Amerlock 400C ervaring gevraagd

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Amerlock 400C ervaring gevraagd

Berichtdoor HermanT » 19 Feb 2016, 07:51

In aansluiting op het draadje Ant Fouling....
Op mijn stalen boot (excellent 900) zit op het onderwaterschip Tenco Bottumcoat zónder antifouling.

De vorige eigenaar haalde de boot ieder jaar droog, maakte de boot schoon, vrij van losse delen en dan opnieuw of bijwerken met Tenco.

Ik heb veel goeds gelezen over Amerlock/Amercoat.

Ik zou het volgende willen doen: Goed reinigen met hoge druk, vervolgens ontvetten (is St.Marc een optie?) daarna loszittende delen wegkrabben met krabber en/of lamellenschijf.
Vervolgens in de Amercoat, al dan niet met antifouling (is een ander discussiepunt.

Mijn vraag: Lukt het met de Amercoat over de Tenco?

zo niet, dan zal ik de boot moeten behandelen met een naaldschijf, maar da's natuurlijk een klerejob.

Graag jullie mening.

Groet,
Herman
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT

ligplaats: Heerenveen
info:

Re: Amerlock 400C ervaring gevraagd

Berichtdoor elrenegado » 19 Feb 2016, 08:48

als je toch met een lammellenschijf of peragoo bezig gaat,
waarom niet gelijk goed doen, kaal halen en opnieuw opbouwen.
volgende werfbeurten is het dan kwestie van schoonmaken en bijwerken.
als je het oude laat zitten heb je altijd een risico dat er ergens geen goede hechting is o.i.d.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado

ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Feb 2016, 08:49

HermanT schreef:zo niet, dan zal ik de boot moeten behandelen met een naaldschijf, maar da's natuurlijk een klerejob.

Want?
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

ligplaats: Heukelum
info:

Berichtdoor Chicken power » 19 Feb 2016, 14:09

Ik heb geen ervaring als bootlak.

HermanT schreef:(is St.Marc een optie?)
Vergelijk de prijs eens met de Dasty ontvetter van de Wibra.

Wereldspul, je kunt het ook nog wat verdunnen. Wel eerst een proefvlakje doen, en oppassen met rubber, dat wil ook oplossen!

Groet, Cp
Gebruikers-avatar
Chicken power

ligplaats: Achterover
info:

Berichtdoor Amersfow » 19 Feb 2016, 14:54

Als de TC bottomcoat over koolteer zit, dan kun je geen amerlock gebruiken.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 19 Feb 2016, 18:18

Chicken power schreef:Ik heb geen ervaring als bootlak.

HermanT schreef:(is St.Marc een optie?)
Vergelijk de prijs eens met de Dasty ontvetter van de Wibra.

Wereldspul, je kunt het ook nog wat verdunnen. Wel eerst een proefvlakje doen, en oppassen met rubber, dat wil ook oplossen!

Groet, Cp

hier slechte ervaringen met Dasty als ontvetter voor verven, als ontvetter om schoon te maken alleen maar lof daar is het perfect voor maar niet voor het verven.
Ook oppassen op aluminium, goed afspoelen met veel water..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Feb 2016, 18:36

Waarom is plan B de naaldbikhamer??

De vorige eigenaar was kennelijk erg zuinig op zijn schip en zette hem elk jaar droog zodat het owschip in goede conditie bleef...
Wat heb jij gedaan? Hoe lang is de boot het water niet uitgeweest? Je hebt het over de krabber, lamellenschijf en nasldbikhamer dan ga ik me afvragen wat het voor puinhoop is.

Het meest eenvoudige is nog altijd over welk ow systeem dan ook het volgemde:
-owschip met hogedruk afspuiten, echt hogedruk en liefst met een freeskop als het nodig is en dus niet met een hobbykarcher
-VOORDAT het owschip helemaal opgedroogt is met de krabber de blazen opsporen, je hoeft niet onder een druppende boot te zitten maar als je wacht tot het vocht in de blazen opgedroogt is vind je ze nooit meer terug.
-als de boel droog is schuur je met K40 tot &80 de opengekrabte blazen uit en eventuele roest verwijder je door bikken of met de perago. Dan schoonborstelen met een harde bezem of stoffer.
-koop de goedkopere spoelthinner (geen zuivere thinner dus) En dan met een met thinner doordrenkte lap het owschip schoonmaken, het moet tussen je vingers vandaan zeiken en het owschip moet echt nat zijn van de thinner, het mag dus niet meteen vervliegen, je verweekt de oude laag dan en zet hem 'open'
-meteen erachteraan als het owschip maar net droog is begin je aan je eerste laag Primacon, op de kaalgehaalde plekken zet je minimaal 7x en de rest zeker 3x. Die zooi is zeikdun dus zoveel laagdikte blijft er niet over na opdrogen. Iedere dag 1 laag of bij heel warm weer 2 lagen per dag met minimaal 5 uur ertussen.
-nu kan je de antifouling van je keuze smeren, het mooiste is eerst 1 harde en dan een paar zachte lagen te zetten.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor HermanT » 19 Feb 2016, 19:01

Jan Huibers schreef:Waarom is plan B de naaldbikhamer??

De vorige eigenaar was kennelijk erg zuinig op zijn schip en zette hem elk jaar droog zodat het owschip in goede conditie bleef...Wat de eigenaar daarvoor heeft gedaan weet ik niet, 't schip is van plm 1980
Wat heb jij gedaan? Hoe lang is de boot het water niet uitgeweest? Je hebt het over de krabber, lamellenschijf en nasldbikhamer dan ga ik me afvragen wat het voor puinhoop is.

Jan, de boot is '94-'95 voor het laatst behandeld en ik heb hem bij de aankoop in oktober vorig jaar in de takel gehad voor inspectie. Het ow schip zag er zeker niet slecht uit. Maar ik hoor dermate slechte ervaringen over Tenco Coat, dat ik wat anders wil.
Amerlock leek me een goed alternatief, maar inmiddels ben ik er achter dat dat niet gaat over Tenco, dan is het een kwestie van geluk dat het niet gaat branden en of er weer afmieterd.

Dan komt Hempel in beeld met alucoat en High-build of Werdol silverpaint en Werdol kopervrij. Ik ga me nog even verdiepen in Primacon, heb ik nog niet gedaan.

Weet je zo Jan, waar ik die spoelthinner kan kopen? Autospuiterij wellicht?

In ieder geval bedankt voor je uitgebreide "handleiding" , heel bruikbaar voor mij.
Excellent 900 "ORION"
fotograaf in ruste, maar niet zo rustig
Gebruikers-avatar
HermanT

ligplaats: Heerenveen
info:

Berichtdoor Jan Huibers » 19 Feb 2016, 20:13

HermanT schreef:Dan komt Hempel in beeld met alucoat en High-build of Werdol silverpaint en Werdol kopervrij. Ik ga me nog even verdiepen in Primacon, heb ik nog niet gedaan.

Weet je zo Jan, waar ik die spoelthinner kan kopen? Autospuiterij wellicht?

Als je maar geen beroepsvaart uitvoering van Hempel neemt want als je dat niet goed doet flikkert die er al af als je er naar kijkt. Ik zou niet te moeilijk doen met alucoat en werdol meuk... High-build vind ik een loze kreet die slechts bedoeld is om de watersporters meer geld uit hun zakken te kloppem.
Ik voer jaarlijks testen uit voor de grote merken en dan onder hun supervisie ofwel: dit jaar bijvoorbeeld de Linssen 29,9 met 2 bekende merken. Ik krijg dan te horen hoeveel lagen op welke basis. Ze meten de laagdikte voor ik wat gedaan heb en ze komen meten als ik klaar ben voor de boot erin gaat. Eind van het vaarseizoen plukken we die boot er weer uit, word de helft afgespoten en andere helft niet. Ze staan er meteen weer bij, nemen 100.000 foto's, nemen schraapjes van het schone en vieze gedeelte, meten weer de laagdiktes, noteren hoeveel vaaruurtjes erop zitten ect ect.
Vorig seizoen Interspeed Extra en Boero getest.
Beiden laatst genoemde merken gaan goed over Primacon, Interspeed Extra is bijna een harde AF te noemen, hij bleef iets zwarter als de Boero maar ik adviseer je de laatste. Die was verreweg het schoonst, eigenlijk net zo schoon als de AF die niet meer mag.
Spoelthinner is goedkoper als zuivere thinner maar is prima voor schoonmaken, je kunt het kopen bij een spuiterij ja, ik haal het bij een spuiterij om de hoek en betaal €8,- per 5 liter.
Gebruikers-avatar
Jan Huibers

info:

Berichtdoor Klaver vier » 19 Feb 2016, 20:34

Ik heb niet de ervaring die jij hebt jan maar bij mij flikkerde de hempel er ook zo vanaf,wel moet ik erbij zeggen op de kant en in de zon,het schroeide gewoon weg.
Ik ben blij dat je dezelfde ervaring hebt,want er zijn hier bijdehandjes die dan zeggen dat ik ongeveer alles verkeerd heb gedaan terwijl ik het gedaan had zoals mij voorgeschreven was
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen