aansluitingen wc en dekwaspomp.

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

aansluitingen wc en dekwaspomp.

Berichtdoor laserdevil » 13 Nov 2022, 14:42

Beste forumleden,
Het is een hele tijd geleden dat ik hier ben geweest vanwege een 4 jarig plan om het huis compleet te verbouwen.
Nu is het eindelijk zover dat de sloopkogel door de boot gaat.
een onderdeel daarvan is de standpijpen van het toilet vervangen , en een nieuwe aansluiting maken voor de dekwaspomp.
Ik neem aan dat het antwoord voor beiden hetzelfde zal zijn.
Het toilet is aangesloten met standpijpen van max. 50cm.
Op de ingang zit een niet vorstvrije kogelkraan , en op de uitgang een schuifkraan.
Wat is nu het advies , nieuwe standpijpen erin lassen of toch bronzen huiddoorvoeren met meteen daarop gemonteerd vorstvrije bronzen of rvs kogelkranen met tot verbruiker slang?
Hoor het graag van jullie.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:

Re: aansluitingen wc en dekwaspomp.

Berichtdoor aadbloem » 13 Nov 2022, 17:36

Ik heb geen gelaste pijpen in de boot. Alleen maar huiddoorvoeren, niet van brons volgens mij maar messing. Is brons beter??
Dus messing huiddoorvoeren en gewone kogelkranen. Ik verwacht op de diepte waar mijn huiddoorvoeren zitten geen vorst hoewel ik ze altijd wel leegblaas met de compressor, dan kraan dicht en en vul met kwart liter antivries. Ik heb 1x een buurman gezien die wat ruw was tegen zo'n ingelaste buis en vervolgens met de buis in zijn handen stond. Slechte of bejaarde doorgeroeste las.....
Gelukkig had een andere buurman daar prachtige houten kegels voor in huis, de Favoriet kruiser 9.50 is niet gezonken en hing korte tijd later in de kraan.
PS:
Maak een aparte huiddoorvoer voor de dekwas in de buurt zodat je over enige tijd (2026) de slang om kan zetten vanaf het verzegelde WC kraantje naar het dekwaskraantje. Het lijkt er op dat we in 2026 de buitenboordkraan van de WC verzegeld moeten gaan hebben.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: aansluitingen wc en dekwaspomp.

Berichtdoor laserdevil » 13 Nov 2022, 18:36

de dekwaspomp komt in het motorruim , dus daar komt ook de aansluiting te zitten.
En ja , brons is beter dan messing omdat messing eerder opgeofferd word.
chrit van den elzen.
Gebruikers-avatar
laserdevil
 
Berichten: 827
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 01:57
Woonplaats: venlo.
ligplaats: rijkel
info:


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten