Buitenboord koelwater afsluiten

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Buitenboord koelwater afsluiten

Berichtdoor aadbloem » 10 Jan 2025, 11:10

Renegade schreef:Het heeft mij een gescheurde koeldeksel van een Yanmar YSG12E opgeleverd.
En wat denk je waar die dan te koop zijn op deze wereld? Nergens Aad

Dat is wel een heftige tegenvaller, ik begrijp dat je dat nooit meer wil gebruiken. Is het volgens jou toch bevroren en koeldeksel kapot gevroren?
Dan begrijp ik wel dat je dat niet meer gebruikt en de reactie dus van Sluizenfront niet kon waarderen. Bij ons op de jachthaven wordt het volop gepromoot voor antivries bescherming van motorisch buitenwaterdeel. Met het argument geen blauwe of roze gif meer in onze jachthaven. Onze jachthaven is een doodlopende kom en het gif blijft onwaarschijnlijk lang hangen zegt de havenmeester die overigens gewoon €19,95 vraagt voor zo'n Talamex tankje. Ik haal zo'n tankje elders voor €13,95
:o
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor kajoe » 10 Jan 2025, 14:12

uh ik lees dat er maar 2 systemen bestaan voor het koelwater maar helaas hadden wij dan het 3 de systeem gewoon interkoeling op de motor gevuld met koelvloeistof en via de warmte wisselaar het buitenboord water via de wierpot en de koelwaterpomp naar de wisselaar en dan gewoon met de leiding buitenboord niets door de uitlaat en met dat water boenden wij het schip ook nog als we voeren of de motor gewoon liep.
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Wolf1 » 11 Jan 2025, 18:03

[quote="kajoe"]uh ik lees dat er maar 2 systemen bestaan voor het koelwater maar helaas hadden wij dan het 3 de systeem gewoon interkoeling op de motor gevuld met koelvloeistof en via de warmte wisselaar het buitenboord water via de wierpot en de koelwaterpomp naar de wisselaar en dan gewoon met de leiding buitenboord niets door de uitlaat en met dat water boenden wij het schip ook nog als we voeren of de motor gewoon liep.
Je leest slecht, Renegate beschreef 3 sistemen, waaronder jouw sisteem !
En ik kan je blij maken we hebben ook nog een 4de direct of indirect met lucht.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1

ligplaats:
info:

Berichtdoor Amersfow » 11 Jan 2025, 18:36

Je kunt elke standpijp vorstvrij maken door er een buis met lucht gevuld (slang met kurk onderin, van die CV isolatie dingen oid). Dan is er minder water en dat wat er nog is kan uitzetten.

Ik hou de koelvloeistof nog even in de schuur, die -1 kan de motor wel hebben. Komende 2 weken nog geen reden alle water te vervangen door koelvloeistof, kan altijd nog (boten liggen bij mijn huis).
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Renegade » 12 Jan 2025, 13:48

Amersfow schreef:Je kunt elke standpijp vorstvrij maken door er een buis met lucht gevuld (slang met kurk onderin, van die CV isolatie dingen oid). Dan is er minder water en dat wat er nog is kan uitzetten.

Weet je waar de meesten nog nooit hoger nagedacht hebben, jij ook waarschijnlijk niet ,is over de kogelkraan zelf.
Het heet dan wel mooi een " kogelkraan" ,maar een "massive kogel" is het niet.
Het is een "bolletje" met een gat erdoor.
Staat die open ,dan is dat gat in lijn met de leiding er boven en er onder.
Staat die dicht ,dan zit die doorgang haaks op leiding.
Niet erg als de temperatuur boven nul is.
Maar als het stevig gaat vriezen ,kan dat "bolletje" scheuren ,en de kraan erbij open scheuren.
En zit die kraan dan ook nog onder het waterlevel,dan zijn de gevolgen beroerd als je niet snel oplet.
Water heeft namelijk de rare bijwerking ,dat het op 2 manieren uitzet.
Als water warm wordt ,en als water bevriest.
Je kunt daarom beter een schuifafsluiter of een butterfly klep gebruiken bij je afsluiters ,die hebben geen holtes die vol kunnen blijven staan in gesloten toestand.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor Amersfow » 12 Jan 2025, 13:58

Open deur. Daarom gaat bij sommige profs ook de voorkeur uit naar schuifkranen. Die heb ik op 1 boot. Daar niet bang zijn voor bevriezen. Bij de kogelkranen, in dichte stand vullen met koelvloeistof, even de kraan open, en dat gat is ook beschermd.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor kajoe » 12 Jan 2025, 16:08

ik weet niet of ik het nog mag zeggen je weet maar nooit .
maar als de afsluiter ruim onder de waterlijn zit bevriest hij zeer moeilijk of niet .
i
ik heb meerdere winters meegemaakt met meer dan 15 graden min noot een afsluiter bevroren geweest deze zeg ongeveer30/40 cm onder de waterlijn en ruim 30 cm uit de zijde in een niet gestookte ruimte .
en ja wolf sorry maar dat stukje heb ik gemist volgende keer beter .
kajoe

ligplaats: terherne
info:

Berichtdoor Renegade » 13 Jan 2025, 00:08

kajoe schreef:ik heb meerdere winters meegemaakt met meer dan 15 graden min noot een afsluiter bevroren geweest deze zeg ongeveer30/40 cm onder de waterlijn en ruim 30 cm uit de zijde in een niet gestookte ruimte .

Zonder geluk vaart niemand wel.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen