Lijnolie/verf stappenplan ?

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Lijnolie/verf stappenplan ?

Berichtdoor Zwerver » 20 Jan 2016, 19:19

Omdat op het dak van het stuurhuis wat roestpikkels van waarschijnlijk slijpwerkzaamheden zijn ingevreten wil ik dat in de lente gaan aanpakken.
Om nu niet het hele dak kaal te moeten maken had ik het volgende bedacht na lezen van verschillende posten op het forum.

1) Dak grondig ontvetten
2) Schuren
3) Dak in de ( gekookte ? ) lijnolie zetten.
4) Na uitharding hiervan dit licht schuren
5) 1e laag aflak
6) licht schuren
7) 2e laag aflak
Niet te vergeten natuurlijk om voor en na elke schuurbeurt te reinigen/ontvetten.
Is dit een goede methode ?

mvg René
Met vriendelijke groet,

René

Brekkenkruiser 9,5 x3,2 GSAK
Gebruikers-avatar
Zwerver

ligplaats: Heeg
info:

Re: Lijnolie/verf stappenplan ?

Berichtdoor Marie Christina » 20 Jan 2016, 19:50

Waarom die lijnolie?
Sommigen zweren erbij, dat is zo.
Maar er zijn tegenwoordig zúlke goede primers, daar kan die lijnolie niet tegenop.

En als het echt alleen om die slijpselroestvlekjes gaat...
Ik zou alleen schuren, evt primer er op, en aflakken.
Op reeds geverfd staal lijnolie zetten zie ik persoonlijk het nut niet zo van.

Kaal staal.... Mjoaa,
Dan eventueel.
Maar reeds geverfd? Neuh.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor Georges » 20 Jan 2016, 20:10

Een gekookte lijnolie op plekken waar je later niet meer bij kan en waar verf niet hoeft is niet slecht, ouderwets maar niet slecht ...
In Uw geval zou ik toch ook gewoon een goede ontvetting, schuren, primer en aflakken doen.
Met vriendelijke groet
Georges

www.beekvaarders.be
Gebruikers-avatar
Georges

ligplaats: Arnemuiden
info:

Berichtdoor vuuren1 » 20 Jan 2016, 23:27

Ook gekookte lijnolie droogt heel erg traag, duurt weken zo niet maanden.
Is prima tegen roest maar een antiek middel wat je binnen 3 maanden echt niet kunt schuren.

Slijpschade zit ingebrand / ingeroest aan de oppervlakte, dus licht opschuren, een (roestwerende) primer gebruiken en voldoende aflakken.
Binnen 48 uur (afhankelijk van de temperatuur) hoef je tussen de lagen niet te schuren.

Als je dakje goed in de lak zit kan je de slijppikkels zelfs met oxaalzuur weghalen en hoef je niet te lakken.
En als je weet wie er heeft geslepen dan zou ik de schade claimen.
Er zijn altijd weer van die klojo's die lukraak gaan slijpen en een andermans schip verknoeien.
(Als je zelf die klojo bent geweest moet je niet boos worden...)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 21 Jan 2016, 07:29

oxaalzuur staat in de winkel onder "ontweringswater". Inderdaad prima spul om roest weg te krijgen; bv. roestvlekken van een stalen tankje op een poly rib vloer.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 21 Jan 2016, 10:00

in vroegere dagen deden wij het op de tankvaart zo dat we maakten een zalfje van dubbel gekookte lijnolie met siccatief standolie en linharder ,hierdoor mengden wij om war kleur te krijgen roodbruine verf die smeerden wij op de zijkanten van de roef en op het leidingstelsel op dek dit meer om van alle walsplet af te komen op het plaatwerk ,het was even schipperen on=m de juiste verhouding maar het werkte prima .
zoo,n zelfde zalfje maakten we ook met antie roest compound er door voor binnen kanten van boeiingen en andere plaatsen uit het zicht die niet mochten roesten ,even als op de verwarmings leidingen voor de lading ,de uitlaten deden we er nog wat aluminium verf door .
groet wout.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Zwerver » 21 Jan 2016, 20:46

vuuren1 schreef:Ook gekookte lijnolie droogt heel erg traag, duurt weken zo niet maanden.
Is prima tegen roest maar een antiek middel wat je binnen 3 maanden echt niet kunt schuren.

Slijpschade zit ingebrand / ingeroest aan de oppervlakte, dus licht opschuren, een (roestwerende) primer gebruiken en voldoende aflakken.
Binnen 48 uur (afhankelijk van de temperatuur) hoef je tussen de lagen niet te schuren.

Als je dakje goed in de lak zit kan je de slijppikkels zelfs met oxaalzuur weghalen en hoef je niet te lakken.
En als je weet wie er heeft geslepen dan zou ik de schade claimen.
Er zijn altijd weer van die klojo's die lukraak gaan slijpen en een andermans schip verknoeien.
(Als je zelf die klojo bent geweest moet je niet boos worden...)

Goede tip dit, zaterdag nog eens even goed inspecteren in welke staat de roest is maar denk dat het met licht schuren en een goede roestwerende primer ( Welke ?? ) en dan een paar lagen aflakken wel goed moet komen. Wordt toch eerst wachten op de lente :-)
Met vriendelijke groet,

René

Brekkenkruiser 9,5 x3,2 GSAK
Gebruikers-avatar
Zwerver

ligplaats: Heeg
info:

Berichtdoor Marie Christina » 21 Jan 2016, 20:59

Ik vind de primer van International uitstekend.
Gebruikers-avatar
Marie Christina

ligplaats: Noord Drenthe
info:

Berichtdoor vuuren1 » 21 Jan 2016, 21:14

Lijnolie als basis van een papje met siccatief en nog meer toevoegingen werkte prima tegen roest, zo waren er meerdere 'recepten' uitgevonden.
Tegenwoordig hebben we geen tijd voor uitprobeersels en als de lijnolie-mix toch niet snel genoeg droogt kan je niet verder.
Schuren is dan onmogelijk.

In de binnenvaart ging het niet om mooi maar moest er geld worden verdient met zo weinig mogelijk kosten.
Later kwam Owatrol olie op de markt, dat was voor oudere boten met wat roest best een oplossing (en zeker niet zo goedkoop maar op een jachtje gaat niet zo veel).
Het droogt ook niet snel maar met wat rommelen werd je niet meteen afgestraft, er overheen met alkyd verf gaat prima.

Ik heb er ooit veel plezier van gehad, roest bleef weg mits je maar voldoende laagdikte aanbracht (niet 1x Owatrol en 1x aflak...).

Veel effectiever is om alles in epoxy basis en 2-componenten aflak uit te voeren maar dat is voor de DHZ'er wat lastiger om met succes te verwerken.
Ook daar zijn vele keuzes te maken en ziet een DHZ'er wellicht van de bomen het bos niet.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen