dekwaspomp aftakken van wierfilter motor.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

dekwaspomp aftakken van wierfilter motor.

Berichtdoor JerryR » 15 Jun 2015, 07:35

Heren, Ik ga een dekwaspomp inbouwen, nu wil ik geen extra gaten maken in de romp, dus had ik het idee om de aanzuig van de pomp af te takken van (na) het wierfilter van de motor, is dit mogelijk of ga ik dan problemen krijgen met de vacuum van de aanzuig van de motor (lucht terug zuigen door de dekwaspomp) Dat ik niet kan spoelen als de motor draait is mij bekend maar dit zal niet gebeuren tijdens het varen.

Ik kan er altijd nog een kogelkraan tussen zetten, om evt problemen met vacuum te voorkomen, voordeel van het na het wierfilter zetten is dat grof vuil ook achterblijft in het wierfilter. en er geen extra filters hoef te monteren.

gr Jerry
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Re: dekwaspomp aftakken van wierfilter motor.

Berichtdoor broekie » 15 Jun 2015, 07:57

Je kunt ook terugslagkleppen in de leidingenen plaatsen. Dan voorkom je dat er water uit de motor of dekwaspomp wordt aangezogen.

Of het nadelig is om de waterinlaat van de motor te nemen heb ik geen ervaring mee.
Ik denk het niet, maar zelf heb ik de inlaat van het toilet genomen.

Maar er mag voor de motor geen valse lucht aangezogen worden via het wierfilter. Ander doet je impeller pomp het niet.
Dus ik zou de aanzuig voor het wierfilter plaatsen en dan een extra voorfilter bij de pomp.

Er zijn boten uitgerust met een standbuis waaraan meerdere kogelkranen worden gemonteerd als waterinlaat.
Dus ik denk dat een gecombineerde inlaat kan.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Klaver vier » 15 Jun 2015, 10:42

Als je er afsluiters tussen zet moet het altijd kunnen,dan kan het elkaar niet beinvloeden lijkt mij
Bij ons zit er tuussen de dekwaspomp helemaal geen filter,gaat tot nog toe altijd goed.
Ik zou hem zeker niet aftakken na de wierfilter,dan krijg je volgens mij wel problemen.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor broekie » 15 Jun 2015, 11:25

Als je iets maakt moet je het zoveel mogelijk "foolproof" doen in mijn ogen.
Geen installaties maken die speciale voorschriften hebben bij gebruik met dit soort zaken.
Gaat altijd een keer mis.

Je kunt dit makkelijk zo maken dat het altijd werkt zonder speciale handelingen als kranen wel perse open of dicht.
Ik maak mijn schip vaak onder het varen schoon. Dus alles kan op ieder moment.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie

ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Berichtdoor Klaver vier » 15 Jun 2015, 12:04

Broekie ik ben het met je eens,maar als je alles op de zelfde leiding zet zonder afsluiters gaat het echt niet goed.
Een extra doorvoer is gewoon het mooist niks geen geklungel op de wierbak aansluiting.
En terugslagkleppen op vuilwater werkt ook niet ( Gaat maar heel even goed)
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Berichtdoor swblom » 15 Jun 2015, 13:25

Is het niet mogelijk om een elektrisch bediende afsluiter voor die pomp te zetten? Op het moment dat je de pomp aanzet gaat ook die afsluiter open en heb je water.
swblom

ligplaats:
info:

Berichtdoor iJack » 15 Jun 2015, 16:24

Nooit doen, vragen om een een vergissing, het is de koeling van het hart van je schip daar wil je niet mee experimenteren. Het zal ongetwijfeld goed gaan zeker in het begin maar er komt een dag.......

Jack
Afbeelding
kijk vooruit, anders sta je met de rug naar de toekomst...
Gebruikers-avatar
iJack

ligplaats: RMU
info:

Berichtdoor kajoe » 15 Jun 2015, 18:19

ik had op mijn luxe motor 2 mogelijkheden 1 was via de wier pot deze met een t stuk op de pot,deze was vrij groot ,met een afsluiter tussen het dekwas gedeelte ,en een aparte pomp op de motor,de tweede was de koelwaterpomp zelf dit was een dubbel werkende sihi pomp met grote opbrengst na de pomp een afsluiter op het dekwas gedeelte .
de extra mogelijkheid was de dekwas op de hydrofoor voor schoon water ,moet er wel bij zeggen dat mijn drinkwater tank toen 15 kub was.
de aparte pomp kon ik ook als lenspomp gebruiken ,uiteraard met de nodige omleidingen en afsluiters ,alles uitgevoerd met kogel afsluiters.
dit op een daf 615 df m.
de pompen stonden alle met 1 v snaar ,op de motor plus nog 2 dynamo,s 80 amp los van elkaar ,op de motor zat maar 1 dubbele poelie ,daar nog een dubbele voor geplaatst.
het kwam haast niet. voor dat ik dekwaste als we voeren.
groet wout.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor RonaldL » 16 Jun 2015, 11:27

wij gebruiken de dekwaspomp ook voor afspoelen van de ankerketting en anker tijdens anker-op-manoeuvre. Dus als de motor aan staat.
RonaldL

ligplaats: Marina di Ragusa
info:

Berichtdoor pascall » 16 Jun 2015, 17:26

Geen enkel probleem, heb al 20 jaar de dek was pomp op de wierbakfilter zitten, als je hier door water in de motor trekt is er iets goed mis!
Immers, als dat zou gebeuren betekent dat je waterlock tot de rand toe vol met water moet staan en je beluchter verstopt moet zijn, dan nog moet je pomp zo krachtig zijn zonder dan valse lucht te trekken door de uitlaat, om dan als nog de motor vol te pompen!
Als de beluchter in orden is (open beluchter) de waterlock goed bemeten, geen enkel bezwaar.

Mvg,

Pascal.
pascall

ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen