Buitenboord koelwater afsluiten

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Buitenboord koelwater afsluiten

Berichtdoor tanalepy » 09 Jan 2025, 14:56

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het water. Ik vaar sinds februari vorig jaar met een kruiser en heb intussen veel geleerd.
Nu was ik onlangs aan het kijker waar de afsluiter van de buitenboorkoeling zit, maar ik kan deze nergens vinden :roll:
Wanneer ik de leidingen volg kom ik geen afsluiter tegen i.i.g. Die hoort toch ergens binnen te zitten?
Het lijkt mij onlogisch, maar zijn er systemen die geen afsluiting hebben?
En als die bestaan, moet ik de leidingen ook 'winterklaar' maken?
tanalepy

ligplaats: Nagele
info: Kruiser

Re: Buitenboord koelwater afsluiten

Berichtdoor chaea » 09 Jan 2025, 15:01

Heb je 100% buitenwaterkoeling dan?
chaea

ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Berichtdoor aadbloem » 09 Jan 2025, 15:38

tanalepy schreef:Het lijkt mij onlogisch, maar zijn er systemen die geen afsluiting hebben?

Misschien is het een systeem met buizen onder de boot of kielkoeling en is er alleen sprake van koelvloeistof die doorgaans niet bevriest??
Herkenbaar aan een "droge" uitlaat. Vertel wat meer over het systeem, een foto van de motor ofzoiets
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 09 Jan 2025, 16:29

tanalepy schreef:Wanneer ik de leidingen volg kom ik geen afsluiter tegen i.i.g. Die hoort toch ergens binnen te zitten?
Het lijkt mij onlogisch, maar zijn er systemen die geen afsluiting hebben?

Grofweg kun je stellen dat er 3 soorten koeling zijn.

1ste: directe koeling zonder warmtewisselaar.
Deze heeft een impeller pomp die het opgepompte rivierwater door het koelcirquit pompt.
Voor de impeller pomp zit doorgaans een wierpot met filter erin.
Als deze wier filter ruim boven het buitenwaterniveau zit ,is een afsluitkraan niet nodig ,maar het is niet handig voor het winterklaar maken van je boot.

2de: indirecte koeling.
Dit verloopt via een warmtewisselaar.
Werking is verder identiek aan systeem 1.

Heb je èèn van bovenstaande systemen, dan is het wenselijk om een afsluiter te hebben.
Het vergemakkelijkt het vullen van het systeem met koelvloeistof bij het winterklaar maken.
Maar zolang de wierpot ruim boven de buitenwater niveau zit ,kun je het filter altijd schoonmaken,ook zonder afsluiter.
En het komt inderdaad voor dat er geen afsluiter op zit.

3de:
Je hebt een gesloten koelsysteem .
Dit systeem werkt met kielkoeling,danwel 2 buizen die door het vlak ( lees bodem boot) gaan ,en verder als buizenstelsel onder de boot zitten.
Er is dan een aanvoer buis en een retourbuis.
Je kunt het zien dat er naast of ter hoogte van de keerkoppeling links en rechts een pijp door de bodem van de boot gemaakt zijn.
In principe zit daar geen afsluiter op.
Dit systeem heeft een droge uitlaat ,er komt dan tijdens het varen GEEN koelwater via de uitlaat naar buiten.

Maak een paar foto's van de situatie.
Eentje van boven omgeving keerkoppeling.
Eentje van zoveel mogelijk voorzijde i.v.m. eventuele aanwezigheid van een impeller pomp.

Instructie foto's plaatsen vind je in onderstaande link:
viewtopic.php?f=35&t=1112
1 foto zegt meer dan 1000 woorden.

Vermeld verder ,merk motor en type.
Wie nooit op zoektocht gaat ,zal nooit iets vinden.
Renegade

ligplaats: Buiten
info:

Berichtdoor tanalepy » 09 Jan 2025, 16:54

Dank voor de reacties!
Ik heb helaas geen goede foto van de koeling en de boot ligt een uur rijden bij me vandaan. Hopelijk lukt het met deze uitleg voor nu.

De boot heeft 2 koelopties. 1 dmv koelvloeistof, vergelijkbaar als met een auto. De andere koeling gaat via buizen die niet zichtbaar zijn aan de buitenkant. Hij zuigt water op, stuurt dat langs de motor en spuugt het via een uitlaat weer naar buiten. Het is geen droge uitlaat. Ook zit er een wierpot aan die hoog boven het waterniveau staat.

Ik had ergens gelezen dat je de buis moest afsluiten met een afsluiter en dat je dan de wierpot moest openen en daar antivries in moest doen, alleen kon ik de afsluiter nergens vinden.
Ook ben ik niet fan van de antivries optie in de wierpot omdat de boot in het water ligt en ik geen antivries in het water wil laten spuwen.
Maar goed, de vraag voor nu is eerst; zit er een afsluiter op het systeem en waar zou die moeten zijn?
tanalepy

Berichtdoor Het Sluizenfront » 09 Jan 2025, 17:21

Jij hebt dus een natte uitlaat en dat betekend dat er in een deel van jouw koelsysteem gewoon water zit. Dat gedeelte moet winterklaar worden gemaakt. Bij onze boot is dat ook zo maar daar zit een kogelkraan in de aanzuigleiding tussen de scheepsbodem en de wierpot. Het winterklaar maken van dat systeem doe ik als volgt. Die afsluiter dichtdraaien en de deksel van de wierpot verwijderen. Dan de motor starten en in de wierpot roze antivries schenken. iemand bij de uilaat kijkt tot er roze vloeistof uit komt. Dan de motor stil zetten. Het gedeelte van wierpot tot uitlaat is nu gevuld met antivries (de roze antivries mag in het oppervlaktewater komen, de blauwe niet). Om de aanvoerbuis tot de wierpot te behandelen schenk ik de wierpot (die ruim boven de waterlijn zit) vol met roze antivries. Dan draai ik de afsluiter in de aanvoerbuis open waardoor de antivries uit de wierpot door de aanvoerbuis naar buiten loopt. Als de vloeistof uit de wierpot is weggelopen, draai ik de afsluiter (kogelkraan) dicht. In de aanvoerbuis en in de kogelkraan zit nu uitsluitend antivries.
Zonder afsluiter in die aanvoerleiding zou ik niet weten hoe die winterklaar te maken.
Met groetjes van de (ex)sluismeester Jan
Gebruikers-avatar
Het Sluizenfront

ligplaats: Wessem
info: Reline 41SLX (2002)
Hoofdmotor Deutz 159pk.

Berichtdoor tanalepy » 09 Jan 2025, 17:36

Het Sluizenfront schreef:Jij hebt dus een natte uitlaat en dat betekend dat er in een deel van jouw koelsysteem gewoon water zit. Dat gedeelte moet winterklaar worden gemaakt. Bij onze boot is dat ook zo maar daar zit een kogelkraan in de aanzuigleiding tussen de scheepsbodem en de wierpot. Het winterklaar maken van dat systeem doe ik als volgt. Die afsluiter dichtdraaien en de deksel van de wierpot verwijderen. Dan de motor starten en in de wierpot roze antivries schenken. iemand bij de uilaat kijkt tot er roze vloeistof uit komt. Dan de motor stil zetten. Het gedeelte van wierpot tot uitlaat is nu gevuld met antivries (de roze antivries mag in het oppervlaktewater komen, de blauwe niet). Om de aanvoerbuis tot de wierpot te behandelen schenk ik de wierpot (die ruim boven de waterlijn zit) vol met roze antivries. Dan draai ik de afsluiter in de aanvoerbuis open waardoor de antivries uit de wierpot door de aanvoerbuis naar buiten loopt. Als de vloeistof uit de wierpot is weggelopen, draai ik de afsluiter (kogelkraan) dicht. In de aanvoerbuis en in de kogelkraan zit nu uitsluitend antivries.
Zonder afsluiter in die aanvoerleiding zou ik niet weten hoe die winterklaar te maken.

Dank voor je uitgebreide uitleg en goed dat je de roze antivries meldt! Ik wist niet dat er milieuvriendelijke antivries bestond, dus dank daarvoor.
Ik zal gauw weer naar de boot gaan en nog eens zoeken naar de afsluiter. Ik had de vorige keer verwacht ook een kogelkraan te vinden, maar zag deze nergens. Het zal er toch echt wel moeten zijn lijkt mij.

Bedankt voor de reacties iedereen!
tanalepy

Berichtdoor Renegade » 09 Jan 2025, 20:16

Het Sluizenfront schreef: (de roze antivries mag in het oppervlaktewater komen, de blauwe niet).

Knap dom antwoord van je Sluizen front.
Iedere fabrikant geeft het een kleurtje ,maar het is praktisch allemaal methyleen glycol.
Je hebt rood/roze , blauwe ,gele ,allemaal een pot nat,en verboden voor het aquatisch milieu.

tanalepy schreef:Ik wist niet dat er milieuvriendelijke antivries bestond, dus dank daarvoor.
Ik zal gauw weer naar de boot gaan en nog eens zoeken naar de afsluiter. Ik had de vorige keer verwacht ook een kogelkraan te vinden, maar zag deze nergens. Het zal er toch echt wel moeten zijn lijkt mij.

Enigste koelvloeistof wat je in het water mag laten lopen is vloeistof op basis van propyleenglycol,vaak afgekort als PG of MPG.
De M staat voor mono.

Als er onder de wierpot een kogelkraan zit ,dan deze sluiten en er PG ingieten bij draaiende motor.
Zit die kraan er niet , dan gaat alles linea recta de plomp in,i.p.v. in je koelsysteem.
Remedie , boot de wal op ,en een kraan ertussen monteren.

Propyleenglycol is toegestaan , methyleen niet ,is giftig. ( Hebben ze in het verleden in Oostenrijk wel eens bijgemengd met wijn.
Liep niet goed af. :o
https://www.huchem.nl/propyleen-glycol-20l.html
Lees de instructies op de site voor bijmengen van demiwater.
(ik heb geen aandelen in dit bedrijf :mrgreen: )
Renegade

info:

Berichtdoor aadbloem » 09 Jan 2025, 21:43

Renegade schreef:Knap dom antwoord van je Sluizen front.

Niet echt een vriendelijk antwoord voor Sluizenfront. Sluizenfront bedoelt niet de roze koelvloeistof van de Action en andere glycolen.
Sluizenfront zegt echt antivries, hij bedoelt dus antivries, beter bekend als de bekende roze drinkwater antivries. Deze is prima geschikt voor genoemde toepassingen.
Afbeelding
tanalepy schreef:De boot heeft 2 koelopties. 1 dmv koelvloeistof, vergelijkbaar als met een auto. De andere koeling gaat via buizen die niet zichtbaar zijn aan de buitenkant. Hij zuigt water op, stuurt dat langs de motor en spuugt het via een uitlaat weer naar buiten. Het is geen droge uitlaat. Ook zit er een wierpot aan die hoog boven het waterniveau staat.

Dit zijn geen 2 koelopties, er is niets optioneel. De motor is dus gekoeld met koelvloeistof en deze wordt op zijn beurt dan weer gekoeld in een warmtewisselaar die vaak naast en aan de motor is gemonteerd, een grote ronde bus voorzien van kleine buisjes waardoor de koelvloeistof loopt een waaromheen buitenwater loopt voor koeling. Het zeer belangrijk om dit onderdeel et beschermen tegen vorst. Doorgaans zit er een (kogel)afsluitkraan onder de wierpot. Deze sluit je af, en door het open deksel giet je de antivries in de opening naar de motor. Doorgaans (volgens de handleiding van motor) is het voldoende om twee liter door het systeem te laten lopen.
aadbloem

ligplaats: Box ZW9
info:

Berichtdoor Renegade » 10 Jan 2025, 01:08

aadbloem schreef:Sluizenfront zegt echt antivries, hij bedoelt dus antivries, beter bekend als de bekende roze drinkwater antivries. Deze is prima geschikt voor genoemde toepassingen.

Die troep gooi ik nooit weer in een motor.
En je schrijft het ook duidelijk " Roze drinkwater antivries".
Het heeft mij een gescheurde koeldeksel van een Yanmar YSG12E opgeleverd.
En wat denk je waar die dan te koop zijn op deze wereld?
Nergens Aad,er zijn nog 1500 anderen die ook deze koeldeksel zoeken.
En helaas past die van een 8 pk niet.
Gelukkig kwam er een bijna identieke motor op mijn pad voor 750 euro.
Die gekocht ,en de boot vaart weer.
Nee,die rotzooi van Talamex gooi ik wel in de watertank,kan het tenminste weinig schade aanrichten.
Talamex ,een certificate of analyse (COA) willen ze niet afgeven.
Vooralsnog zou ik die rotzooi niet gebruiken ter bescherming van het torretje.
Nogmaals , Drinkwater antivries.

Even een aanvulling.
Als dat spul zo goed is ,en milieuvriendelijk, waarom zit er er dan nog steeds methyleenglycol (koelvloeistof) in al die miljoenen voertuigen die op deze aardkloot rondtuffen?
Zolang de Automotive industrie dat goedje nog steeds gebruikt ,gooi ik er geen talamex drinkwater antivries in mijn torrtetje.
Renegade

info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen