Hallo allen,
Bij mijn stalen bakdekker is behoorlijk wat gedubbeld onder de waterlijn. Door de vorige eigenaar een plaatje hier en en plaatje daar, en sinds wij hem hebben er zelf een paar jaar geleden 4 grote platen onder laten lassen (de boeg aan beide kanten en een meter of twee daarachter nog tweemaal(beide kanten) een meter over de volledige diepte tot aan de kiel(klein opgelast middenstripje).
Nu is het zo dat ik voor mijn gevoel al het 'contact met de boot' kwijt ben. De gaten waaroverheen is gedubbeld zijn nog steeds zichtbaar aan de binnnenkant (het hele interieur is eruit). Aan de dekrand lekt soms wat water naar binnen, en dat gaat natuurlijk automatisch naar het laagste punt van de boot (ook middenonderin zitten gaatjes in de oude platen). Resultaat is dat er water staat tussen de nieuwe dubbelingen en de oude platen. Dit lijkt me vooral erg slecht voor de dubbelingen (waarvan ik van het grootste deel ook niet weet hoe oud die zijn). Ik heb een jaar of 2 geleden een paar kleine vierkantjes uit het midden van de oude platen geslepen om eronder te kunnen kijken... dat heb ik op ongeveer het laagste punt gedaan, dus zo kan ik de boel aardig droog deppen als het nat is.
Echter: het liefst zou ik uit het midden van de boot (laagste punt) overal waar hij gedubbeld is de oude staalplaat over een breedt van een cm of 10 wegslijpen, zodat ik in het midden van de boot van binnenuit rechtstreeks op de (nieuwe) buitenkant kijk. Mijn vraag is nu: Kan ik dit ongestraft doen? Of haal ik bijvoorbeel de hele constructe van de boot overhoop doordat ik hem in feite in het midden doormidden snijdt?
Plan B zou zijn gewoon nog een paar van die 'kijkvakjes' erbij maken, maar niet structureel het midden eruit slijpen.
Hoor heel graag hoe jullie hierover denken!
Groet en dank,
Bart