roer piept

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

roer piept

Berichtdoor riny » 11 Jun 2014, 21:13

Goede avond,

vanavond bij de boot geweest gisteren terug het water in gegaan na een week precies op de kant te hebben gestaan. nu ik heb ik de motor laten lopen en alle afsluiters na gekeken en ook het sturen gecontroleerd of alles lekker loopt. eigenlijk geen problemen alleen bij het rond draaien van mijn stuur piept er onder het schip iets. ik verwacht het roer echter heb ik deze gelijk daarna gesmeerd met een hand pomp 3 keer pompen koppeling met een nippel naar het roer echter blijft het piepen. iemand enig idee wat die kan zijn voor dat die eruit ging was dit probleem nog niet. het is zowel bij het naar stuurboord en naar bakboord sturen.

als er meer info nodig is hoor ik het graag er zat geen speling op toen die te water ging
riny

ligplaats: Den Bosch
info:

Re: roer piept

Berichtdoor Marcel010 » 11 Jun 2014, 21:23

Ik neem aan dat je staalkabelbesturing hebt?
Het zou een katrol kunnen zijn die niet helemaal fris meer is, hebben wij ook last van gehad.

Kabel goed op spanning?
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Berichtdoor riny » 11 Jun 2014, 21:27

bedankt voor je reactie allen is het hydraulische besturing dus alles rond om kettingen en katrolletjes is uitgesloten
riny

info:

Berichtdoor vuuren1 » 11 Jun 2014, 23:34

Kan zomaar een zingende schroef zijn.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor elrenegado » 12 Jun 2014, 08:21

vuil in je hydroulische leidingen ?
verrot lager van het roer (onderste) ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Jun 2014, 10:49

De reactie van Hans van Vuuren verbaasde mij, ik had er nog nooit van gehoord. Even wat gegoogeld en ik vondt het volgende.

Aandacht voor zingende schroef
Dit onderwerp heeft de aandacht van een doorsnee jachtschipper als bij het varen op de motor het zingende geluid dat “ergens achter bij de boot vandaan” komt begint op de zenuwen te werken. De schipper meent dan dat de schroef “zingt”. De meest populaire maatregel is het dan om een “anti- zingrand” aan de schroef te vijlen. Overigens is het ook mogelijk om naast het “zingen” trillingen te vernemen.
Laten we een ding voor weg nemen: Gezang is dit eentonig gelijkvormig geluid beslist niet en een schroef kan niet zingen!
En laat u de schroef voor al niet verknoeien door er een anti-zingrand aan te veilen zonder te weten wat men hiermee doet.
De oorzaak van dit zogenaamde zingen is slechts op grond van deskundig onderzoek te vinden. Maar dit onderzoek is slechts de helft van het werk. Belangrijk zijn dan vervolgens de juiste maatregelen te vinden om het euvel te verhelpen.
Uiteraard kan de schroef de boosdoener zijn: Dit is dan een zaak van de maker van de schroef. Veel vaker is wordt dit geluid veroorzaakt door torsietrillingen in de schroefas door een te dunne as of een slechte uitlijning tussen as en motor.
Er zijn enkele eenvoudige tests mogelijk voor een indicatie of de schroef of de as de oorzaak zou kunnen zijn:
1 Varieer tijdens een proefvaart het toerental stationair naar maximaal mogelijke toeren en let op het volgende:
a. neemt het geluid toe bij toenemende toeren
i. Zijn in toenemende maat trillingen in het achterschip te vernemen?
ii. Heeft de boot al vanaf begin last hiervan?
iii. Komt de motor niet traag aan het nominale toerental?
Of
b. houdt het bij hogere toeren weer op te “piepen” d.w.z. beperkt het zich het
geluid tot een marge rond een bepaald toerental?
i. Is de frequentie van het geluid te meten en gelijk met het toerental van
de as?
ii. Komt dit verschijnsel ook voor bij andere hogere toeren?
2 Zijn de vragen onder 1 a met “ja” te beantwoorden is de schroef verdacht het geluid te veroorzaken. Volgende vragen zijn bij visuele controle te stellen:
a. Is de spoed van alle schroefbladen gelijk? (Let op beschadigingen en fabricatiefouten)
b. Zijn er slijtageplekken aan schroefbladtippen of aan de onderdrukzijde te zien?
Vervolgens is te onderzoeken wat verder te doen is. Het kan dat de schroef niet bij motor en schip past. Maar ligt het aan de schroef zelf dan zou de maker van de schroef moeten worden aangesproken.

3 Zijn de vragen bij 1 b positief dan is er sprake van torsietrillingen van de as. Dit komt bij jachten en kleine boten heel vaak voor door slechte uitlijning van motor en as. Ook een “goede” flexibele koppeling maakt een nauwkeurige uitlijning beslist noodzakelijk. Vaak wordt hieraan te weinig tijd besteed bij de inbouw omdat dit tijdrovend precisiewerk is. Het kan ook zijn dat de uitlijning veranderd door een slappe constructie of versleten dempers. Valt met de boot wel eens droog of komt een lagerbok in de winter wel of niet onder de motorfundatie te staan? Zorg bij twijfel in ieder geval voor een correcte uitlijning. Want een slechte uitlijning kost geld.
Voor de dikte van de as geven motorleveranciers richtlijnen waarin de minimale diameter afhankelijk is van nominaal toerental en vermogen. Om torsietrillingen helemaal uit te sluiten zijn deze aanbevelingen wat kort door de bocht. Er zijn meer parameters van invloed
Indien verder onderzoek gewenst is zou dit moeten worden uitgevoerd door een expert die op dit gebied zeer goed onderlegd is maar ook dit is tijdrovend en kostbaar. Bij kleine boten blijft men dan wat proberen om hoge kosten uit te sparen.
Het uiteindelijke doel van een onderzoek is aan te geven hoe het euvel te verhelpen is. Dit is helaas niet met een checklist te realiseren om dat het samenspel tussen ontwerp en constructie van de romp enerzijds en de motorinstallatie met schroef en as anderzijds hiervoor te complex is. Een waarschuwing voor ontwerpers is dat fouten gemaakt tijdens het ontwerpen van de opstelling van de voortstuwingsinstallatie in een later stadium mogelijk niet meer goed te herstellen zijn.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor riny » 12 Jun 2014, 11:05

bedankt voor de reacties echter komt het geluid alleen voor als ik mijn stuur rond draai of de motor aan of uitstaat maakt niet uit.
riny

info:

Berichtdoor Lucter » 12 Jun 2014, 11:57

Negen va de tien; wat vuil/verf in lager of bus, gaat vanzelf over ;)
Lucter

ligplaats:
info:

Berichtdoor pascall » 12 Jun 2014, 16:03

Muizenklem met onderwaterkaas? grapje, ik denk ook wat hier boven is gemeld.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jun 2014, 21:37

riny schreef:bedankt voor de reacties echter komt het geluid alleen voor als ik mijn stuur rond draai of de motor aan of uitstaat maakt niet uit.

Dan zit het in het drooglopen van de roeras en dat zal een stalen as zijn die op de wal is gaan roesten.
Of de boot is vervormd doordat de boot slap is en ook verkeerd is neergezet.
(Merk boot?)

Schroefasvet is op basis van lithiumzeep en vrij dik, ik zou toch proberen nog een aantal malen door te pompen.
Desnoods met een fohn een poosje op de koker nabij de lagers omdat warmte het vet meer vloeibaar maakt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen