rvs

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: rvs

Berichtdoor gast » 19 Jan 2014, 20:50

dubbel post
Laatst gewijzigd door gast op 19 Jan 2014, 23:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor gast » 19 Jan 2014, 20:51

quichot schreef:Terug on topic: bij het plaatsen van een afneembare reling op vastgemonteerde stekeinden doet zich nog een ander probleem voor: het weer terugplaatsen na bijv. een schilderklus is een buitengewoon lastig karwei. Het gelijktijdig terugplaatsen zonder minstens een toegeschoten vrijwilliger per scepter is zo goed als onmogelijk. Zodra namelijk één scepter volledig over zijn stekeind is gezakt, wringen alle andere. Dat je voldoende speling uit de vering van de constructie krijgt kun je gevoeglijk vergeten.

Je moet het dan ook niet uit 1 stuk maken maar uit 3 of 4 stukken, zo worden bordessen en RVS leuningwerken in bijv portieken en trappenhuizen ook gemaakt.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor varg » 19 Jan 2014, 21:18

Hallo René,
Die bolders van Linssen zijn van een type met twee staanders en een verbinding er tussen, een soort grote kikkers dus. Het fijne weet ik er niet van, maar ik meen dat ze van staal twee stukjes staf (cm of 7) oplassen en dat daarover de de rvs buis van de holle 'kikker' schuift. Die 7 cm rond zijn dan het lijmvlak, er zijn er hier vast die het haarfijn kunnen uitrekenen, maar al schattend denk ik dat je minimaal een 60cm2 lijmoppervlak hebt. Ik denk dat je zo sterk en netjes kunt werken.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 19 Jan 2014, 22:42

Arnold.er wordt dus eerst gelast,ik dacht dat het daar allemaal over ging,lassen of bouten.Ik denk dus dat het in het geval van de vraagsteller niet aan de orde is omdat je toch eerst moet lassen.Ik geloof wel dat als je het doet zoals linsen,en een lijm hebt die goed uitzet,dat het mogelijk is,de krachten zijn immers ook bijna altijd zijwaarts.Al met al heeft vraagsteller hier niets aan er moet immers eerst gelast worden.Gr René (De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor varg » 20 Jan 2014, 09:12

helenakruiser schreef:Hallo...ik heb via een relatie een partij rvs buis kunnen krijgen, gepolijst, klasse 314, het is ruim voldoende om ons schip te voorzien van een nieuwe railing. Een vriend die rvs kan bewerken stelt voor om de huidige railing er vanaf ongeveer 5 cm af te zagen..de rvs buis past over de dan nog staande stukjes buis om deze vervolgens met een bout vast te zetten.Het is wellicht handig als de railing demontabel is bij een schilderbeurt, is dit aan te raden of gaat het geheid rammelen ?

Volgens mij heeft hij de mogelijkheid om de huidige railing af te zagen op een cm of wat boven dek. Ervan uitgaande dat deze railing (ws. staal dikwandig buis) voldoende gelast is op het dek, kan de (iets ruimere) rvs-buis eroverheen gezet worden met behulp van een goede lijmsoort.
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 20 Jan 2014, 17:37

Jan Huibers schreef:René, jij laat je nogal makkelijk te verleiden zeg!! 8-)

Maar denk dat je wel gelijk hebt, maar dan is het alsnog een prestatie van formaat als daar dan een boot aan opgebeurt wordt. Ik hou het spulletje even in gedachten..... Wel makkelijk als je eigenlijk iets wilt lassen maar dat dan de kans bestaat dat de isolatie of betimmering aan de binnenkant in de fik vliegt.

Wij trekken buispalen van 30 meter en een diameter van 180 cm met een tril blok, totaal gewicht 120 ton, dan trekt de kraan ook nog eens 350 ton, en dat hangt allemaal op een paar rubbers die op afschuifbelasting worden belast, daar komt ook nog eens de hoog frequent trillingen bij, nog nooit meegemaakt dat er een lijmverbinding los laat van zo'n rubber!

Ik vraag mij wel af dat de RVS 314 de juiste materiaal keuze is, op zoutwater denk ik dat deze bruin uitslaat.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor helenakruiser » 20 Jan 2014, 18:09

Ja,..dat kan gebeuren....maar aangezien wij nooit het ruime sop kunnen/willen bevaren met ons schip is dit geen probleem
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor quichot » 21 Jan 2014, 16:18

Enigszins bruin wordt het op sommige plekjes op den duur toch wel, maar dat tast in elk geval niet de mechanische eigenschappen aan, en roest daarna ook niet verder, zoals bij ferro-metalen. In feite beschermt dit miscroscopisch dunne bruine laagje het materiaal tegen corrosie, denk aan kopergroen. Het beste kun je dat dan ook gewoon laten zitten. Wat helpt is hoogglans polijsten: hoe dichter de oppervlaktestructuur, hoe kleiner de kans op die bruine vlekken.
Ik werk beroepsmatig veel met rvs, en ik vind dat effect niet storend. Het heeft iets doorleefst en het hoort bij de eerlijkheid van het materiaal.
dit vond ik op internet:

Werkstofnummer 1.4841 – A.I.S.I. 314 (310) – EN-omschrijving X 15 Cr Ni Si 25 21
Chemische samenstelling (%) :
C Si Mn P S Cr Ni
≤ 0,25 1,5-3,0 ≤ 2,0 ≤ 0,045 ≤ 0,03 24,0-26,0 19,0-22,0
Mechanische eigenschappen :
Hardheid : 223 HB
Dichtheid : 7,9 gr/cm³
Staat : gedompeld
Elasticiteitsgrens : 230 N/mm² - 2,3 Kg/mm²
Trekvastheid : 550-800 N/mm² - 60-75 Kg/mm²
Rekbaarheid : 40 % min.
Magnetisch : nee
Verspaanbaarheid : matig
Karakteristieken en toepassingen :
Het heeft een austenitische structuur dus niet magnetisch en goed bestendig tegen
kruipcorrosie.
Het is een hittebestendige gegloeide roestvrijstaalsoort en is bestand tegen temperaturen tot
1200°C. Zelfs bij deze temperaturen blijft deze kwaliteit goede mechanische eigenschappen
behouden.
In vele gevallen is het geschikt voor het blootstellen aan chemische elementen. Het is ook goed
bestand tegen stikstofhoudende gassen.
Het kan gestampt, koudvervormd en gelast worden. De lasbaarheid hangt ook af van het
siliciumgehalte, hoe hoger het gehalte, hoe minder lasbaar.
Het kan niet gehard worden en moet dus gebruikt worden in verzachte toestand.
Het is goed koud vervormbaar tot een dikte van 6 mm.
Het wordt vooral gebruikt voor : emaillageroosters, warmtegeleiders, steundelen voor in ovens,
kasten voor cementatie, gasturbines, gloeikasten, smeltkroezen, alsook in de glas-, keramieken
porseleinindustrie.
Beschikbaar in volgende vormen :
Platen – staven – profielen – buizen.
Aanbevolen lastoevoegmateriaal :
1.4842
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot

ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910