hydraulische besturing gaat steeds zwaarder

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

hydraulische besturing gaat steeds zwaarder

Berichtdoor Jorisss » 02 Jun 2014, 20:09

Eind vorige seizoen een boot gekocht met hydraulische besturing(Vetus MTP30 stuurpomp, kleppenblok en tweede besturing). Stuurwiel draaide mooi licht tijdens keuring en aankoop (vond het eigenlijk gevoelloos sturen).
Voor mijn gevoel ging het sturen al snel zwaarder. Nu, afgelopen dagen weg geweest met de boot ging vandaag het sturen zo zwaar dat ik zeker weet dat er iets niet goed is, nu de vraag wat.
Wat zijn de onderdelen, en in welke volgorde, die ik na moet lopen en controleren?

Als ik de kraan op het kleppenblok omzet om zo met de helmstok te sturen (aangehangen roer) ipv met het stuurwiel lijkt alles wel licht te lopen. Zodra ik de kraan weer omzet en het stuurwiel meedraait als ik het roerblad heen en weer duw, loopt de boel zwaar.
Jorisss

ligplaats:
info:

Re: hydraulische besturing gaat steeds zwaarder

Berichtdoor Wolf1 » 02 Jun 2014, 20:45

Jorisss schreef:(Vetus MTP30 stuurpomp, kleppenblok en tweede besturing).
Als ik de kraan op het kleppenblok omzet om zo met de helmstok te sturen (aangehangen roer) ipv met het stuurwiel lijkt alles wel licht te lopen. Zodra ik de kraan weer omzet en het stuurwiel meedraait als ik het roerblad heen en weer duw, loopt de boel zwaar.

Even iets duidelijker kleppenblok en kleppenblok snap ik niet !
Neem aan, los kleppenblok voor dubbele besturing in combinatie met een kortsluit kraan op de cilinder voor helmstok besturing ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jorisss » 02 Jun 2014, 21:15

Wolf1 schreef:
Jorisss schreef:(Vetus MTP30 stuurpomp, kleppenblok en tweede besturing).

Even iets duidelijker kleppenblok en kleppenblok snap ik niet !
Neem aan, los kleppenblok voor dubbele besturing in combinatie met een kortsluit kraan op de cilinder voor helmstok besturing ?
Gr. Wolf1

Dat bedoelde ik inderdaad. Vraag me nu alleen ineens af of er een los kleppenblok zit. Dat zou ik morgen even moeten nakijken. En de kortsluitkraan zit net voor de cilinder, niet erop.
Weet niet of de MTP30 stuurpomp ingebouwde kleppen heeft?
Jorisss

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jun 2014, 22:28

Op een separaat Vetus kleppenblok zit nooit een afsluiter.
Een kortsluitkraan is dan ook geen kleppenblok maar slechts een by-pass kraan.

Met een dubbele besturing zal er ALTIJD een kleppen gebeuren bij horen en kan een stuurwiel NOOIT meedraaien als je het roer wilt bewegen (dat kan helemaal niet).

Ofwel ben je erg onduidelijk in je uitleg of zal er ergens een veer van een klep stuk zijn in een kleppenblok (een kleppenblok kan bij Vetus apart zijn gemonteerd of de stuurpomp heeft kleppen).
De MPT 30 is al oud en daar kan ik weinig gegevens over vinden, als er achter de stuurpomp een aangemonteerd stuk zit dan zijn dat de terugslagkleppen.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 02 Jun 2014, 22:48

Mpt30 heeft zeker geen kleppen in de pomp.
Het feit dat het stuurwiel draait bij het bewegen van het roerblad duidt op zich al op
een probleem met het klppenblok. zoals Hans zegt, het kan een veer zijn, maar ook vuil.
Van de oudere vetus klppenblokken weet ikdat ze demontabel zijn.

Overigens heb ik eerder gezien dat de kortsluitkraan op het kleppenblok werd geplaatst omwille van bereikbaarheid
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jorisss » 03 Jun 2014, 06:54

Heb in de papieren en handleidingen die bij de boot zaten gevonden dat de MTP30 een axiaal plunjer pomp is en dat deze uitgerust kan worden met een seperate bypass kraan voor een nood-of helmstokbesturing. Dit is bij mij het geval.
Ook heeft deze axiaal plunjer pomp geen kleppen. Ook niet apart of los in de leidingen.
Jorisss

ligplaats:
info:

Berichtdoor JerryR » 03 Jun 2014, 14:47

bericht verwijderd zie dat er wel een kleppenblok tussen zit.
Laatst gewijzigd door JerryR op 03 Jun 2014, 15:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor Lucter » 03 Jun 2014, 14:54

JerryR schreef:dan zit er weinig tussen, als de olie nog dun is en er geen leidingen bekneld zitten blijft alleen je pomp over denk ik.

Beter lezen jerry, zie start van zijn topic; heeft kleppenblok!

Twee stuurpompen zonder ingebouwde kleppen en zonder apart kleppenblok werk zowieso nooit :!:
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jorisss » 03 Jun 2014, 15:09

Nee, nu gaat er iets fout, er is één stuurpomp!
De tweede bedieningsplek is de helmstok, geen tweede stuurpomp.
Ook geef ik aan dat het een axiaal plunjer pomp is, die zonder kleppen werkt. Zo staat het ten minste in de inbouwhandleiding van Vetus. Wanneer de stuurpomp en cillinder met een kortsluitkraan/by-pass is voorzien kan een helmstok als tweede stuurstand danwel noodvoorziening dienen.

Dus, stuurwiel ->stuurpomp->leidingwerk->kortsluitkraan->cillinder->aangehangen roer.
Het heeft dus ook goed gefunctioneerd, alleen afgelopen dagen ging het sturen steeds zwaarder met het stuurwiel. Wanneer de by-pass kraan wordt omgezet draait het stuurwiel niet mee bij bewegen aangehangen roer maar gaat het wel licht. Bypass kraan weer omzetten, stuurwiel draait zwaar én draait mee bij bewegen aangehangen roer. Dit is al zo vanaf moment aankoop en keuring schip (toen liep alles wel licht).

Hoop dat het zo duidelijk is.
Jorisss

ligplaats:
info:

Berichtdoor Lucter » 03 Jun 2014, 15:17

Ik ga effe een bakkie doen..... :shock:

Edit, bakkie was lekker.

Bestaande situatie is vreemd, maar daar kun jij niets aan doen, je hebt het zo gekocht.
Als het met de helmstok soepel loopt, lijkt het dus niet in je roeraanhanging of cilinder te zitten.
Blijft over leidingen/stuurpomp. Dus eerst leidingen controleren, indien oke zal het de stuurpomp zijn.

Normaal verslijt je zo'n pomp niet op een jacht, meestal is vocht (water van buiten) de oorzaak van het probleem waardoor er corrosie ontstaat.
Lucter

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen