Dakcoating gebruiken voor onderwaterlijn

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Dakcoating gebruiken voor onderwaterlijn

Berichtdoor Crashtender-NL » 23 Apr 2016, 22:22

laserdevil schreef:Begrijp toch al niet waarom er tussen iedere laag thinner gebruikt is.
De volgende laag kan met goed weer al na zo'n 6 uur opgezet worden zonder voorbehandeling.
Wacht je meer als 1 dag dan moet je even heel licht opschuren.
Ja hans , ik denk dat je hier gelijk hebt.
Thinner heeft in dit verhaal niks verloren.
Ik zou zeggen , bootje op de kop leggen en die pappendek erop.
Aanwarmen todat het tot een koek samensmelt en hij is waterdicht.
komt helemaal goed :(
Zou trouwens de plekken bijwerken met autoplamuur , daarna motip spuitprimer en als kers op de slagroom motip hoogglans lak om vuil geen kans te geven zich te gaan hechten aan onze kostbare hobby.

Ook dat is bij mij bekent maar meestal zat er tussen de lagen een week of meer dus na het schuren werd er toch afgenomen met thinner,ten 1ste omdat er een stoflaag op ligt en ten 2de omdat de te behandelen laag iets weker word en dus beter hecht naar mijn idee.
Crashtender-NL

ligplaats: Appingedam
info:

Berichtdoor vuuren1 » 23 Apr 2016, 22:42

Ooh, ik las dit toch onder jouw naam:
Daarna dure verf van het merk International er op volgens voorschriften.Netjes elke tussenlaag afgenomen met thinner en daarna dure antifouling erop.Heeft tot 4 jaar in het water gelegen en heb hem afgelopen week afgespoten en had meer staal in het zicht dan verf,heb een beetje het idee dat ons wat aangesmeerd word door de verfbrouwers

Kennelijk kijk je ook niet naar productsheets maar heb je eigen ideeën.
Nelf: 1 componenten coating? 3 lagen?
Dakcoating is op bitumenbasis.

Vroeger hadden we koolteer, toen kwamen er bitumineuze vervangers.
Dat was een ramp omdat het niet werkte.

Een dak ligt water op en een dak vaart niet door het water.
Dakcoating is mechanisch niet sterk (zelfs elastisch) en bedoeld voor aansmeren en repareren van dakbedekking.
Het is een (tijdelijk) lapmidel voor daken en goten.

Ik ken vele voorbeelden van mensen die iets voor weinig of niks konden regelen, zelfs bitumineuze coatings voor stalen pijpleidingen.
Leek goedkoop maar ze lagen iedere keer weer onder die boot te schrappen.

Sterkte met je project!
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Crashtender-NL » 23 Apr 2016, 22:55

vuuren1 schreef:Ooh, ik las dit toch onder jouw naam:
Daarna dure verf van het merk International er op volgens voorschriften.Netjes elke tussenlaag afgenomen met thinner en daarna dure antifouling erop.Heeft tot 4 jaar in het water gelegen en heb hem afgelopen week afgespoten en had meer staal in het zicht dan verf,heb een beetje het idee dat ons wat aangesmeerd word door de verfbrouwers

Kennelijk kijk je ook niet naar productsheets maar heb je eigen ideeën.
Nelf: 1 componenten coating? 3 lagen?
Dakcoating is op bitumenbasis.

Vroeger hadden we koolteer, toen kwamen er bitumineuze vervangers.
Dat was een ramp omdat het niet werkte.

Een dak ligt water op en een dak vaart niet door het water.
Dakcoating is mechanisch niet sterk (zelfs elastisch) en bedoeld voor aansmeren en repareren van dakbedekking.
Het is een (tijdelijk) lapmidel voor daken en goten.

Ik ken vele voorbeelden van mensen die iets voor weinig of niks konden regelen, zelfs bitumineuze coatings voor stalen pijpleidingen.
Leek goedkoop maar ze lagen iedere keer weer onder die boot te schrappen.

Sterkte met je project!

Hans ik heb 3 lagen Nelf metal coating op kaal bewerkt staal aangebracht,dat is volgens de product sheets een coating die voor de opbouw geschikt is en gebruikt word in de maritieme wereld dat is dus een speciaal roestwerende coating.Wat ik nu in gedachten heb is dat de volgende laag/lagen die ik aanbrengen dus waterdicht moeten zijn het helemaal niet uitmaakt wat daar onder zit?Ik doel dus op het feit dat de eerste 3 lagen voor opbouw geschikt zijn.De coating die ik er nu op wil brengen is bedoelt voor dakpannen of gevelplaten geen vloeibare coating.Als ik nu een normaal verfsysteem aan zou houden wat men normaal doet moet er na de 3 lagen een hechtlaag op en dat is ook op bitumen basis naar wat ik gelezen heb?En dan nog over de AF dat is toch ook elastisch? Ik weet dat je een zachte en een harde AF hebt

Gr Marcel
Crashtender-NL

ligplaats: Appingedam
info:

Berichtdoor Noordvaarder » 23 Apr 2016, 23:00

Crashtender-NL schreef:..........vaar niet zoveel,zit er toch over te denken om het eens te proberen,daarom zou ik graag in contact komen of misschien weten jullie een forum met mensen die toch de gok hebben genomen om iets anders te proberen dan het originele verfsysteem

Fantastisch spul,als je er tenminste vanaf moet.
Hou je iets over,geen nood,het volgende seizoen kun je het er zo weer op de kale plekken smeren.
Ik dacht ook dat het werkte,wat op een dak wil,wil ook op een boot.
Nee dus,en ik weet nu ook waarom.
Op een dak,ligtr het zo als de naam aangeeft,
"op het dak" , maar bij een boot, "hangt het aan de romp".
Het valt je er gewoon weer af.
En het grote voordeel is,je ziet het nooit weer terug,want het zinkt.
Dakcoating is voor "op" je dak,daar blijft het liggen,niet voor aan je boot,dat plakt niet,dat doet koolteer wel.
Noordvaarder

Berichtdoor vuuren1 » 23 Apr 2016, 23:16

Dat bedoel ik.. Met Kodok eens..
Iets voor op dak is niet voor een onderwaterschip bedoeld (zie mijn eerdere reactie).

Marcel,
Met alle respect maar je verhaal gaat echt nergens over.
Ik heb geen behoefte om dat allemaal te weerleggen.

Geloof nu maar dat bitumineuze coating geen succes is en zeker niet als het voor daken is bedoeld..

Anti-fouling is vergif en uitsluitend tegen aangroei. Het is nooit elastisch.
(ook daar heb je rotzooi in en beter spul)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor broekie » 24 Apr 2016, 06:48

Als er een probleem is geweest met de gangbare middelen is het moeilijk om via een forum de oorzaak op te sporen.
We kennen de werkelijke omstandigheden, voorbehandeling en werkwijze niet.
De oorzaak kan gelegen zijn in een foute handeling die niet als zodanig is onderkend door jou en helemaal niet als belangrijk wordt gezien.
Geen kritiek, maar op werven en in de verschillende jaargetijden zijn omstandigheden vaak niet optimaal, vaak plenty advies door "deskundigen".
Wat bv voor de een schoon is, is dat voor de ander niet.

Ik heb ook wel problemen gehad bij het aanbrengen van dure coatings en lakken. Was altijd mijn fout, niet het product.
Alles gedaan wat mij noodzakelijk en goed leek, maar dat ene restje wat zo vast zat bezorgde toch weer narigheid.
Kan je rustig laten zitten joh, maakt niets uit was het dan. Jammer, 150 euro coating verloren omdat het eraf kwam.

Er zijn bv al verschillende thinners en ontvetters. Waarmee je verdunt, of juist niet hebt verdunt. Restje oude laag? Was nauwelijks waarneembaar?
Vochtigheidsgraad tijdens uitharden en verwerken? Allemaal factoren die het resultaat kunnen beïnvloeden. Let op: KUNNEN beïnvloeden.

Neem maar aan dat de gangbare middelen die onder duizenden boten zitten, ook de mijne, gewoon goed zijn.

Ga je experimenteren omdat de gangbare middelen niet goed waren bij jou, ga je alleen verder van het pad af.
Daar ga je nooit betere resultaten mee boeken. De problemen om het weer in orde te krijgen kunnen kostbaar zijn, misscien moet je hem uiteindelijk wel laten stralen.

Zoek een passend systeem bij een van de leveranciers en vraag extra product informatie en advies bij deze organisatie voor jou specifieke omstandigheden.
Misschien is er wel iemand, die echt deskundig is, bereid om eens bij jou boot te kijken.
Als je toch geld uitgeeft en moet werken, doe het dan gelijk goed.
Succes!
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor HermanT » 24 Apr 2016, 08:25

Vocht is een belangrijke oorzaak van het mislukken van een verfsysteem op staal.
Je kunt het meest dure (of goedkope) verfsysteem gebruiken, maar als er maar een zweempje condens aanwezig is gaat het gegarandeerd mis.
Mijn tip: er zijn handige app's voor je smartphone waarmee je aan de hand van temperatuur en relatieve vochtigheid het dauwpunt kunt berekenen. Koop een eenvoudige infrarood thermometer (kost geen drol) en meet het te verven oppervlak. Schilderen kun je dan als de temp. van het te verven oppervlak een graad of drie hoger is dan het dauwpunt.
groet
Herman
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT

ligplaats: Heerenveen
info:

Berichtdoor Klaver vier » 24 Apr 2016, 08:58

Herman maar dan moet je nog wel de temperatuur van het dauwpunt weten anders weet je nog niks
Ik weet bijvoorbeeld de temperatuur van het damppunt niet, misschien kan je me dat vertellen
Gr René ( De Stoere)
Sorry niet goed gelezen door mij ,er staat immers dat daar een app voor is.
Klaver vier

Berichtdoor Popeye » 24 Apr 2016, 11:05

Waarom zoveel kritiek wanneer iemand eens iets anders wil proberen dan wat ieder ander doet. Wanneer die er niet waren geweest hadden we nu nog in grotten geleefd waar we na de jacht onze vrouwen aan de haren naar binnen sleepten. (dat waren me nog eens tijden :mrgreen:)
Zonder dwarsliggers geen vooruitgang!
Mijn lijfspreuk is dan ook: "Altijd wanneer je aan de kant van de meerderheid staat is het tijd om stil te staan en na te denken."(Mark Twain)
Ik voel mij daar goed bij!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye

ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Berichtdoor Marie Christina » 24 Apr 2016, 11:23

Het is geen kritiek, Jack.
Het is waarschuwen voor.

Wat hij wil is niet van een grot naar een huis, maar andersom.
Alle andere manieren zijn al eens geprobeerd.
De écht goede mogen niet meer, helaas.
Blijft over, de manieren die zich door de tijd heen bewezen hebben.
Van schapenvet via koperen platen naar koolteer en uiteindelijk antifouling.

Er is nog een spreekwoord: "Je moet het wiel niet opnieuw uit willen vinden. "

Mijn lijfspreuk is: "Als 1000en mensen mening A hebben, wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt. "
(Zelf bedacht, maar lijkend op die van Mark Twain. )
Iets waar IK mij heel goed bij voel.

Maar dat betekent níet dat je die mening A geheel van je af moet schuiven.
Het niet horen wil.

"Onderzoekt en behoud het goede " (De Bijbel )
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen