hydraulische besturing vraag

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: hydraulische besturing vraag

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jun 2014, 21:20

Jan Huibers schreef:De schottel hoort in een museum?? Ik dacht dat dit nog vaak toegepast werd in de offshore werkboten... Niet??

Welnee!
Tegenwoordig zijn het dan roerpropellors (al decennia..).

Zie hier: http://plazilla.com/page/4295036227/wat ... rpropeller

Schottel was in die tijd mogelijk een optie maar niet optimaal.
De aandrijving zat ook in de achterspiegel en was grof en mechanisch.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Marcel010 » 02 Jun 2014, 21:42

vuuren1 schreef:Er zijn twee soorten hydraulische pompen: De ene met terugslagkleppen den de andere (goedkopere) zonder.
Die met terugslagkleppen blijven ondanks zijdelingse krachten op het roer staan, de andere moet je zelf tegenhouden.

Bedankt, dat is toch wel iets wat meerwaarde zou hebben.
Zeker als we op de maas varen en het gaat tekeer dan moet je toch wel serieus het roer vasthouden omdat de boot er anders vandoor wil.
Vorig jaar met de wereldhavendagen in Rotterdam de maas op gegaan met een flinke bries, dat icm met een flink aantal schepen die alle kanten op
varen maakte onze boot soms onbestuurbaar.
Maar dan praat ik wel over momenten dat we zulke golven hadden dat zelfs de punt onder water verdween, en die ligt bij ons een meter boven het water.
Was best even eng eigenlijk :o :o
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor Klaver vier » 02 Jun 2014, 22:42

Jullie moeten maar eens kijken op internet, dan kan je zien dat de modernste slepers uitgerust zijn met schottels.
Schottel duitsland is een orginisatie die over de hele wereld verspreid is,ik weet het omdat ik zelf in de fabriek geweest ben.
Helaas wordt hier veel onzin verteld over de schottels, is pure onwetenheid.
Wel ben ik het eens dat het boten zijn voor liefhebbers, maar dat zijn slepers ook.
Dat het systeem duur is en zwaar is ook waar,het is niet kapot te krijgen.
Jullie kraken het maar lekker af, ik ben er erg blij mee.
Er is hier iemand op het forum die doet niet anders,zie ook het andere topic,jammer maar helaas.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jun 2014, 22:49

Ex beroepsvaartuigen zijn voorzien van de antieke Schottel aandrijving.

De nieuwe vaartuigen hebben roerpropellers en die kunnen van Schottel afkomen.
Is heel wat anders dan die antieke dingen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 03 Jun 2014, 07:28

Vuuren.Je kan toch moeilijk verwachten dat er in een schip van 1971 een moderne schottel zit.
Het hedendaagse principe komt op het zelfde neer,blijkt uit uw eigen stukje,alleen zitten de schottels niet meer in de spiegel maar onder de boot,ook zijn het vaak geen trekkkende schroeven meer maar duwende schroeven.
Uiteraart is er veel verandert in 43 jaar onder ander zijn ze nu allemaal voorzien van straalbuizen.
Schottel maakt nu ook een heel ander principe met een soort draaiende schijf in het vlak mat daarop een soort water jets,dit wordt toegepast in landings voertuigen kunnen ze zo het strand mee opvaren.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor Jan Huibers » 03 Jun 2014, 08:52

Hans, zo'n roerpropeller of truster kun je dan toch gewoon zien als een (door de jaren heen) verbeterde schottel?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Klaver vier » 03 Jun 2014, 12:01

Jan zo kan je dat inderdaad zien.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor Lucter » 03 Jun 2014, 12:59

Het vergelijken van een Asd (azimuth sterne drive) met een schottel, is zoiets als het vergelijken van een ezelskar met een Audi A.

Het vaart en rijdt allemaal......

Belangrijkste practische verschil is wel dat de schottel vrijwel altijd single werd toegepast, bij asd meervoudig waardoor je het eigenlijk niet
eerlijk kunt vergelijken. Een lokale aannemer waterbouw had hier vroeger een werkponton met 2 schottels dat manouvreerde prima maar was
vooral een goede klant van de werf.
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor JerryR » 03 Jun 2014, 14:26

broekie schreef:Ik denk dat jullie niet echt begrijpen wat ik bedoel Stoere en Wolf.
Dus laat maar.

zo we slaan weer een zooitje paginas offtopic over. @broekie om antwoord te geven op jouw vraag. met je huidige besruring kan het water druk uitoefenen op jouw roer. het schroefwater kan b.v. je roer opzij drukken doordat je stuur vrij mee kan bewegen gaat je boot van koers af wijken. neem je een hydraulische besturing waarvan de pompen zijn voorzien van terugslag kleppen is alleen de pomp het element wat je roer kan bewegen en niet andersom. op moment dat je nu rechtuit aan het varen bent blijf je dit ook. Mocht je schip een afwijking naar SB of BB hebben kan je dit compenseren door je roer iets schuin te laten staan.Dat doe je dus automatisch als jij je stuur zo zet dat je rechtuit gaat.

Dat is in mijn geval de reden dat ik een hydraulische besturingn heb genomen. mijn roer staat in wekelijkheid iets naar BB om rechtuit te varen. Als ik met de kabels mijn stuur los liet ging hij steeds verder naar SB afwijken tot ik rondjes aan het varen was.

letop wel pompen met terugslag kleppen gebruiken, anders heb je exact het zelfde als nu.

voordat er opmerkingen komen dat dit afwijken door de bult van de boegschroef komt, dit is dus niet zo dit was al voordat de bult erop gelast is.

mvg Jerry
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor broekie » 03 Jun 2014, 20:03

OK bedankt voor deze info.
Ik ben blij met deze info want ik wist niet van die terugslagkleppen.
Ik heb geen stuurprobleem, maar inderdaad als ik niet voortdurend corrigeer, loopt hij snel/direct uit koers.
Of dat komt doordat het roer veranderd van stand door druk, moet ik eens uitproberen.
Het is een polyester schip en dat is niet zo koersvast als een zwaardere stalen denk ik.
Ik doe het meer voor de veiligheid.
Of ik het geld investeer hangt af van of we deze boot inruilen voor wat groters.

Wat betreft die joystick is wat anders.
Mijn vriend vaart er altijd mee. Hij heeft ook een stuurwiel.
Ik moet eraan wennen want het pookje wijst naar voren.
Draai je naar stuurboord, het pookje staat dan op 1 of 2 uur, gaat het schip ook naar SB.
Voor mijn automatische beleving DUW ik dan aan de "helmstok" en verwacht ik naar BB te gaan.
Zo zaten we afgelopen zomer bijna tegen een brug op de Seine in Parijs.
Heeft niets met mijn plasje te maken.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen