Voorstellen en info inwinnen

Voorstellen en info inwinnen

Berichtdoor altbus1 » 06 Okt 2014, 11:53

Hallo,

Ik ben spijtig nog niet zo ver gekomen mijn eigen boot te hebben, toch loop ik er al enige tijd mee in mijn hoofd.
Hopelijk kan ik via jullie wat informatie inwinnen hoe dit allemaal aan te pakken.

De bedoeling zou zijn om in de loop van volgend jaar het algemeen stuurbrevet te behalen, niet omdat ik direct van plan ben om een grote of snelle boot te kopen (kan misschien wel naargelang vraagprijs en aanbod) maar eerder omdat ik me wel voorbereid op de wateren wil begeven. Momenteel zit ik met de gedachte om de binnenwateren en kustlijn te volgen.
Ook is het een droom om terug te zeilen (heb vroeger bij de zeescouts gezeten) maar omdat ik me eerst wil concentreren op het varen met motor twijfel ik om eerst een motorboot te kopen. Ook de vraag of het verstandig is binnenwateren te varen met een zeilboot voor de diepgang ten opzichte van een motorboot moet ik nog antwoorden op krijgen. De aankoop van een boot gaat evenwel pas ten vroegste voor eind volgend jaar zijn dus ik heb nog tijd om me hierop voor te bereiden.

Mijn vragen:
Kan ik voor mijn wensen beter ineens een zeilboot kopen (moet hier achteraf ook opnieuw een opleiding voor volgen) of een motorboot?
Welke prijs zou ik moeten rekenen om een iets redelijke boot 2de hands aan te kopen (4 personen waarvan 2 effectief)
Met welke aankopen moet ik nog rekening houden om met de boot in orde te zijn
Kan ik me in een jachthaven rondt Antwerpen zetten of is het beter/goedkoper naar zuid holland uit te wijken.

Extra tips zijn altijd welkom.

Grtz
altbus1

ligplaats: geen
info:

Re: Voorstellen en info inwinnen

Berichtdoor Klaver vier » 06 Okt 2014, 13:45

Welkom op het forum
Wat ik zou doen is eerst maar eens een paar boot tijdschriften kopen,dan kan je idee op doen over wat je wil en wat de prijzen zijn,en of een motorboot of een zeiboot,als je dat zelfs nog niet weet dan is het erg moeilijk adviseren
Gr René( De Stoere).
Klaver vier

Berichtdoor JerryR » 06 Okt 2014, 15:40

Ik denk als je ideeën bij zeilen liggen dat je niet moet gaan proberen met een motorboot.
Vaar ervaring is met een motorboot heel anders als met een zeilboot. mits je van plan bent continu op de motor te varen dan maakt het weinig verschil.

Ik zou dan eerst eens kijken om een motorboot te huren, en eens een weekje of 2 op pad te gaan. Met een motorboot heb je toch weer een heel ander vaargebied als met een zeilboot. Wij zijn 4 jaar geleden met slecht weer aan boord gestapt bij een familielid en hebben met regen een rondje gevaren. De andere ideeën (tour caravan,sta caravan, camper) waren gelijk van de baan! Wij waren verkocht het moest gelijk een boot worden.

Zeilen trekt ons helemaal niet, en met de tochten die we tot nu toe gemaakt hebben vinden wij een motorboot heerlijk.

ter info voor een ligplaats:
Wij liggen in zuid-holland met een box van 11,50x3,43mtr voor ongeveer 450 euro in het jaar incl water en Kwh stroom meter en contributie voor de vereniging. (vereniging: 2 werkbeurten in het jaar)
JerryR

ligplaats: Omgeving Rotterdam
info:

Berichtdoor altbus1 » 06 Okt 2014, 17:45

Bedankt voor de antwoorden.
Momenteel zit ik met een relatief klein startersbudget in gedachten en wil niet boven de 10000€ gaan.
Daar het bij de aankoop van de boot niet stopt zou ik een algemeen beeld willen krijgen van de extra kosten/aankopen. Zijn er voorstellen van welke magazines hiervoor in aanmerking komen.
Wat betreft de motorboot/zeilboot historie, ik zou ooit graag terug zeilen maar als we vooral op de binnenwateren varen weet ik niet of een zeilboot daarvoor echt in aanmerking komt.
Wat betreft die locatie in Zuid holland lijkt me wel veel goedkoper dan in België, denk dat het in Antwerpen rond de 1000 a 1500€ gaat kosten op jaarbasis.
En uiteraard op wat zou ik moeten letten bij de aankoop van een motor/zeilboot.

Alle tips blijven welkom :D
altbus1

info:

Berichtdoor Blacktoppie » 06 Okt 2014, 17:52

wat met een wat lager budget vaak wel handig is zijn 2 rechterhanden..
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h.

Berichtdoor altbus1 » 06 Okt 2014, 18:16

Blacktoppie schreef:wat met een wat lager budget vaak wel handig is zijn 2 rechterhanden..

Als 2 goede linkerhanden kunnen helpen dan ben ik gered 8-) Ik beschouw me redelijk handig maar ben nu niet direct op de hoogte van wat je moet kennen van boten.
Wat de boot betreft hoop ik eentje op de kop te tikken waar ik toch enige jaren zoet mee ben om dan later te kunnen overgaan naar iets met de nodige ruimte en comfort.
Momenteel is het voornaamste dat hij in degelijke staat is, blijft drijven en dat de kosten beperkt blijven tot opknapbeurten en kleine herstellingen.

Grtz
altbus1

info:

Berichtdoor Amersfow » 06 Okt 2014, 19:40

Ik denk dat je voor 10.000 euro weinig vaarklaars voor 4 personen kunt kopen. Die 450 euro voor een box dat is een superknaller, elke commerciele haven begint een stuk hoger, reken op 1000 euro per jaar. Boot eerst huren lijkt me een goed advies.
Gebruikers-avatar
Amersfow

ligplaats:
info:

Berichtdoor Blacktoppie » 06 Okt 2014, 19:49

Amersfow schreef:Ik denk dat je voor 10.000 euro weinig vaarklaars voor 4 personen kunt kopen. Die 450 euro voor een box dat is een superknaller, elke commerciele haven begint een stuk hoger, reken op 1000 euro per jaar. Boot eerst huren lijkt me een goed advies.

ben ik het niet mee eens, tis maar net wat je eisen zijn, er is een hoop te koop rond die prijs en een hoop in redelijke staat maar idd ook een hoop rommel..
en soms moet je gewoon geluk hebben..

ARco
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Berichtdoor altbus1 » 06 Okt 2014, 19:52

Amersfow schreef:Ik denk dat je voor 10.000 euro weinig vaarklaars voor 4 personen kunt kopen. Die 450 euro voor een box dat is een superknaller, elke commerciele haven begint een stuk hoger, reken op 1000 euro per jaar. Boot eerst huren lijkt me een goed advies.

Wat zou dan een richtprijs kunnen zijn voor een eerste boot?
altbus1

info:

Berichtdoor Blacktoppie » 06 Okt 2014, 20:20

Tis maar net wat je eisen zijn mijn eerste boot koste € 3500 en heb er 10 jaar super veel plezier aan beleefd. En van zeeland tot friesland gevaren..
Beenhakker 4m "Betty"
Gebruikers-avatar
Blacktoppie

ligplaats:

Volgende

Terug naar Even voorstellen