Er is al zeer veel over gesproken, maar snij het toch nog een keer aan.
Nu ik een nieuwe boot heb ben ik ook kritisch naar de electrische installatie aan het kijken.
Hoewel op zich alles goed in orde lijkt, zijn er toch een paar kleine dingen die me niet lekker zitten.
In de history van het schip heb ik een vlaktediktemeting gevonden van 2008, welke begin 2009 is hersteld.
zo is er een plaat boven de schroef gedubbeld, en een deel van de kiel. (wist ik al)
Ook zijn er een aantal putten in het staal opgelast.
Alles is op en top hersteld, met goedkeur brief van een inspecteur voor de verzekering.
Maar dan gaat bij mij de vraag opspelen, hoe kon dat gebeuren, die put corrosie.
En dan kom ik bij de electrische installatie uit.
Walstroom is (nog) niet aanwezig, enkel een lang verlengsnoer waar je evt een accu lader op aan kan sluiten.
Maar de 12v installatie is er wel,
en dan zie je de massa kabels van de accus, samenkomen op een stalen deel in de motorkamer.
M.a.w. alle massa hangt aan het staal.
Daarnaast zijn er hoofschakelaars in de pluskabels gemonteerd, en niet in de min.
Naar mijn idee kan er nu dus een stroom blijven lopen via het staal, zeker in combi met een buurman met een slechte installatie o.i.d.
Mijn idee is :
- massa punt(en) loshalen van het staal, en gewoon op een verzamelpod zetten
- massa schakelaar tussen verzamelpod en motor (om lekstroom via de motor naar het staal te voorkomen)
Later als de walstroom geplaatst word komt er ook een scheidingstrafo tussen, maar eerst de 12v op orde maken