dieseltank...

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

dieseltank...

Berichtdoor helenakruiser » 21 Apr 2014, 11:17

Hallo..onze stalen boot had een watertank in de punt....zo'n 400 liter. Nu hebben wij een kleinere tank
geplaatst onder een kajuitbank....nu is er veel ruimte vrij gekomen om een dieseltank in de punt
te gaan plaatsen...de watertank is voorzien van enkele lagen cement....wat is nu verstandig....de cement
te verwijderen of voorzien van een sterke coating? En kan ik dan een tank laten maken van aluminium of is gestraalde
plaat een betere optie? Hoe zit het met aanzuig lengte van de toevoerslang...is daar een maximum aan, alsmede de
retour leiding...?
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: dieseltank...

Berichtdoor Klaver vier » 21 Apr 2014, 12:20

Sorry beetje onduidelijk verhaal,
Je hebt een nieuwe watertank onder de bank.
Je wil een nieuwe dieseltank in de punt.
Wat moet ik nou met het verhaal van de gecementeerde tank,wat je daar mee wil is mij niet duidelijk.
Als je een nieuwe dieseltank wil maken kan die prima van stalen plaat.
Bij ons is de kiel ( staal) de dieseltank,zit er al 43 jaar in zonder problemen.Onbehandelt staal.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor helenakruiser » 21 Apr 2014, 12:30

Misschien niet helemaal duidelijk....de oude situatie was dat er een huidtank fungeerde als watertank....afgewerkt met cement,
nu deze niet meer gebruikt gaat worden als watertank maar er een dieseltank in geplaatst gaat worden vraag ik mij af wat ik met de cement moet doen...zitten laten en zorgen dat het droog blijft of toch voorzien van een coating ?

Vriendelijke groet
helenakruiser

ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Berichtdoor Klaver vier » 21 Apr 2014, 13:04

Nu is het duidelijk,ik kan je alleen niet vertellen over wat je verder moet doen,mijn gevoel zegt coaten.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 21 Apr 2014, 19:27

Cement en dieselolie gaan niet samen.

Of de lengte van de aanzuigleiding goed is hangt af van de leidingweerstand, het hoogteverschil en de capaciteit van de opvoerpomp.
Is zo weinig over te voorspellen omdat in de opvoerpompenwereld vele verschillen bestaan.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor stentor950 » 21 Apr 2014, 19:41

Het is mij een raadsel waarom je van de watertank een brandstoftank wilt maken, maar mijn keus zal het niet zijn.

Als oud stuurman kustvaart zat er ook scheepsbouwkunde in het lespakket. Ik ben in die tijd niet één ontwerp tegengekomen waarin de brandstoftank voorin het schip was gebouwd! Je kunt wel raden waarom neem ik aan. De kans dat er wat misgaat bij een aanvaring, zit niet in het achterschip. Los van het feit dat bij lek raken, vervorming en scheurvorming diesel de boot instroomt is geheid aanwezig.
Bij een kleinere aanvaring - ook met de walkant- zou er door scheurvorming diesel in het milieu kunnen komen. Ik denk dat je een gepeperde rekening gaat krijgen voor de reinigings /milieukosten. Daarnaast krijg je volgens mij ook nog een probleem met je verzekeraar. Als ik jou was zou ik daar eerst maar eens gaan informeren voordat je deze stap zet.

Succes!
Ariadne kruiser
type: Stentor 950 OK/AK
Ligplaats WVA Aalsmeer
Gebruikers-avatar
stentor950

ligplaats: Aalsmeer
info:

Berichtdoor Klaver vier » 21 Apr 2014, 20:04

Heren een lees foutje,er staat niet dat Helena kruiser van de oude tank een tank wil maken.
Maar in de oude tank een nieuwe tank wil maken.
Het cement komt dus niet in de diesel tank,maar er onder.
Gr René ( De stoere).
Klaver vier

Berichtdoor vuuren1 » 21 Apr 2014, 20:14

@Stentor,

Dit is geen coaster met dubbele bodemtanks midscheeps omdat dat het minste effect op de trim heeft en een coaster veel brandstof mee moet nemen.
Daarbij heeft die coaster ook nog ballasttanks om de trim aan te passen.

Ik kom werkelijk nooit tegen dat de dieseltank van een plezierboot lek is gevaren, dat lijkt mij geen punt.
Ik ken ook geen regels over de plek van een dieseltank die door CE of verzekering worden gesteld.

Zelf zou ik geen tank helemaal voorin of opzij of achterin willen omdat een jachtje dan scheef ligt of (teveel) voorover of achterover ligt, dan zit je niet lekker..

We hadden ooit een opdrachtgever die absoluut een watertank helemaal voorin wilde hebben van 1000 liter (13.50 meter boot).
Heb ik geweigerd te leveren en hem voorgesteld die tank zelf aan te leveren + in de overeenkomst vermeldt dat e.e.a. uitdrukkelijk op zijn verzoek was.

Zo uitgevoerd en met lege tank lag het voorschip ca. 35-40 hoger waardoor de boegschroef lucht pakte..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen