Pagina 1 van 1

RVS schroeven in staal

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2022, 17:32
door Hooveld960
Vorig jaar heb ik rvs sierstrippen laten maken voor op het potdeksel (de instap aan beide zijden en aan weerskanten van de middenbolders). Rvs sierstrippen dus heb ik rvs schroeven gebruikt. Dat staat nu eenmaal mooi, toch? Het potdeksel is (uiteraard) van ijzer. En rvs schroeven in ijzer gaat roesten zegt men. Nou niet alleen zegt men, ik zie op sommig plaatsen al een klein randje bruin ontstaan rond sommige schroefkoppen. Maar wat dan gebruiken? Als ik ijzeren schroeven zou gebruiken denk ik dat de koppen ook binnen notime gaan roesten. Ik heb nu een potje Weizon Anti-Seize pasta gekocht (https://www.rvspaleis.nl/metaalbewerking/smeren/weicon-asw-040p_1) om daarmee de schroeven en het schroefdraad van het potdeksel in te smeren. Ik heb het nog niet gebruikt. Maar ben toch benieuwd naar ervaringen van anderen. Want ik zie de meeste van dit soort sierstrippen op andere boten ook met rvs schroeven vast geschroefd zitten.

Re: RVS schroeven in staal

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2022, 17:37
door henkvd
in staal niet zo'n groot probleem, ook de vraag welke kwaliteit rvs is er gebruikt ? anti size kan geen kwaad.

Re: RVS schroeven in staal

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2022, 17:45
door heuvels
Als er water tussen komt bevordert dit roest. Als je onder die sierstrip het schroefdraad dichtsmeert met zuurvrije vaseline dan zal het daar niet roesten, althans in theorie. Waar vaseline zit kan geen water zitten.
Maar vaseline kan eruit lopen als het warm wordt. Dus misschien is het beter om om zuurvrije siliconenvet te gebruiken, ook wel kranenvet genoemd.

Re: RVS schroeven in staal

BerichtGeplaatst: 24 Apr 2022, 20:07
door Amersfow
Waarom doe je dat met schroeven? Vlak op vlak kun je toch prima met sikaflex doen? Het heeft niets te houden en gaat nooit meer los (mits de verflaag op het staal goed hecht. En met een beetje dikke laag isoleer je ook het staal van het rvs.

Re: RVS schroeven in staal

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2022, 12:05
door Hooveld960
Er zitten nu eenmaal gaten in voor de schroeven.

Re: RVS schroeven in staal

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2022, 12:32
door Wolf1
Hooveld960 schreef:Er zitten nu eenmaal gaten in voor de schroeven.

Stom
Gr. Wolf1

Re: RVS schroeven in staal

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2022, 13:40
door broekie
Ik ken het probleem. Kitten kan, je krijgt ze er alleen nooit meer behoorlijk af.

Een paar jaar geleden de strippen verwijderd en het staal opnieuw in de 2-k DD lak.
Maar je moet de gaten weer optappen. Op advies INSEALBAND gekocht.

https://www.rs-jachttechniek.nl/?post_t ... ontageband

In de stip plakken en gaatjes met een tang maken die iets kleiner zijn dan de bout. Zou waterdicht moeten afsluiten.
Echter bij de laatste verfbeurt toch weer wat roest.

Nu zitten ze zowel met insealband als per boutje in de Tixophalte kit van shell.
Dit is zoiets als butyleen kit, maar die mag niet meer.

https://www.rs-jachttechniek.nl/?post_t ... ontageband

Deze kit blijft elastisch, is watervast en kan weer verwijderd worden met een beetje oplosmiddel.

Kijken wat dit doet in de toekomst.

Re: RVS schroeven in staal

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2022, 14:29
door Oeverloos
Hey Jan,

Ik gebruik Duralac voor schroefgaten en bout en moer verbindingen.
(anti-corrosive joining compound)

Bijvoorbeeld voor het schelpje aan de zijkant voor de afwatering van de ankerbak
en de RVS platen tegen de romp onder de vloeien van het anker.
Typisch van die plekken waar gaten geboord zijn.
Dan heb je nog op de stuurhut, de handgrepen, de radar, de gps,
antennes, de stagen van de mast, de naamborden.

Een schroefgat kun je met Duralac insmeren
en dan monteren met Butyleen tape of kit voor waterdicht maken.

Voordeel van Butyleen is dat je het kan losmaken
als je bijvoorbeeld de handgrepen op de stuurhut wilt lakken.

Je hebt nu Weicon aan boord, schrijf je,
ik zou dat eens proberen.

Mvrg. Oeverloos

Re: RVS schroeven in staal

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2022, 15:32
door kajoe
het is misschien een beetje gelul .
maar wij gebruikte vroeger anti roest compound was een geel bruin goedje dat je kon mengen met de normale verf soorten en wat siccatief dit smeerden wij onder het potdeksel en op een hoop andere plaatsen waar het kon roesten werd niet volledig hard maar daar onder roestte het nooit meer ,ook smeerden we roest compound gemengd met zilver verf tot een zalfje en smeerden dat op de uitlaat delen bovendeks
daar waar roest zat lied die na verloop van tijd los ,
wat we ook deden was gasolie met zware doop olie mengen rond 1 op 1 en daarmee de roestige delen in smeren en dan na verloop liet de roest los vies middeltje maar ja op de binnenvaart kon dit toen nog .
maar ja dat waren andere tijden .