Mooie oplossing voor droge uitlaat?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Mooie oplossing voor droge uitlaat?

Berichtdoor Marcel010 » 14 Mei 2015, 19:18

Ik heb een watergekoeld spruitstuk en een droge uitlaat van circa 2 meter door de boot lopen.
Bij de motor zit een compensator, dan een stuk buis, dan een demper en dan weer weer stuk buis en daarna zit er een soort sifon:

Afbeelding

Daarna gaat de buis door de spiegel naar buiten en is daar afgelast en gaat vervolgens met een bocht naar boven door het zwemplatau:

Afbeelding

Dat stuk bij het zwem plateau is nu rot, dat hangt ook altijd een beetje half in het water.

Mijn idee is om de uitlaat bij de speigel nu weg te halen en dicht te maken.
Vervolgens ook de sifon eraf te slijpen, vanaf daar een nieuw stuk pijp en een centimeter of 20 hoger door de spiegel heen, dan kom ik ook ruim boven het zwemplateau uit.
Nu zijn ook telkens die planken zwart omdat de uitlaat er zo dichtbij zit.
Ik wil dan eigenlijk een stukje pijp van 2 centimeter buiten door de spiegel laten uitsteken en dan een sierstukje erop, net zoals ze bij auto's ook wel gebruiken:

Afbeelding

Wat vinden jullie daarvan?

Is het een probleem om de buis de spiegel naar buiten te laten komen en dan af te lassen?
Ik zat ook te denken om anders een iets groter gat te maken en dan de uitlaat daar doorheen te steken en binnen te ondersteunen, dan staat die hete leiding niet in contact
met vlak.

Iemand suggesties?
Laatst gewijzigd door Marcel010 op 14 Mei 2015, 20:37, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Marcel010

ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Mooie oplossing voor droge uitlaat?

Berichtdoor aquanaut » 14 Mei 2015, 19:52

Marcel,

Je bedoelt vast "spiegel" waar je "vlak" schrijft.
Vlak is de onderkant van de boot.
Die truc om de uitlaat onder de waterlijn door de spiegel te voeren werd vaak gedaan voor de warmtebeheersing.
Je zal zien als je dit boven het zwemplateau gaat uitvoeren je daar een lelijke brandplek rond de pijp gaat krijgen.
Eigenlijk moet je het net zo oplossen als met je schoefaskoker:
Maak het gat in de spiegel groter en neem een pijp met flens die je in het gat in de spiegel last of bout.
Als je dit van RVS maakt rot het niet en kun je het mooi polijsten.
De overgangslas zit dan ook mooi droog binnen.
Of je zet een zeewaterpompje op je peu en maakt het geheel water geïnjecteerd.
Mocht je hem droog houden wel weer een zwanenhals maken.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Marcel010 » 14 Mei 2015, 20:44

Je hebt gelijk wat betreft de spiegel, ik heb het aangepast.

De doorvoer is niet helemaal onder de waterlijn, sterker nog als de boot stil ligt dan raakt de onderkant van de pijp niet eens het water.
Of is het zo dat het water dat onderste deel van de spiegel meer koelt, bedoel je dat te zeggen?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met een pijp met flens.
Althans, dat snap ik wel, maar waar komt de flens dan precies?

Ik ben nu juist bezig om alles winter/hufter proof te krijgen, dus ik wil eigenlijk geen watergekoelde uitlaat.

Waarom zou ik trouwens de sifon erin houden bij de droge uitlaat als de opening ruim boven water uitkomt?
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor wollie visscher » 14 Mei 2015, 20:55

Ik heb de uitlaat door de spiegel zo uitgevoerd, gat in de spiegel geboord en wat door de spiegel gaat is draad opgesneden ,de binnenkant een op de uitlaat een ring gelast pakking tussen de spiegel en aan de buitenkant met een knie met binnendraad vast gezet .Zit nu 2 jaar en geen problemen met de verf op de spiegel

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door wollie visscher op 14 Mei 2015, 21:03, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
wollie visscher

ligplaats: Zwarsluis
info:

Berichtdoor Marcel010 » 14 Mei 2015, 20:58

Ook een mooie oplossing Wollie, heb je een foto van de buitenkant toevallig?
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor wollie visscher » 14 Mei 2015, 21:12

Afbeelding Knie uitlaat buitenkant spiegel.
Gebruikers-avatar
wollie visscher

ligplaats: Zwarsluis
info:

Berichtdoor Davidos » 14 Mei 2015, 21:12

Voor je veiligheid, en waarschijnlijk ook voor je verzekering, moet je de uitlaat isoleren vanaf je water gekoelde uitlaat spruitstuk tot waar je uitlaat door de spiegel gaat.

Ik heb dat met 5cm breed glasweefselband gedaan, met flinke overlap en dat per 10cm vast gezet met ijzerdraad.

Er komt duidelijk minder warmte door de vloer en Centraal Beheer is nu ook tevreden.

groet,
Davidos
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos

ligplaats: Loosdrecht
info:

Berichtdoor Marcel010 » 14 Mei 2015, 21:19

Netjes Wollie, bedankt!

@Davidos, klopt dat heb ik precies met datzelfde band gedaan als wat jij bedoeld, 3 lagen en je kan de uitlaat nu gewoon vastpakken na een paar uur varen.
Dit was een oude foto van toen we de oude glaswol isolatie er net hadden afgehaald.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Berichtdoor aquanaut » 14 Mei 2015, 21:36

Als Wollie die uitlaat helemaal isoleert zal hij ook warmte sporen krijgen op de spiegel.
Juist het niet isoleren zorgt ervoor dat de pijp een belangrijk deel van zijn warmte verliest in de boot.
Met alle daarbij komende gevaren natuurlijk!
@marcel: even in gove stappen: zaag een gat 100 in de spiegel, neem een stuk RVS pijp 50 las hier een mooie RVS flens op van 150 rond.
Steek de pijp van buitenaf in het gat, bouten met een pakking of van binnenuit lassen (dan wel een kitrandje aan de omtrek van de flens) naar keuze draad erop snijden en fitten, of lassen aan de uitlaatpijp.
Het rvs is gelijk een goede warmte isolator.
(Maten ter indicatie)

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor Marcel010 » 14 Mei 2015, 21:52

Duidelijk, omdat het gat wat groter is maakt het dan geen contact met de buis zodat de warmte beperkt blijft.
Ik heb even zitten kijken voor die flensen maar dan kom je al snel op zoiets uit:

Afbeelding

Ik zal even kijken of er nog iets beters verkrijgbaar is, dit wordt wel erg grof.
Gebruikers-avatar
Marcel010

info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen