Welke boegschroef

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Welke boegschroef

Berichtdoor chaea » 06 Nov 2024, 22:55

Martin65 schreef:Onze stalen motorboot van 12 meter is nu nog voorzien van een oude Spijkstaal boegschroef. De boegschroef doet het nog steeds prima maar heeft veel te weinig vermogen. Vanaf windkracht 3 heeft ie geen enkel effect meer.
Komende winter wil ik dan ook een nieuwe plaatsen. Alleen welk merk? Vetus komt natuurlijk heel veel voor. De nieuwe Bow Pro proportionele serie ziet er gelikt uit. Maar daar is het prijskaartje ook naar. Verder lijkt het me ingewikkeld, de canbus heeft altijd 12V nodig, op de filmpjes die ik zie gaat na het inschakelen altijd een ventilator direct lopen.
Ik neig dus meer naar een traditionele boegschroef. Maar welk merk?

Dan is de werkelijke vraag weer van toepassing :lol:
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Martin65 » 07 Nov 2024, 19:13

Klopt, inmiddels heel wat pagina's verder maar ik denk dat het een Side-Power SE100 gaat worden.
Gebruikers-avatar
Martin65

ligplaats: Deventer
info:

Berichtdoor chaea » 07 Nov 2024, 22:45

Martin65 schreef:Klopt, inmiddels heel wat pagina's verder maar ik denk dat het een Side-Power SE100 gaat worden.

Ben benieuwd naar het eindresultaat 8-)
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor Martin65 » 07 Nov 2024, 22:55

Anders ik wel. Komend weekend eerst de oude tunnel verwijderen, staal halen en de oude gaten dichtmaken.
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor eagle » 07 Nov 2024, 23:23

Ook goede ervaring met Quick...(ca 30 x, zonder problemen) 30-50 kgf

Gr, Eagle
eagle

ligplaats:
info:

Berichtdoor Martin65 » 08 Nov 2024, 15:36

Dat merk ken ik zo niet maar ga het zeker even bekijken.
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor Martin65 » 08 Dec 2024, 12:45

De eerste stappen zijn gezet. Oude tunnel eruit, gat gedicht en nieuwe tunnel er in.
https://photos.app.goo.gl/4fGESpttjo2Pcvva9
Gebruikers-avatar
Martin65

info:

Berichtdoor X-Ray » 08 Jan 2025, 21:35

Martin65 schreef:Klopt, inmiddels heel wat pagina's verder maar ik denk dat het een Side-Power SE100 gaat worden.

Mag ik je dan aanraden om van alle afgelopen suggesties en adviezen er tenminste 1 op te volgen:
Leg directe bekabeling aan van voldoende mm2, en niet meer de min via de romp. En beperk de lengte van de kabels zo veel als mogelijk.
Let daarbij ook op de kabelaansluitingen die je maakt naar je batterijen én je contact punten op de nieuwe boegschroef.

Menigeen legt wel dikke kabels aan voor heel wat geld en gebruikt vervolgens allibabba kwaliteit connectors. Als die van inferieure kwaliteit zijn en te weinig stroom doorlaten hebben je dikke kabels nog steeds geen effect en krijgt de aandrijfmotor nog te weinig stroom en kan het erg heet worden op enkele punten....

Leuk dat je een linkje hebt geplaatst met foto's van de voortgang :)

Succes !!
X-Ray

ligplaats:
info: Boot

Berichtdoor aadbloem » 09 Jan 2025, 12:02

X-Ray schreef:Menigeen legt wel dikke kabels aan voor heel wat geld en gebruikt vervolgens allibabba kwaliteit connectors........

Jammer altijd weer dit soort ongefundeerde meningen. Veel, enorm veel, materiaal van prima kwaliteit wordt in China gemaakt. Veel, enorm veel, materiaal wordt geimporteerd en gaat heel ruim over kop qua prijs terwijl er ergens in de kleine lettertjes Made in PRC te vinden is. PRC=Peoples Republic China. Uiteraard is niet fijn dat we onze lokale maak-industrie zo'n beetje uitgefaseerd hebben aan China echter ook daaronder zijn kwaliteitsproducten te vinden. Bijvoorbeeld de zware krimpconnectors en bijbehorende krimptang zijn bij Ali te koop voor 1/4 van de prijs die je betaalt bij de nederlandse watersport juwelier. Grote kans dat je hetzelfde product koopt....
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor X-Ray » 11 Jan 2025, 09:38

Ik weet niet wat jou probleem is maar ik heb nergens geschreven dat er enkel slechte spullen uit China komen of dat er alleen maar slechte items op Alibaba staan.
Ook heb ik niet geschreven dat hij dit beter bij een veel te duur watersport centrum moet gaan halen.

Maar er zit verschil in een doosje van 20 stuks voor 1,80 eu thuis bezorgd, en een zakje van 4 stuks voor 4 euro dat net zo zwaar is van gewicht als het doosje.

Ik ga er maar vanuit dat Martin65 wel begrijpt wat ik bedoel en zelf het onderscheid kan maken in het aanbod vanwaar ook ter wereld.
X-Ray

ligplaats:
info: Boot

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen