tanalepy schreef:Wanneer ik de leidingen volg kom ik geen afsluiter tegen i.i.g. Die hoort toch ergens binnen te zitten?
Het lijkt mij onlogisch, maar zijn er systemen die geen afsluiting hebben?
En als die bestaan, moet ik de leidingen ook 'winterklaar' maken?
Grofweg kun je stellen dat er 3 soorten koeling zijn.
1ste: directe koeling zonder warmtewisselaar.
Deze heeft een impeller pomp die het opgepompte rivierwater door het koelcirquit pompt.
Voor de impeller pomp zit doorgaans een wierpot met filter erin.
Als deze wier filter ruim boven het buitenwaterniveau zit ,is een afsluitkraan niet nodig ,maar het is niet handig voor het winterklaar maken van je boot.
2de: indirecte koeling.
Dit verloopt via een warmtewisselaar.
Werking is verder identiek aan systeem 1.
Heb je èèn van bovenstaande systemen, dan is het wenselijk om een afsluiter te hebben.
Het vergemakkelijkt het vullen van het systeem met koelvloeistof bij het winterklaar maken.
Maar zolang de wierpot ruim boven de buitenwater niveau zit ,kun je het filter altijd schoonmaken,ook zonder afsluiter.
En het komt inderdaad voor dat er geen afsluiter op zit.
3de:
Je hebt een gesloten koelsysteem .
Dit systeem werkt met kielkoeling,danwel 2 buizen die door het vlak ( lees bodem boot) gaan ,en verder als buizenstelsel onder de boot zitten.
Er is dan een aanvoer buis en een retourbuis.
Je kunt het zien dat er naast of ter hoogte van de keerkoppeling links en rechts een pijp door de bodem van de boot gemaakt zijn.
In principe zit daar geen afsluiter op.
Dit systeem heeft een droge uitlaat ,er komt dan tijdens het varen GEEN koelwater via de uitlaat naar buiten.
Maak een paar foto's van de situatie.
Eentje van boven omgeving keerkoppeling.
Eentje van zoveel mogelijk voorzijde i.v.m. eventuele aanwezigheid van een impeller pomp.
Instructie foto's plaatsen vind je in onderstaande link:
viewtopic.php?f=35&t=11121 foto zegt meer dan 1000 woorden.
Vermeld verder ,merk motor en type.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.