Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor Marcel010 » 03 Jan 2014, 22:48

Bericht door Marcel010 » zo 09 jun 2013, 21:44

Goedenavond,

Wij zijn afgelopen week tot een deal gekomen en hebben de volgende boot gekocht:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


De boot is ongeveer 8 meter lang en is voorzien van een goed onderhouden peugeot indenor dieselmotor met rond de 50 pk.
Daarnaast is deze boot recent voorzien van een nieuwe schroef en keerkoppeling.
Boot ziet er op alle vlakken nog erg netjes uit, als ik het goed heb en de foto's vergelijk is dit een Ten Broeke kruiser toch?

Electra ga ik nog wel het eea aan doen want dat zit nu deels met kroonsteentjes aan elkaar en dat vind ik niet geweldig.
Daarnaast gaan we ook opzoek naar isolatie want het dieseltje maakt net iets teveel kabaal voor het mooie.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2014, 22:49

Bericht door vuuren1 » zo 09 jun 2013, 23:34

Klopt, het is een zgn. Ten Broeke kruiser.

Het teveel aan kabaal komt meestal eerst van de luchtinlaat en mogelijk ook trillingen, klopt dat?
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor Marcel010 » 03 Jan 2014, 22:49

Bericht door Marcel010 » ma 10 jun 2013, 17:32

vuuren1 schreef:
Klopt, het is een zgn. Ten Broeke kruiser.

Het teveel aan kabaal komt meestal eerst van de luchtinlaat en mogelijk ook trillingen, klopt dat?




Het is niet helemaal trillingsvrij inderdaad, als de boot hier in de box ligt dan zal ik de motorsteunen eens nakijken.
Maar met de proefvaart zat ik een beetje op halfgas en dat vond de motor ook wel fijn, die liep lekker te snorren en de boot gleed door het water.
Als je dan gas geeft hoor je wel het eea aan trillingen, en resoneren ook wel een paar zaken als de kajuitdeur e.d.

Maar dat komt vast wel goed.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2014, 22:50

Bericht door vuuren1 » ma 10 jun 2013, 21:06

Het komt vast vanzelf niet goed...

Deze motoren staan er om bekend dat de motorophanging vaak afscheurt als er oude / verharde dempers onder zitten.
De Peugeot Indemor is een dieselmotoer met een korte zuigerslag en die zijn nogal trillerig.

Mede gezien de oude en stugge flexibele askoppeling op de foto zullen er ook wel oude en te harde motordempers zijn.
Minimaal advies: 4x Metalastic, Vetus of Allpa 65 graden shore + een Centa type M flexibele koppeling monteren.

Dan trilt de boel minder of niet meer (garanderen kan ik niets omdat deze boot van 3mm staalplaat is gebouwd met zeer weinig verstevigingen).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor Marcel010 » 03 Jan 2014, 22:50

Bericht door Marcel010 » ma 10 jun 2013, 21:18

Wederom bedankt voor je reactie!
Nee vanzelf goed komt het niet ben ik bang.

Ik kan er alleen nu nog niks aan doen want we hebben in ingeschreven voor een WSV en daar worden we voorgesteld aan een raad en die moet dan beslissen of we lid mogen worden of niet.
Dat zal wel een tweetal weken in beslag nemen ben ik bang.

Ik heb al gekeken voor een tijdelijke ligplaats voor een maand oid in Rotterdam maar dat valt ook niet mee.

We zijn al eigenaar van de boot maar kunnen er nu nog niks mee, best jammer :roll:

Maar woensdagavond gaan we samen met de verkoper even kijken en wat zaken doornemen, ik zal eens wat goede foto's maken van de motor e.d.
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2014, 22:50

Bericht door vuuren1 » ma 10 jun 2013, 22:51

Prima!
Neem dan even en foto van de motordempers dan gaan we op dat gebied geld uit je zak kloppen wat uiteindelijk besparing en comfort op kan leveren ;)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor Marcel010 » 03 Jan 2014, 22:51

Bericht door Marcel010 » wo 12 jun 2013, 21:02

Ik heb even wat foto's gemaakt maar kon er niet helemaal lekker bij dus dat doe ik nog wel een keer goed als ik in de box lig.
Afbeelding

Afbeelding

Motor komt inderdaad bij Drinkwaard vandaan, alles ziet er naar mijn mening wel erg netjes uit.
Dat rubber tussen de keerkoppeling en de schroefas zou anderhalfjaar geleden al eens vervangen moeten zijn.
In principe zou dat dus prima moeten zijn, echter dat zullen we nog wel even goed nakijken.

Olie van de keerkoppeling was helder rood en netjes op peil, motorolie was wel vrij zwart maar dat is normaal bij een diesel toch?

De motorsteuen zitten op een rotplek om er een goede foto van te maken.

Daarvoor moest ik op mijn buik gaan leggen en ik was netjes dus dat was geen optie ;)
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2014, 22:51

Bericht door vuuren1 » wo 12 jun 2013, 21:21

Is nu wel voldoende duidelijk zichtbaar.
Het zijn 3 stuivers dempers die nauwelijks of niet niet dempen, die veroorzaken dus de afscheurende motorophanging.
De flexibele askoppeling is ook niet zo flexibel en zal zeker niet voldoen als de motor op de juiste (betere en meer soepele) dempers wordt geplaatst.
De vrije schroefas ruimte/lengte tussen de motor en de pakkingbus / voorste aslager is véél te kort, daarom heeft men ook een Velvet koppeling zonder reductie toe moeten passen (er was daarvoor immers geen lengte).

De enige uitdaging die overblijft is het kiezen van motordempers die de boel niet slopen en het sparen van de schroefas en het voorste schroefaslager.
Dan moet je tevens naar een veel soepelere flexibele askoppeling.

De basisopstelling met de veel te korte vrije aslengte is helemaal verkeerd en dan is een optimale situatie niet mogelijk.
Iemand die zo een boot bouwt heeft helemaal geen kaas gegeten van voortstuwingstechniek (troost je, er zijn er velen van).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor Marcel010 » 03 Jan 2014, 22:52

Bericht door Marcel010 » zo 04 aug 2013, 21:05

Hans, ik ben nog even rond wezen vragen en ik ben via via bij een jachthaven uitgekomen en die raad hydraulische trillingsdempers aan.
Wat zijn jouw ervaringen hiermee?
Gebruikers-avatar
Marcel010
 
Berichten: 432
Geregistreerd: 13 Apr 2014, 20:49
Woonplaats: Rotterdam
ligplaats: Rotterdam Noord
info:

Re: Marcel uit Rotterdam stelt zich voor!

Berichtdoor vuuren1 » 03 Jan 2014, 22:52

Bericht door vuuren1 » ma 05 aug 2013, 20:15

Marcel010 schreef:
Hans, ik ben nog even rond wezen vragen en ik ben via via bij een jachthaven uitgekomen en die raad hydraulische trillingsdempers aan.
Wat zijn jouw ervaringen hiermee?




Als die nog bestaan zijn die van Vetus en te licht voor deze Peugeot.
Vetus heeft die dempers ooit onder 3 cilinder 20 pk dieseltjes gezet (volgens mij zijn ze niet meer leverbaar).

Metalastic/Vetus/Allpa dempers (65 graden shore gok ik) PLUS een Centaflex flexibele koppeling zal mogelijk verbetering geven maar het feit blijft dat de vrije asruimte tussen motor en schroefaslager veel te kort is.
De achterkant van de motor leunt hierdoor in het lager en kan niet bewegen. Om die reden zijn er passend bij de schroefas maat en materiaal minimale as-afstanden bedacht.
Even uit het hoofd gok ik dat de afstand bij jou 20-30 te weinig is..

(een jachthaven heeft meestal geen mensen rondlopen die echt verstand van scheepsvoortstuwing hebben)
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten