wervelen boegschroef.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

wervelen boegschroef.

Berichtdoor m-bosch » 16 Mrt 2016, 19:47

In mijn Vallkruiser Royal (14.25 meter ) staat een Cupa boegschroef type CP 90. De ene kant op werkt hij goed. De andere kant pakt hij normaal, maar na enkele seconden begint hij te wervelen. Er komt dan een witte schuimende watermassa uit de tunnel en de stuwkracht neemt behoorlijk af. Het geheel is standaard ingebouwd bij Van der Valk. Eerst dacht ik aan een defect relais maar deze zijn in orde. Wat is volgens u de oorzaak en wat kan ik hier aan doen.
m-bosch

ligplaats:
info:

Re: wervelen boegschroef.

Berichtdoor aquanaut » 16 Mrt 2016, 19:58

De boegschroef zuigt lucht aan
De tunnel ligt waarschijnlijk niet diep genoeg in het water.

Bij een Cupa 90 moet de bovenkant van de tunnel minimaal 200 mm onder de waterlijn liggen.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor m-bosch » 16 Mrt 2016, 20:03

aquanaut schreef:De boegschroef zuigt lucht aan
De tunnel ligt waarschijnlijk niet diep genoeg in het wat

Aquanaut

Dat zgn schuimen komt denk ik ook van de lucht. Inderdaad hoe dieper hij ligt hoe beter. De boegschroef is bij nieuwbouw vanaf de werf ingebouwd. En typisch is dat hij het de ene kant op wel goed doet.
m-bosch

ligplaats:
info:

Berichtdoor aquanaut » 16 Mrt 2016, 20:16

Nee hoor dat is niet zo typisch, zeker niet bij een Cupa.

Ik weet niet hoe de Cupa is ingebouwd, met de schroef over BB of over SB, maar hij doet het hoogstwaarschijnlijk alleen als je de stuwing naar de motorzijde hebt.
Maar heb je al eens gemeten hoe diep de tunnel onder water zit?

De installatie handleiding is daar duidelijk over "de tunnel moet bij een CP 90 minimaal 200mm onder water zitten om vacuumzuiging te voorkomen (rendementsvermindering)"

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut

ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Berichtdoor vuuren1 » 16 Mrt 2016, 20:35

De motor zit bij een Cupa 'in de weg' , dat heeft gevolgen voor het nuttig effect.
Dan is voldoende diepte onder water belangrijk (= statische druk aan de zuigkant), ofwel dit ontwerp zegt iets over inefficiëntie met de motor in de tunnel.

Overigens zal iedere andere (goed werkende) boegschroef met een redelijk vermogen ook lucht aantrekken bij te weinig statische druk aan de aanvoerkant.
Je kunt 'een dakje' bovenaan (in de ronding van) de pijp lassen wat iets schuin naar beneden steekt. Dat houdt ook tegen maar dan is de zuigdruk daardoor minder groot en het verkleint de kans op lucht happen.

De boegschoef langzamer laten draaien werkt ook maar dat is alleen eenvoudig door een kleinere en minder goede accu toe te passen, de laadspanning naar de boegschroefaccu te verlagen of kabels gebruiken met meer verlies ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor m-bosch » 17 Mrt 2016, 21:17

vuuren1 schreef:De motor zit bij een Cupa 'in de weg' , dat heeft gevolgen voor het nuttig effect.
Dan is voldoende diepte onder water belangrijk (= statische druk aan de zuigkant), ofwel dit ontwerp zegt iets over inefficiëntie met de motor in de tunnel.

Overigens zal iedere andere (goed werkende) boegschroef met een redelijk vermogen ook lucht aantrekken bij te weinig statische druk aan de aanvoerkant.
Je kunt 'een dakje' bovenaan (in de ronding van) de pijp lassen wat iets schuin naar beneden steekt. Dat houdt ook tegen maar dan is de zuigdruk daardoor minder groot en het verkleint de kans op lucht happen.

De boegschoef langzamer laten draaien werkt ook maar dat is alleen eenvoudig door een kleinere en minder goede accu toe te passen, de laadspanning naar de boegschroefaccu te verlagen of kabels gebruiken met meer verlies ;)

Ik heb ook een mailje naar Drinkwaard in Sliedrecht gestuurd. Die zeggen dat het aan de koolborstels ligt. Maar de ene kant op draait ie goed. Zou dat kunnen??
m-bosch

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mrt 2016, 21:23

Luchthappen heeft weinig met de koolborstels te maken.
Je schreef ook dat het luchtverplaatsen even na het starten begint, dan zuigt de schroef zodanig (hard) dat er na enige tijd lucht wordt meegenomen.

Nadeel van een Cupa is dat je de koolborstels niet van binnen in de boot kunt controleren..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor m-bosch » 17 Mrt 2016, 21:41

vuuren1 schreef:Luchthappen heeft weinig met de koolborstels te maken.
Je schreef ook dat het luchtverplaatsen even na het starten begint, dan zuigt de schroef zodanig (hard) dat er na enige tijd lucht wordt meegenomen.

Nadeel van een Cupa is dat je de koolborstels niet van binnen in de boot kunt controleren..

Ik zal eens heel simpel bbeginnen.door eens een aantal mensen op het voordek te zetten zodat de punt wat dieper komt.
m-bosch

ligplaats:
info:

Berichtdoor vuuren1 » 17 Mrt 2016, 22:16

Dat is een goed plan en luister dan meteen ook goed naar het geluid wat de boegschroef maakt (naar beide kanten).
Als dat veel scheelt kan het een elektrisch probleem zijn maar ik gok vooralsnog van niet.
(de schroef mag dan geen lucht meer pakken want dan is het geluid wel heel verschillend)

Als de mensenmassa op het voordek niet helpt en hij hapt geen lucht meer zou ik eerst de opgenomen stroom (laten) meten.
Dat moet links en rechts bij elkaar in de buurt zitten. Een weinig verschil is logisch omdat de motor in de tunnel zit.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Schuit01 » 14 Jun 2016, 01:56

Dat probleem had ik ook, maar de oorzaak was dat men de buis voor het afwateren van de ankerkettingbak op de tunnel van de boegschroef had aangesloten. Hierdoor werkte de boegschroef aan 1 kant beter dan aan de andere kant. Kraan tussen de afwateringsbuis en probleem is opgelost.
Groeten
Auke.
Schuit01

ligplaats: Jirnsum
info: Ankertrawler 11.40

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen