Gedubbelde stukken eruit slijpen??

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Gedubbelde stukken eruit slijpen??

Berichtdoor BBart » 25 Feb 2015, 17:09

Hallo allen,

Bij mijn stalen bakdekker is behoorlijk wat gedubbeld onder de waterlijn. Door de vorige eigenaar een plaatje hier en en plaatje daar, en sinds wij hem hebben er zelf een paar jaar geleden 4 grote platen onder laten lassen (de boeg aan beide kanten en een meter of twee daarachter nog tweemaal(beide kanten) een meter over de volledige diepte tot aan de kiel(klein opgelast middenstripje).

Nu is het zo dat ik voor mijn gevoel al het 'contact met de boot' kwijt ben. De gaten waaroverheen is gedubbeld zijn nog steeds zichtbaar aan de binnnenkant (het hele interieur is eruit). Aan de dekrand lekt soms wat water naar binnen, en dat gaat natuurlijk automatisch naar het laagste punt van de boot (ook middenonderin zitten gaatjes in de oude platen). Resultaat is dat er water staat tussen de nieuwe dubbelingen en de oude platen. Dit lijkt me vooral erg slecht voor de dubbelingen (waarvan ik van het grootste deel ook niet weet hoe oud die zijn). Ik heb een jaar of 2 geleden een paar kleine vierkantjes uit het midden van de oude platen geslepen om eronder te kunnen kijken... dat heb ik op ongeveer het laagste punt gedaan, dus zo kan ik de boel aardig droog deppen als het nat is.

Echter: het liefst zou ik uit het midden van de boot (laagste punt) overal waar hij gedubbeld is de oude staalplaat over een breedt van een cm of 10 wegslijpen, zodat ik in het midden van de boot van binnenuit rechtstreeks op de (nieuwe) buitenkant kijk. Mijn vraag is nu: Kan ik dit ongestraft doen? Of haal ik bijvoorbeel de hele constructe van de boot overhoop doordat ik hem in feite in het midden doormidden snijdt?

Plan B zou zijn gewoon nog een paar van die 'kijkvakjes' erbij maken, maar niet structureel het midden eruit slijpen.

Hoor heel graag hoe jullie hierover denken!

Groet en dank,

Bart
BBart

ligplaats: Amsterdam
info:

Re: Gedubbelde stukken eruit slijpen??

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Feb 2015, 11:32

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld. Mischien kun je foto's plaatsen?

Het ligt eraan hoeveel spanten je hebt zitten, hoever ze uit elkaar zitten.

Als ik het eerste stuk van je verhaal goed begrijp is het het beste om droog te gaan en de boel volledig weg te halen. Dat je dus van binnen zo op de betonnen vloer kijkt.
Dat doe je met langs-scheepse stroken van niet meer als de helft van je scheepslengte en een halve meter breed. Telkens de spanten goed blank maken en de nieuwe plaat aan de spanten lassen dmv kettinglas.
De naden tussen de nieuwe platen inslijpen met een slijpschijf en dan dicht/vastlassen.

Op die manier kun je je hele onderwaterschip vernieuwen en weet je weer wat je hebt.

Nu is het zo dat je geen idee hebt waar het water staat, waar dat de gedubbelde stukken van binnenuit door gaan rotten en wanneer je boot transformeert naar duikboot. Als dat in de haven gebeurt als je er zelf niet op zit is het niet leuk maar niet zo er als wanneer je midden op groter vaarwater zet met je gezin aan boord en hij gaat onder.

Ik heb zoiets al vaker gedaan en dat duurt echt geen maanden, als je alle spullen goed voor elkaar hebt is het een kwestie van een paar dagen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor teun » 27 Feb 2015, 15:11

als je dubbelt, en je last de boel secuur dicht, kan er geen zuurstof bij komen dus geen corrosie
nu is de situatie gecreëerd, door die kijkgaten, dat er zuurstof bij komt, ofwel de boel rot tussen de dubbeling door
deze situatie nu geeft ellende
persoonlijk ben ik geen voorstander van dubbelen, de boot wordt een stuk zwaarder, en je weet nooit wat de boel tussen die dubbeling doet
het interieur ligt er nu uit, dit is het moment om het vlak aan te pakken
ik zou of alle slechte stukken eruit slijpen, inclusief alle dubbelingen, en plaatselijk nieuwe plaat in lassen
of idd, de romp geheel vernieuwen, maar als het een rondspant is zal dit weer niet meevallen voor een doe-het-zelver
ik vraag me af wat de meeste tijd kost trouwens, al die stukken repareren vreet tijd
Teun
teun

ligplaats:
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 27 Feb 2015, 17:14

Met de juiste spullen kost het echt niet zoveel tijd.

We hebben hier een platenwals staan dus rondspant is geen probleem, plasmasnijder erbij. Electrodelasapparaat binnen voor de nieuwe huid aan de oude spanten. Is vaak erg oud koolstofstaal en dan is electrode beter als MigMag. De naden tussen de nieuwe huidplaten dan weer wel met MigMag.
Is met een paar dagen gebeurt hoor....
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor BBart » 28 Feb 2015, 14:04

Dank voor jullie reacties!

De boot ligt nu op het droge (anders zou ik nooit durven te slijpen!) en het beton is er al uit (dat lekte langs de randen, dus ik wilde het staal kunnen zien). Er zitten om de +/- 60 cm spanten, alleen zijn die soms ook erg slecht. Zou het een idee zijn om bijvoorbeeld naast de slechte spanten een strip over de breedte in te lassen als vervanger?

Het vervangen van het vlak zou natuurlijk verreweg het beste zijn. Ik geloof wel dat als je het goed voorbereidt en je het kan (of iemand inhuurt die het kan, dit relatief snel gedaan kan worden. Alleen heb ik alle apparatuur die je noemt niet, en beschik ik ook niet over de kwaliteiten om goed te lassen (het houdt op bij twee stukken staal aan elkaar maken). Dat wordt dan dus een prijzige onderneming. Daarbij vind ik het ook zonde van de grote platen die ik eronder heb laten lassen. Het extra gewicht is juist mooi meegenomen omdat het beton eruit is :) En lucht zat er toch al tussen omdat over gaten is gedubbeld.

Als korte termijn optie zou ik dus de buitenhuid weer zichtbaar willen maken vanaf binnen (en kunnen behandelen van binnenuit), zonder dat dit ten koste gaat van de constructie van de boot. Is de optie die ik hierboven beschrijf een idee?

Ik zal kijken of ik vandaag wat fototjes kan maken!

Groet,

Bart
BBart

info:

Berichtdoor ErikH » 28 Feb 2015, 17:20

Hoe ik dit zou aanpakken; Van binnenuit de rotte stukken wegslijpen tot aan de lasnaad van de dubbeling. Vervolgens de gedubbelde plaat aan de spanten vast lassen.

Gr.

Erik
ErikH

ligplaats: Omg. Leiden
info:

Berichtdoor BBart » 03 Mrt 2015, 10:21

Goedemorgen,

Dank voor je tip Erik, lijkt me ook een haalbare optie!

Zie hieronder een aantal foto's. Op de middelstje foto zie je dat de spanten (allemaal) in het midden onderbroken zijn. Zou het goed zijn om de originele platen waar de boot gedubbeld is zo veel mogelijk (recht eronder gaat denk ik niet) onder de spanten weg te slijpen? En is het misschien een idee om de spanten waar ze onderbroken zijn met stukjes strip aan elkaar te lassen (aangezien de verbindende plaatjes hier en daar flinterdun zijn)? Ik zou ook ipv een stuk strip nieuwe plaatjes aan de spanten kunnen lassen (waar de huidige echt dun zijn)?

Groet,

Bart

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
BBart

info:

Berichtdoor Jan Huibers » 03 Mrt 2015, 15:49

Nu alles eruit is zou ik toch echt alle slechte stukken er helemaal uitslijpen/snijden en nieuwe platen en spanten erin. Nu kun je er erg goed bij. Dan is het helemaal een eitje om het goed te doen.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor Klaver vier » 03 Mrt 2015, 18:01

Ik zou het in de breedte er uihalen tot voorbij de vloerdragers en ruim onder het geklonken stuk.
Dan zou ik er over de breedte inplaats van over de lengte bijvoorbeeld steeds een meter inlassen en dan pas de volgende meter eruit halen dan hou je ook het verband er in.
Over de breedte in plaats van een spant een beetje zwaar stuk plaat in het model van de bodem zagen of slijpen met in het midden een opening waar eventueel water doorheen kan van voor naar achter.
Ik zou hem niet onder de bestaande spanten doorslijpen maar juist ernaast,dan alle oude plaat onder de spant weghalen en de spant er naderhand als hij nog goed is weer aan de nieuwe plaat vastlassen.
Een heel verhaal maar dan zit het wel goed.
Succes Gr René ( De Stoere).
Ps Niks dubbele maar er tussen lassen
Desnoods de platen eerst op elkaar dan de slijper erdoor en dan aan elkaar lassen
Klaver vier

Berichtdoor Lankiestorm » 03 Mrt 2015, 18:41

1
Laatst gewijzigd door Lankiestorm op 27 Apr 2016, 07:27, in totaal 2 keer gewijzigd.
Lankiestorm

ligplaats: Loosdrecht
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen