Bericht door vuuren1 » vr 01 nov 2013, 21:02
fomargo schreef:
Beste forumleden,
Ik heb mijn stalen boot ( Blauwe hand ) al ruim 6 jaar in het water liggen
Duik nog ieder jaar onderwater op een plas, om de eventuele slakken eronder van af te halen .
Deze zitten hoofdzakelijk bij de draaiende delen en anodes.
De boot ziet er aan de onderkant nog steeds goed uit, en is behandeld met 2 compementenverf en antifouling.
Nu vraag ik me af, hoe de forumleden hier over denken, daar toch veel boten om de 3 jaar uit het water gaan.
Veel schippers zullen of kunnen niet doen wat ik ieder jaar doe.
Door deze methode spaar ik toch hellingkosten en verfkosten uit.
Maar ondanks dat mijn boot er onder water nog goed uitziet, vraag ik me toch af, hoe lang kan dit nog zo.
Wat mijn leeftijd betreft, ( 80 jaar) zal ik dit geen jaren meer kunnen volhouden, maar zou toch graag
willen weten wie mij hierover deskundig advies kan geven.
Zes jaar is lang maar niet onmogelijk.
De antifouling zal weinig meer doen na 6 jaar en als de anodes zich niet opofferen zijn het waarschijnlijk zink-anodes die op zoet water niet werken.
De juiste anodes houden het hooguit 5-6 jaar vol totdat ze aan vervanging toe zijn.
Een epoxy systeem, zoals u beschrijft is zeker een sterk systeem en zou op zich gemakkelijk 10 jaar (en langer) mee moeten gaan.
Coating fabrikanten geven na de juiste verwerking 10 jaar garantie op dergelijke producten (los van beschadigingen).
Ik ken systemen van 15 jaar en ouder die nog niks mankeren.
Bij een goed epoxysysteem (zonder beschadigingen) zou je eigenlijk geen anodes nodig hebben (die zijn preventief bedoeld) maar áls er anodes onder de boot zitten dan offeren die zich op aan/naar de schroef, schroefas en eventuele huiddoorvoeren.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Wel zeker is dat het onderwaterschip u ver zal overleven voordat het doorgeroest is.