtlijnen voor.

En je kan ook een keer gewoon pech hebben als de hechting niet optimaal blijkt te zijn.
Dan is (onzichtbaar) vocht vaak het probleem.

Jan heeft die problemen niet omdat we dat onderwerp al vaker hebben uitgekauwd, dan neem je voorzorgsmaatregelen.
(casco >3 graden celcius boven het dauwpunt)

Ik heb een keer een partij van die milieuvriendelijke watersport rommel terug gestuurd, dat leek net krijt met een kleurtje en viel er af.
In die tijd mochten we geen koperhoudende AF gebruiken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 18 Feb 2016, 22:00

Jaap (Basher) is vandaag een bakkie komen doen bij mij in de loods. Die heeft gezien en gehoord hoe we werken en waar we op letten. We meten alles in de loods en kunnen alles beinvloeden en regelen.
Ik zeg niet dat ik DE expert ben, er is elke dag weer wat bij te leren maar ik heb wel wat ervaring intussen en ik beheers het spelletje redelijk goed intussen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2016, 22:12

Jan Huibers schreef:Jaap (Basher) is vandaag een bakkie komen doen bij mij in de loods. Die heeft gezien en gehoord hoe we werken en waar we op letten. We meten alles in de loods en kunnen alles beinvloeden en regelen.
Ik zeg niet dat ik DE expert ben, er is elke dag weer wat bij te leren maar ik heb wel wat ervaring intussen en ik beheers het spelletje redelijk goed intussen.

Ik weet het Jan..
Vandaar ik ook schreef dat jij dergelijke problemen wel redelijk de baas bent.
Door kritisch te zijn, bronnen aan te boren, goed te luisteren en dat ook nog 3x te controleren...
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen