Welke boegschroef

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor Amersfow » 18 Okt 2024, 09:31

Letwel, een boegschroef relais kan blijven hangen (in werkstand); heb weleens gehoord van iemand die dat had en de boot bleef tegen de steiger beuken tot de accu leeg was. Ik heb voor de boegschroeven schakelaars in de stroomkabel die 'm dan uit kunnen zetten. (nog mooier zou dan ab op zo'n schakelaar te hebben).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martin65 » 20 Okt 2024, 07:22

Ik heb begrepen dat de Side-power boegschroeven daar een beveiliging voor hebben. Onze boot staat sinds gisteren op de wal, kunnen we nu de boegschroef gaan demonteren.
Gebruikers-avatar
Martin65

ligplaats: Deventer
info:

Berichtdoor SimondeDanser » 20 Okt 2024, 11:40

Martin65 schreef:Ik heb begrepen dat de Side-power boegschroeven daar een beveiliging voor hebben. Onze boot staat sinds gisteren op de wal, kunnen we nu de boegschroef gaan demonteren.

Tenzij het geld in je zak brand vind ik het een beetje dom om je gelijk helemaal te concentreren op een nieuwe boegschroef terwijl je feitelijk nog geen enkel onderzoek gedaan hebt naar de mogelijke oorzaak van je probleem. Zo begrijp ik dat je de bekabeling nog niet hebt gecontroleerd en de min nog niet met een (start)kabel hebt gecontroleerd. En ook heb je kennelijk nog geen meetwerk verricht t.a.v. de werking van het relais. En dat terwijl dit toch echt wel mogelijke oorzaken van je probleem kunnen zijn die je met de boot in het water kan controleren. Je benadert je probleem naar mijn idee achterste voren. Je gaat toch pas over tot het demonteren van je boegschroef als je de mogelijke oorzaken die je zonder demontage kan vaststellen hebt uitgesloten?
Nu ga je de motor uitbouwen en ik neem aan wegbrengen voor controle. Kost inspanning en mogelijk geld en je bekabeling is daarmee als mogelijke oorzaak nog steeds niet uitgesloten. En als je besluit om een nieuwe boegschroef in te bouwen kost het zeker veel inspanning en geld al was het alleen al omdat je een nieuwe pijp in je boot zal moeten lassen. Je probleem zal met een hele nieuwe boegschroef waarschijnlijk wel opgelost zijn. Maar mijn keuze van een probleem benaderen zou het toch niet zijn.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martin65 » 26 Okt 2024, 15:50

Vandaag de betimmering gedemonteerd en aan het meten geslagen.
De (Albright) relais schakelen goed, en ik meet beide kanten 24,6Volt (zonder belasting want de boegschroef draait niet meer) Bekabeling zit allemaal goed vast aan de relais. Do motor is los en draait zeer licht met de hand.
Het is overigens een Spijkstaal 28E2400 Op de tekeningen staat geen vermogen maar ik kwam wel deze link tegen:
https://www.boothobby.nl/index.php/sche ... oegschroef
Het gaat om de 24V variant en dan zou hij 3.7KW moeten zijn. De relais zijn Albright SW 65A - 24
Volgende stap is de 24V direct op de motor zonder de relais. Doet de boegschroef het dan nog niet ga ik deze demonteren en nakijken.
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor Beemer » 26 Okt 2024, 21:28

Martin65 schreef: .........De (Albright) relais schakelen goed, en ik meet beide kanten 24,6Volt (zonder belasting want de boegschroef draait niet meer)
................Volgende stap is de 24V direct op de motor zonder de relais.

Metingen zonder belasting zeggen dus weinig tot niets. Enkele weken terug in het water onder belasting was je kans :)

Martin65 schreef: .........Het gaat om de 24V variant en dan zou hij 3.7KW moeten zijn. De relais zijn Albright SW 65A - 24

Klopt het zou dan de CP50 zijn, inderdaad 24v en 3,7Kw, grofweg gezegd 154 Amp.
De Albright SW 65A (100 Amp. continu en 150 Amp intermitterend) komt dan wel iets tekort. Maar als de contacten niet zijn ingebrand (blijkbaar met beleid gebruikt) dan lijkt mij dit niet de oorzaak van de zwakke schroeven.

Martin65 schreef: .........Doet de boegschroef het dan nog niet ga ik deze demonteren en nakijken.

Demontage lijkt me wel een dingetje, ik ben serieus benieuwd of die RVS bouten een beetje willen lossen uit al dat staal.
Indien gedemonteerd is het vooral de koolborstelbrug met borstels (lengte) die kritisch kan zijn.

Succes. Moet gaan lukken. gr.
Beemer

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martin65 » 29 Okt 2024, 21:04

Ik ga het zeker proberen. Maar twijfel wel of 50kgf genoeg is voor een stalen kruiser van ruim 12 meter.
Zijn er meer mensen met een dergelijke boegschroef en deze lengte?
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Okt 2024, 22:25

Martin65 schreef:Ik ga het zeker proberen. Maar twijfel wel of 50kgf genoeg is voor een stalen kruiser van ruim 12 meter.

Ik heb een boot van 12m en nog geen boegschroef. Ik ben echter bezig om een boegschroef in te gaan laten bouwen. Mij is een boegschroef van 85 kgf geadviseerd.
SimondeDanser

ligplaats:
info:

Berichtdoor Oeverloos » 29 Okt 2024, 23:10

Cupa geeft op:
de CP40 voor vaartuigen tot 10 m,
de CP50 tot 14 m,
en de CP90 tot 18 m. lengte.

Mijn ervaring:
Op een vlet van 15 meter met een CP90 kgf 7 kw,
ga je voorop overboord als je je niet vast houdt.
Op een vlet van 11 meter en een CP50 kgf 3,7 kw,
voldoende maar niet overboord.
Oeverloos

ligplaats: Denemarken
info:

Berichtdoor Het Sluizenfront » 30 Okt 2024, 12:08

Martin65 schreef:Ik ga het zeker proberen. Maar twijfel wel of 50kgf genoeg is voor een stalen kruiser van ruim 12 meter.

In onze kruiser die 12.37m lang is liggen zowel voor als achterin Cupa 90 exemplaren. Die voldoen goed maar om nu te zeggen dat je bij het inschakelen overhoop gaat....echt niet.
Deze Cupa's zitten er vanaf nieuwbouw in. Reline heeft daar waarschijnlijk wel over nagedacht. Niettemin heb ik ook vaak genoeg aangeboden Reline's van dezelfde afmeting gezien waarin Cupa 50 exemplaren lagen. Het kan dus wel. Bij ons voorin dus power genoeg. Achterin is ook voldoende maar minder alert dan voor. Waarschijnlijk ook omdat de gebogen straalbuis in in de scheepsromp is ingebouwd. door dat gebogen wordt de straal enigszins schuin naar beneden gericht. Ook speelt de windvang van de opbouw achterop in die zin een negatieve rol.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor Martin65 » 05 Nov 2024, 20:26

Er zal een nieuwe motor geplaatst moeten worden. Ik heb de oude eerst aan de buitenkant ontdaan van de diverse lagen antifouling e.d. en kwam op een paar plekjes een paar gaatjes tegen waar ie doorgeroest is.
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen