Speling roer

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Speling roer

Berichtdoor Blacktoppie » 22 Dec 2013, 23:38

nu mijn boot op de kant ligt komen er wat kleine dingen naar voren waarvan ik vind dat ze opgelost moeten worden.

1 daarvan is wat speling op het roer.

na het demonteren van het roer kwam ik er achter dat de as aan de onderkant flink aangevreten was dus dit moet aangepakt worden, ook is de bus waarin hij draait flink ingesleten. beide dingen zijn al opgelost.

fototje van de ingesleten as.
Afbeelding

hier zie je het roer zitten en onderin zie je als je goed kijkt dat er gewoon behoorlijke speling opzit
Afbeelding
ook het teflon was behoorlijk ingesleten
Afbeelding

een goeie vriend van mij beschikt over 2 rechterhanden en het goeie gereedschap dus een nieuwe bus gedraaid voor het onderste ding(hoe heet zoiets?)
Afbeelding

ook is de as al uit het roer gehaalt en vervangen door een verse, dus dat probleem is opgelost, heb zo gauw geen foto van de nieuwe as waarin hij weer aan het roer gelast zit maar ga er maar gewoon van uit dat dat stevig is.
Afbeelding

nu komt het volgende, in mijn hennegatskoker(buis waar de roerkoning in draait toch?) zitten 2 lagers, bovenin 1 en onderin 1
die bovenin is gewoon goed, draait netjes geen speling, onderin is gewoon echt kapot. dus die moet vervangen worden.
de vraag, is het slim om onderin een nieuw bal/naald lager te plaatsen (hangt dus in het water)en zo ja waar te kopen(buiten diameter 50 binnen 25) of kan ik voor onderin ook gewoon een bronzen bus laten draaien en die erin zetten.
rede waarom ik het vraag is omdat ik ergens bang ben dat er met een bronzen bus water in de hennegatskoker kan lopen en daardoor de boel aan kan tasten oid. aan de andere kant is hij gewoon vergesmeerd, ik denk zelf dat het wel kan maar zoek eigenlijk bevestiging van de ervaringsdeskundigen.

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Speling roer

Berichtdoor Jan Huibers » 23 Dec 2013, 00:31

Je pakt de zaken in ieder geval grondig genoeg aan. Als er 2 lagers zaten ben ik geneigd te zeggen dat het beste is om weer te zorgen dat er 2 lagers terugkomen. Materiaalkeuze is wel belangrijk omdat het onder water zit. Welk materiaal is er gekozen voor de nieuwe bus die gedraait is?

Btw: je schroef kan ook wel een opfrisbeurtje gebruiken... ;)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Speling roer

Berichtdoor Blacktoppie » 23 Dec 2013, 00:41

de nieuwe bus is van brons.
zoveel heeft dat lager niet te dragen tis maar een bootje van 8.60 en 4.5 ton geen zeilboot waarbij een heel groot roer veel moet doen.
ik wil het natuurlijk graag goed doen, maar wil ook niet onzinnig geld uitgeven als het niet nodig is en het op een andere manier kan, het blijft maar een as die af en toe langzaam heen er weer gaat, ter vergelijk mijn schroefas zit ook in bronzen bussen en die draait heel wat meer rondjes.. daarom de twijfel en de vragen...

uiteraard is de schroef er ook af en ligt ondertussen alweer gerepareerd op zolder dankzij den hartog in Dordrecht welke ik ,als het even mag via deze weg, aan iedereen kan aanraden


ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Speling roer

Berichtdoor Blacktoppie » 27 Dec 2013, 11:28

iemand anders nog een mening / suggestie ?
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Speling roer

Berichtdoor vuuren1 » 31 Dec 2013, 00:19

Gewoon brons en onder water zeker geen naald of kogellagers monteren, dan ben je er heel snel weer vanaf.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Speling roer

Berichtdoor Blacktoppie » 01 Jan 2014, 20:08

vuuren1 schreef:Gewoon brons en onder water zeker geen naald of kogellagers monteren, dan ben je er heel snel weer vanaf.


maar het gekke is dat er werf af wel een kogel lager inzat en die heeft het dan toch ruim 30 jaar uitgehouden, tenzij hij al eens vervangen is natuurlijk..

maar ik ga dan maar weer op zoek naar nog een stukkie brons.

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Speling roer

Berichtdoor vuuren1 » 02 Jan 2014, 01:06

Een werf die een kogellager in de taatspot (onderste lager van het roer) monteert heeft het mogelijk erg grondig aangepakt met een extra seal.
Een dergelijke toepassing heb ik nog nooit meegemaakt.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Speling roer

Berichtdoor Wolf1 » 03 Jan 2014, 00:54

Waarom niet gewoon een bronzen lager met stopbus boven en beneden taats gevoerd met brozenbus en rubberlager
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Speling roer

Berichtdoor Blacktoppie » 03 Jan 2014, 17:47

@Wolf1

ik neem aan dat je zoiets bedoelt?
http://www.korendijkwatersport.nl/rubbe ... 40-mm.html
ik heb zo gauw niks gevonden wat bij mij past, de bus waar hij in moet is binnenmaat 50 dus dan moet ik een bronzen bus hebben met rubberlager van 50 naar 25.

ik denk dat het idd gewoon een bronzen bus wordt, is voor mij het makkelijkste(en goedkoopste) aan te komen en te(laten) maken in de juiste maat.

@ Vuuren1

ik heb gisteren het oude lager uit elkaar gehaald en die was idd gewoon echt op, ik kan me voorstellen dat zoiets niet echt onderwater hoort.
het ziet er hoe het erin zit gewoon allemaal origineel uit, vorige eigenaar was een oud mannetje en dat is wel te zien aan sommige dingen aan de boot(qua onderhoud ed) en kan me daarom ook niet voorstellen dat hij dit zo gemaakt heeft.

wellicht dat een andere Curtevenne 830 eigenaar zijn boot ook uit het water heeft en eens kan kijken hoe het daar zit...

ARco
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1179
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Speling roer

Berichtdoor vuuren1 » 04 Jan 2014, 19:44

Een kogellager is zeer ongewoon in een taatspot en zal later zijn aangebracht.

Ik heb het er eens met een bankwerker van scheepswerf De Haas over gehad en die ging voor gietijzer.
Toen waren rubber gevoerde lagers nog niet in beeld, dat is nu eigenlijk de betere optie.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 gasten