rvs

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

rvs

Berichtdoor helenakruiser » 17 Jan 2014, 15:28

Hallo...ik heb via een relatie een partij rvs buis kunnen krijgen, gepolijst, klasse 314, het is ruim voldoende om ons schip te voorzien van een nieuwe railing. Een vriend die rvs kan bewerken stelt voor om de huidige railing er vanaf ongeveer 5 cm af te zagen..de rvs buis past over de dan nog staande stukjes buis om deze vervolgens met een bout vast te zetten.Het is wellicht handig als de railing demontabel is bij een schilderbeurt, is dit aan te raden of gaat het geheid rammelen ?
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: rvs

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Jan 2014, 15:41

ik zou eerder bang zijn voor vocht wat er onder/ inkomt waardoor de staanders gaan rotten met afbreken als gevolg.
Ook vraag ik me af of 5 cm dan wel genoeg is om hem stevig vast te zetten.

ik was wel eenzelfde iets van plan alleen dan stukjes laten staan en daar het rvs aan vast lassen..

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor gast » 17 Jan 2014, 15:52

Prima idee, vroeger op deze manier veel hek en leuningwerk geplaatst.
Rammelen is afhankelijk hoe star je alles maakt.
De opzetstukjes goed conserveren en bijhouden.
Verder vreet rvs boutverbindingen zich vast op ijzer, hou daar rekening mee.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 17 Jan 2014, 18:49

Ik zou mooi niet tobben, glad afslijpen en blank maken en dan het rvs direct aan de opstaande rand of dek vastlassen. Een railing moet stevig zijn en niet met een paar bouten vast zitten op de 'oude' stukjes pijp.

En inderdaad, het is veel meer werk, maar het zit gelijk goed.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor varg » 17 Jan 2014, 19:40

afzagen, coaten, en de rvs-pijp met ms-polymeerkit op de stompen vastzetten. Er moet wel genoeg ruimte zijn tussen de twee delen voor een voldoende kitlaag.
Groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg

ligplaats:
info:

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jan 2014, 20:02

Zoals Jan zegt is het het best en het mooist en voor een beetje lasser niks meer werk.Dan de onderste twee centimeter netjes in de verf, dan is het zo als het hoort Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor gast » 17 Jan 2014, 20:53

Er worden weer enkele goedbedoelde adviesen gegeven die vanaf het toetsenbord heel simpel lijken. Een beetje lasser zal deze klus niet netjes klaren om de simpele reden dat het hier gaat over RVS op ijzer/staal.
Hiervoor heb je bij BMBE een speciale overgangselektrode nodig en een lasser die dit uit ervaring zonder fouten kan. Met Mig kan het ook maar dan heb je ook weet specifiek draad en beschermgas nodig.
Ben van school uit constructiebankwerker met meerdere Nil niveau 2 diploma's (bmbe en Mig Mag ) en heb tevens een certificaat voor RVS lassen, ben een geoefend lasser maar zo'n "simpel" klusje laat ik schieten.
gast

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 17 Jan 2014, 21:07

chaea schreef:Er worden weer enkele goedbedoelde adviesen gegeven die vanaf het toetsenbord heel simpel lijken. Een beetje lasser zal deze klus niet netjes klaren om de simpele reden dat het hier gaat over RVS op ijzer/staal.
Hiervoor heb je bij BMBE een speciale overgangselektrode nodig en een lasser die dit uit ervaring zonder fouten kan. Met Mig kan het ook maar dan heb je ook weet specifiek draad en beschermgas nodig.
Ben van school uit constructiebankwerker met meerdere Nil niveau 2 diploma's (bmbe en Mig Mag ) en heb tevens een certificaat voor RVS lassen, ben een geoefend lasser maar zo'n "simpel" klusje laat ik schieten.

maar het kan wel en daar gaat het om, ik zei niet dat makkelijk was ;)

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jan 2014, 21:47

Ik zal niet weten waarom dit niet netjes te lassen is .Gewoon met een elektrode,als de voorbewerking maar goed is dus netjes schoon gemaakt en goed pas las je het er zo aan.Niet alleen vanaf een toetsen bord,ik ben namelijk ook lasser.Mig Mag zou ik afraden.Tig is ook heel erg mooi.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor Jan Huibers » 17 Jan 2014, 22:17

Soieso Tiggen, dat spettert namelijk niet, en lasspetters kun je wel weghalen, er verschijnt altijd een klein bruin plekje en daar erger je je altijd aan. Zorg voor het juiste gereedschap, zorg dat het schoon in en zorg voor maatwerk voor de lasser. Daarna eerste 2 cm in de verf zetten, meerdere lagen en dan zit het perfect.

Of je doet het niet of je doet het goed zou ik zeggen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen