Parmax 4

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Parmax 4

Berichtdoor valk » 30 Apr 2016, 10:42

Ik gebruik een Parmax 4 waterpomp in mijn hydrofoorinstallatie, waarbij de pomp wordt ingeschakeld via een externe drukschakelaar verbonden met de expansietank. Nu heeft deze pomp ook een eigen ingebouwde drukschakelaar. Ik heb geprobeerd om daarvan gebruik te maken door de pomp rechtstreeks op de waterleiding aan te sluiten, dus zonder de tank, met het idee dat de pomp aanslaat zodra ergens water wordt gevraagd en stopt zodra dat niet meer het geval is en dus in de waterleiding druk wordt opgebouwd. Dat werkte echter niet. Mijn vraag: waarom is dat zo, is er altijd een expansietank nodig of maak ik ergens een (denk)fout?
valk

ligplaats:
info:

Re: Parmax 4

Berichtdoor AlfaR » 30 Apr 2016, 10:59

Dat zou moeten werken. Is de schakelaar op de pomp wel goed? Kun je die doormeten, met een multimeter of een lampje op 12 Volt?
AlfaR

ligplaats:
info:

Berichtdoor Ronaldmuzie » 30 Apr 2016, 12:49

Achterop de drukschakelaar van de pomp zit een stelschroef waarmee je de druk kan instellen mies hien staat hij te hoog agesteld wasrdoor hij niet afslaat
:D
Gebruikers-avatar
Ronaldmuzie

ligplaats: Omgeving rotterdam
info:

Berichtdoor vuuren1 » 30 Apr 2016, 21:04

Een expansie vat bevat lucht als buffer / demper.

Als de drukschakelaar wel werkt:
Zonder (of als een expansievat stuk is of de lucht eruit is of niet de juiste druk bevat) zal de pomp bij een weinig geopende kraan snel aan en uit schakelen, te hoog belast worden en vroegtijdig stuk gaan.

Als de pomp niks doet dan is er iets fout aangesloten of gewoon stuk..
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

ligplaats:
info:

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen